Wat is er nieuw

glas meerval??

• Onderwerp starter Onderwerp starter vierlinger
  • Startdatum Startdatum
V

vierlinger

Guest
hallo, deze vis (sorry voor de slechte foto) is mij verkocht als een glas meerval, klopt dat? Heb er twee van in de bak zitten maar ze zitten altijd verstopt en laten zich niet zien. Als dit een glas meerval is , zou het dan kunnen dat deze vissen mijn kardinaal tetras op eten??
OnpJeL

Ik zie het niet goed en twijfel daarom... maar mij lijkt het een Kryptopterus macrocephalus...

Maar,vanwaar al de strepen?

Die zie je een glasmeerval toch niet?

Deze?

Gestreepte glasmeerval

Nederlandse naam: Gestreepte glasmeerval
Wetenschappelijke naam: Kryptopterus macrocephalus
Afkomst: Borneo, Sumatra
Max. lengte: 11 cm
Aquariumgrootte: 120 cm
Water:
t�: 22�-26�
Ph: 7-7.5
Gh: 12-16

Bertus heeft daar een punt. Als je ermaar twee hebt zal je ze niet veel zien, ze zijn meer op hun gemak in een goepje(zoals de echte glasmeerval) Komen ook meer uit tegen valavond en nacht (zoals de echte glasmeerval) en gaan mooi groepsgewijs in de stroming hangen ( zoals de echte glasminderval)

oke, ik ga ervan uit dat het dus een gestreepte glasmeerval is, maar nu het tweede gedeelte van mijn vraag, zou het kunnen dat deze mijn kardinaal tetras opeten?

denketniet. Hoe groot zijn ze (beiden)

het is inderdaad de gestreepte glasmeerval, denk dat de lengte ca 12 cm is, de kardinaaltetra's zijn ca 3 cm. Heb ook nog 3 blauwe spat goerami's rondzwemmen. Iets moet toch die kardinaal tetras opeten? Heb voor de rest geen last van vis sterfte of iets dergelijks, in nog geen 3 weken tijd ben ik ca 15 kardinaaltetras kwijt geraakt, ook geen lijkjes gevonden op de bodem.

met die strepen is het de Kryptoterus macrocephalus, en dus niet de Kryptoterus bicchiris, K vitreolus of K minor.
Die laatste drie zijn echt doorzichtig maar toch licht verschillend.

Het zijn geen jagers, ze wachten tot het voer "geserveerd" wordt, dus voorbij komt.

Kan ook zijn dat je tetra's gewoon doodgaan en opgegeten worden ? bij de transparante had je dat dan wel kunnen zien overigens omdat ingewanden volledig zichtbaar zijn, en bij rood voer rood worden en groen voer groen.

vierlinger zei:
het is inderdaad de gestreepte glasmeerval, denk dat de lengte ca 12 cm is, de kardinaaltetra's zijn ca 3 cm. Heb ook nog 3 blauwe spat goerami's rondzwemmen. Iets moet toch die kardinaal tetras opeten? Heb voor de rest geen last van vis sterfte of iets dergelijks, in nog geen 3 weken tijd ben ik ca 15 kardinaaltetras kwijt geraakt, ook geen lijkjes gevonden op de bodem.

Dan wat guppies kopen.
als visvoer.

N.Oldenzeel zei:
Het zijn geen jagers, ze wachten tot het voer "geserveerd" wordt, dus voorbij komt.

Kan ook zijn dat je tetra's gewoon doodgaan en opgegeten worden ? bij de transparante had je dat dan wel kunnen zien overigens omdat ingewanden volledig zichtbaar zijn, en bij rood voer rood worden en groen voer groen.

onderschat die glasmeervallen niet, volgens mijn gaan halfwas kardinalen hun buikjes blauw/rood laten schijnen

in gedrag onderschat ik ze niet, ze kunnen flink uithalen naar anderen die hun territorium in komen, maar ik heb ze nog niet echt zien jagen .....(zal ze ns een week op rantsoen zetten haha wellicht dan wel?) heb er altijd kegelvlekjes en Y sidhtimunki's.

N.Oldenzeel zei:
in gedrag onderschat ik ze niet, ze kunnen flink uithalen naar anderen die hun territorium in komen, maar ik heb ze nog niet echt zien jagen .....(zal ze ns een week op rantsoen zetten haha wellicht dan wel?) heb er altijd kegelvlekjes en Y sidhtimunki's.

echt jagen doen ze niet ze "hangen" stil tot er een prooi hun zeer dicht benadert en doen ze een korte schokende beweging die weleens een (slapend)klein visje kan verrassen.

zolang de prooi in ��nmaal in hun mond kan word dit als voedsel gezien
combinatie glasmeervallen/kegeltjes gaat hier ook zonder problemen

de kleine pasgeboren halfsnavelbek snoekjes die pakken ze idd, maar ja die komen ook pal voorbij zwemmen verder zie ik ze weinig moeite doen, terwijl ze zelfs vd bodem eten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan