(Glas)meerval aandoening


J

Jeffersoon

Guest
Beste Aquariumvrienden,


Al enige tijd is er een probleem in mijn aquarium (130x50x50cm met biologisch filter). Ik heb afgelopen maanden geregeld gewone meervallen gehad die snel stierven. Heb waterwaarden geregeld gemeten. Deze waren perfect wat betreft Fosfaat, NO2 en NH3, Het nitraat is al enige tijd aan de hoge kant: tussen de 10 en 25 mg/L. Er wordt geen CO2 toegevoegd aan aquarium, waardoor planten traag groeien en weinig NO3 omzetten/gebruiken. Dit ben ik momenteel aan het oplossen met een nieuw aquarium met nieuwe onderkast om grote CO2 flessen onder te krijgen.
De pH ligt is aan de hoge kant: tussen de 7,5 en de 8, ook vanwege het weinige CO2. Heb in tussentijd heel kleine 0,5kg Co2 flesjes toegevoegd. Carbonaathardheid lag toen op 5 dKH, Daarvoor, zonder CO2 toevoeging op 3dKH.

Het symptoom van de stervende meerval (gewone Corydoras meervalletjes van verschillende soorten) is dat ze van de ene op de andere dag niet meer recht kunnen zwemmen. Ze hebben het ook nooit met meerdere tegelijk gehad. Altijd een om de week of om de 2 weken. Als ze op de bodem liggen vallen ze gemakkelijk omver. Dacht eerst dat het ouderdom kon zijn, gezien nagenoeg alle meervallen rond de 10 jaar zijn. Maar toen stief er een jonge kwi kwi met dezelfde symptomen. Na lang zoeken dacht ik dat het aan de temperatuur kon liggen. Ik had tijdens de warme zomermaanden de verwarming uitgezet. Onze binnentemperatuur is altijd 22°C, waardoor het water dezelfde temperatuur had na de warme zomer. Dus had verwarming in stappen naar 26 a 27°C gebracht.

Sinds het opschroeven van de watertemperatuur is er geen gewone meerval meer gestorven. Wel had er opeens een glasmeerval een op een bloeduitstorting lijkende interne plek, halverwege z'n lichaam. Er was ook een knik in zijn lichaam ter hoogte van de plek, waardoor hij niet meer recht kon zwemmen. Deze glasmeerval had dit zeer snel en was ook de dag nadat ik het zag gestorven. Een week later - eergisteren - zie ik een meerval met dezelfde interne aandoening. Deze zwemt wel gewoon nog mee met de rest en eet nog goed, alsof er niet aan de hand is. Wat meer op andere glasmeervallen lettende zie ik bij een andere ook iets rood op dezelfde plaats.

Nu heb ik in dezelfde aquarium een grote pleco zitten van 25 a 30 cm(gekregen van vrienden omdat hun bak te klein werd). Afgelopen zomer had ik dan ook met veel leistenen een groot fort gebouwd om hem veel schuilplaatsen te geven. Maar soms gaan de glasmeervallen daar ook in. Dus heb ik het idee dat de glasmeervallen dubbel gekneld kunnen geraken tussen de pleco en z'n fort/grot en zich zo intern kunnen verwonden. Maar toch gezien de vorige sterftegevallen blijf ik toch niet zeker en kan het nog altijd een ziekte zijn in het aquarium. Heb al proberen zoeken naar het soort verwondingen, dan specifiek bij glasmeervallen gezien er weinig andere doorzichtige vissen zijn waarbij dit zichtbaar is, maar geen resultaat. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

De verlichting gebeurt door gestuurde LED strips met TC420 controller.
Er zitten ook 3 botia striata's in de bak (had vermoeden dat zij andere meervallen aanvielen owv geen slakken meer in aquarium)
Overigens bestaat het substraat uit grind ipv zand dat ik een jaar geleden nog had. Sinds over te stappen naar grind lijken de planten nog heel moeilijk te kunnen gedijen. De meervallen vinden dit zichtbaar ook veel minder leuk. De nieuwe bak krijgt terug gewoon aquariumzand.

Alvast bedankt, Jef
IMG_20180925_200940.JPG
IMG_20180925_210825 (2).JPG
IMG_20180925_211615 (2).jpg
 
Mooie bak heb je waarvoor mijn complimenten maar wat je mee maakt is zeer ernstig en het juiste advies kan ik je niet geven maar ik zou je aanraden om een grote waterwissel te doen,zeker de helft van je bak.
Hoe dikwijls doe je een waterwissel en hoeveel liter ververs je dan altijd ?
Na de waterwissel kan je er filtermedium in doen,doe ik altijd en heb geen nare situaties in mijn bak.
 
Dag Altispinosa,
Bedankt voor de complimenten!
Ik doe om het jaar, tijdens het bouwverlof (dus nu twee maand geleden), een volledige waterwissel met grote opkuis van de bak en bioloog. Gezien het geen sinecure is om even al het water te vervangen en normaal gezien heel het systeem constant draait.
Elke week moet ik wel een volle gieter water (10 a 12L) toevoegen owv verdamping.

Ik heb vorige week mijn nieuwe bak - deze wordt 130 x 90 x 40 (L X B X H) - in elkaar geplakt en heb sinds vandaag m'n frame/onderstel. Nu enkel nog de bekleding van de bak/deksel en structuur voor het deksel + overplaatsen verlichting. Ik heb reeds 125kg filterzand besteld. M.a.w. dat wordt sowiso een volledig nieuw systeem. Ik hoop eind deze week alles te kunnen omzetten.

Het vreemde is dat met de opgenoemde symptomen geen eenduidige ziekte kan gevonden worden:
- Eens de meerval in problemen komt en begint te schommelen, is hij na een dag gestorven
- het gebeurt om de week a 2 weken, (voorlopig) nooit met een of meerdere tegelijkertijd
- de meervallen kunnen niet meer recht zwemmen
- de meervallen zijn niet opgeblazen, schubben staan niet open. Ze zien er heel normaal uit
- de waterwaardes zijn in orde, zeker voor wat betreft meervallen (iet wat hogere NO3 waardes)

De glasmeervallen (misschien dat deze een andere oorzaak hebben):
- Er ontstaat een rood / oranje vlek / vage plek relatief centraal op het lichaam, telkens op dezelfde plaats. Het is geen uitwendige wond
- De vlek / bloeduitstorting ontstaat tot zover waargenomen snel (binnen de dag of enkele dagen)
- Indien de glasmeerval hier last van heeft/krijgt kan hij niet meer recht blijven zwemmen
- Indien de glasmeerval niet meer recht kan zwemmen sterft hij een dag later
 
Das een zeer raar verschijnsel en ben echt wel benieuwd of je de oorzaak kan achterhalen en wat er aan te doen zal zijn.
 
Dus je ververst het water 1x p/j en de rest van het jaar vul je enkel het verdampte water aan?
Dan hoef ik geen voorspellingen te doen wat er allemaal nog meer dood gaat in je bak, alle nitraten, fosfaten, vissenpoep, mineralen verdampen namelijk NIET dus dat stapelt zich alleen steeds meer op en is dus feitelijk je bak een open riool.
Ditsoort bakken moet je minimaal 25% water eruit halen en aanvullen met schoon water, iedere maand.
 
Nicolientje-W,
De frequentie van het verversen van het aquariumwater is een eindeloze discussie. Sinds ik een 10-tal jaar geleden een groot bioloog onder het aquarium heb staan (+-100L), en altijd probeer te werken naar stabiele waterwaarden, is waterverversing overbodig, of maak je er eerder een knoeiboel van door het systeem juist terug uit balans te brengen met ander water (kraantjeswater is ook niet heilig en regenwater kan ook fosfaten en nitraten bevatten). Ik weet niet of u alles gelezen heeft, maar meten is weten. Zoals ik eerder zei in mijn post, zijn de gemeten waarden nagenoeg perfect voor meervallen. Nitraten, fosfaten en mineralen (zoals vermeld zijn NH3 en NO2- 0,00mg/L) die u aanhaalt dienen door te planten in de vorm van voeding te worden verwerkt. In tegenstelling tot veel mensen heb Ik weinig vissen in het aquarium, waardoor in combinatie met de grote bioloog een evenwicht kan gevonden worden. De vissen die er zijn, zijn weinig "poepende"' vissen: enkele bijlzalmen en glasmeervallen. De corydoras meervallen poepen ook, maar deze verorberen op hun beurt poep en plantenresten, de bacteriecultuur in de bak en de bioloog + de planten doen zo de rest van de afbraak. Dit systeem werkt al jaren lang. Het was zelfs zo dat ik vorig jaar, na het maken van een nieuwe bioloog met meer filtermedium te proper water had (PO4 en NO3 stonden heel lang op 0 mg/L), waardoor de planten helemaal niet meer groeiden en de blauwalg zijn kans greep. Door filtermedium eruit te halen (+-2/3 van het totaal), steeg de NO3 en PO4 terug.
 
Niet alle stoffen kun je meten. Na 10 jaar zou je van bepaalde stoffen die je normaal niet hoeft te meten een teveel kunnen hebben. Dat gevoel van balans en stabiliteit kan onterecht zijn, en in feite zou ik zeggen dat het 100% zeker onterecht is, gezien al die sterfgevallen.

Wat ik ook erg vreemd vind: Je wilt niet verversen ivm. het balans, maar je doet wel elk jaar een waterwissel van 100%?

En dat de corydoras afvalstoffen wegwerken door poep te eten is uiteraard niet waar. Dat wat ze eten moet er weer uit. Uiteindelijk poepen ze dus meer dan wat ze eten.

Mijn theorie is dat de uitval door een vergiftiging komt. Wat die stof is, weet ik niet, maar ik weet zeker dat het komt door het steeds bijvullen met kraanwater. Stel dat je in een jaar niet ververst, dan heb je 520 liter bijgevuld. Je hebt in 325 liter de mineralen/stoffen die normaal in 845 liter zitten. Oftewel, je hebt 2,6x de normale hoeveelheid.
 
In elk aquarium en op elke vis leven ziekteverwekkers. Gezonde vissen kunnen dit zelf binnen de perken houden met hun eigen weerstand. Het verversen van water helpt mee om ook dit binnen de perken te houden. Ziekteverwekkers zoals parasieten en bacterieen kun je helaas niet meten. Een tempratuursverhoging kan helpen om bepaalde ellende te doden maar kan juist weer een trigger zijn zodat ziekte makende bacterieen gaan vermeerderen.

Inderdaad meten is weten en als waterwaardes goed zijn prima maar als er toch zieke vissen rond zwemmen en verschillende dood gaan komt dit toch ergens door. Het minst belastende voor het aquarium en vissen is water verversen zodat je ziekte verwekkers eruit hevel en vermeerdering stagneer.

Kijk eens naar de oogje van de vissen of deze wat meer uit de kop staan. dit is meestal het geval van een bacterieel probleem dan ontstaat er bacteriedruk achter de ogen. Als vissen verzwakken neemt afweer af en zijn ze prooi voor al het levende gespuis in je aquarium en gaan zich op de vis hechten en vermeerderen.

Veel ellende op bodem en plantjes. Bij afhevelen plantjes bewegen en over bodem waaien zodat allerhande stadia gespuis zweeft/zwemt en word afgeheveld.
 
Na het relaas gelezen te hebben vermoedt ik dat je vissen last hebben van de schommelziekte. Mede gelet op het praktisch niet verversen, maar slechts aanvullen van het verdampte water. Waterwaarden kunnen via meten goed lijken, maar er zitten meer stoffen in het water die je niet meet, welke negatieve effecten kunnen hebben op de gezondheid van de vissen en welke via waterverversen grotendeels verwijderd worden. Bij niet verversen, maar enkelt verdampt water aanvullen, blijven deze stoffen zich stapelen. Verder weet ik niet of je enkel droogvoer verstrekt, of ook diepvries cq levend voer. Een afwisselend voedingspatroon werkt ook enorm mee aan een gezonde vispopulatie. Inrichting van de bak is heel mooi gedaan. Ik zie ook hoofdzakelijk moerasplanten en geen echte waterplanten in je bak. Ik zou je dus ook willen adviseren om naast waterverversen, 30 % per week, ook echte waterplanten aan de bak toe te voegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verhouding moerasplanten versus waterplanten is ongeveer 30% tot 70% ( 1/3 versus 2/3 ).
 

Terug
Bovenaan