Wat is er nieuw

Glossolepis incisus Melanotaenia? Of toch een andere soort?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik kwam onderstaande foto tegen en heb zelf al even gezocht welke soort het kon zijn.
Kwam zelf uit bij de Glossolepis incisus Melanotaenia.
Maar ik vind de vis op de foto wel erg donker gekleurd.

Wie weet hoe deze vis op onderstaande foto heet??

788518_0_82_naam_vis.jpg

Niemand?

Je topic staat er nog geen 24 uur Zora. Misschien ietsje meer geduld hebben zodat men kan reageren.
Soms duurt het even iets langer voordat men een reactie plaatst 😉.

jessicapilon zei:
Je topic staat er nog geen 24 uur Zora. Misschien ietsje meer geduld hebben zodat men kan reageren.
Soms duurt het even iets langer voordat men een reactie plaatst 😉.

Twee dagen staat hij al 😀

Maar zal wat geduldiger zijn :thumbs:

Ja klopt. Ik doelde eigenlijk op de reactie die je gister al gaf namelijk 😉.
Nu komt je topic wel weer onder de aandacht dus wie weet 🙂.

jessicapilon zei:
Ja klopt. Ik doelde eigenlijk op de reactie die je gister al gaf namelijk 😉.
Nu komt je topic wel weer onder de aandacht dus wie weet 🙂.

Oh zo bedoelde je 🙂

We wachten gewoon af 🙂

Ik kan de door jou genoemde soort überhaupt niet vinden. Natuurlijk wel de Glossolepis incisus , maar dan zonder toevoeging Melanotaenia, en zeker niet met een hoofdletter, dat is geen gewoonte in de ichthyologie. Daar wordt alleen de eerste naam met een hoofdletter geschreven, Waar heb je die naam vandaan ???

Van internet, Google.

Heb gezocht op: Rode Regenboogvis en toen kwam ik deze tegen.

De afbeelding zelf komt van Marktpl**ts af.
Zat even te kijken of er leuke garnalen in de buurt te koop waren en toen kwam ik deze vis tegen.
Heb de verkoper gemaild voor de naam, maar die wist het niet.
Was ook de enigste vis die hij er van had.

Ben erg benieuwd welke vis dit nu is.
Ik ging er vanuit dat het een Regenboogvis is, omdat hij er zo uit ziet.
Maar voor hetzelfde geldt is het een compleet andere soort.

Vond je die exacte naam, of het volgende: Glossolepis incisus (Melanotaeniidae) ?
Dat is namelijk volkomen logisch, maar niet als je het gaat veranderen naar Melanotaenia.

~ Ivo

Nogmaals, de door jou genoemde naam kom ik nergens tegen, ook niet als ik op rode regenboogvis google, tenminste niet met de toevoeging Melatonaenia. Er zijn wel andere regenboogvissen die beginnen met de naam Melanotaenia, maar dat zijn toch echt andere vissen. Ik heb het idee dat gewoon de G. incisus (dus zonder die toevoeging) wordt bedoeld. Die bestaan er in diverse kleurschakeringen

PS

Kan je ons de link geven van de pagina waar je die naam hebt gevonden ??

Dit is bv een donkere
IMG_3473_xgaplus.jpg

Dit een lichtere
DTQ1YwBoflOA7vavYctKJhn92jb7zj6I.jpeg

Mascha&Ivo zei:
Vond je die exacte naam, of het volgende: Glossolepis incisus (Melanotaeniidae) ?
Dat is namelijk volkome logisch, maar niet als je het gaat veranderen naar Melanotaenia.

~ Ivo

Gewoon zo:

Glossolepis incisus Melanotaenia

AquaVISie zei:
Nogmaals, de door jou genoemde naam kom ik nergens tegen, ook niet als ik op rode regenboogvis google, tenminste niet met de toevoeging Melatonaenia. Er zijn wel andere regenboogvissen die beginnen met de naam Melanotaenia, maar dat zijn toch echt andere vissen. Ik heb het idee dat gewoon de G. incisus (dus zonder die toevoeging) wordt bedoeld. Die bestaan er in diverse kleurschakeringen

PS

Kan je ons de link geven van de pagina waar je die naam hebt gevonden ??

Ik ben aan het terug zoeken, maar kan niet meer precies achterhalen hoe ik op die naam ben gekomen.

In elk geval door te zoeken op Google naar:

Rode Regenboogvis

Ik heb daar dus op gezocht maar het spijt me zeer, ik kom het niet tegen

Ik kom wel een toevoeging Melan tegen en die verwijst dan naar de donkere kleurslag van die bepaalde vorm. Melan betekent namelijk zwart

Hebbes 🙂
Heb het terug gevonden via de computergeschiedenis 🙂

Kijk, zo heb ik hem gevonden, die naam dus.

Heb gezocht op: regenboog vissen en toen zat deze er tussen:

942463_0_82_naam4.jpg

364198_0_82_naam3.jpg

452894_0_82_naam2.jpg

459555_0_82_naam7.jpg

AquaVISie zei:
Ik heb daar dus op gezocht maar het spijt me zeer, ik kom het niet tegen

Ik kom wel een toevoeging Melan tegen en die verwijst dan naar de donkere kleurslag van die bepaalde vorm. Melan betekent namelijk zwart

Zie hierboven 🙂

Heb met tekst en foto's ( PrintScreen's gemaakt), het zo duidelijk mogelijk geprobeerd uit te leggen hoe ik bij die naam ben gekomen.

Die donkerrode lijkt er erg op en daarom dacht ik dus dat het misschien die kon zijn en dacht ik dus dat dat de benaming was voor de vis.

Mooi dat je er zo achter kan komen weer toch :thumbs:.

jessicapilon zei:
Mooi dat je er zo achter kan komen weer toch :thumbs:.

Ja, maar nu nog de vraag of de benaming of een gedeelte ervan juist is 🙂

Tja dat is meer een vraag voor de kenners denk ik 🙂.

Heb er even een foto bijgevoegd ( waar de rest ook staat van Google), zodat de naam goed te zien is.

Vergeet die naam Melanotaenia maar rustig, tenminste als toevoeging bij de eerste twee namen. Er staan ook nog puntjes achter, dat wil zeggen dat er nog meer komt. Waarschijnlijk is dat een opsomming van alle regenboogvissen die er zijn, dat is niet na te gaan

AquaVISie zei:
Vergeet die naam Melanotaenia maar rustig, tenminste als toevoeging bij de eerste twee namen. Er staan ook nog puntjes achter, dat wil zeggen dat er nog meer komt. Waarschijnlijk is dat een opsomming van alle regenboogvissen die er zijn, dat is niet na te gaan

Oké, bedankt 🙂

Omdat het er zo stond dacht ik dus dat dat de benaming was.
Maar dat was dus eigenlijk een opsomming van woorden voor de betreffende pagina.

Hier kom ik op uit als ik bij die afbeelding klik op: Pagina bezoeken:

http://regenboogvissen.be/v1/

Heb je verder nog een idee welke soort het is op de eerste foto, in mijn eerste bericht?

Edit:

Ik zie nu pas de foto's uit een eerdere reactie van je 🙂
Dan zou het dus waarschijnlijk de: G. incisus en dan een donkere variant zijn?

Het zou ook nog een donkere variant van de Glossolepis pseudoincisus ( pseudo betekent "lijkt op")
Die twee worden dikwijls door elkaar gehaald, het verschil is ook slecht te zien.

Het is zelfs zo erg dat ervaren liefhebbers er moeite mee hebben om de diverse soorten regenbogen uit elkaar te houden. mede ook omdat er van de diverse soorten heel veel kleurvariaties zijn. Ik heb eens een aantal foto's ter beoordeling aan een aantal echte kenners zoals Neil Armstrong en Gerald Allen en nog een aantal anderen gevraagd of ze mij de namen konden geven, en daar kwamen tot mijn grote verrassing soms verschillende antwoorden op

AquaVISie zei:
Het zou ook nog een donkere variant van de Glossolepis pseudoincisus ( pseudo betekent "lijkt op")
Die twee worden dikwijls door elkaar gehaald, het verschil is ook slecht te zien.

Het is zelfs zo erg dat ervaren liefhebbers er moeite mee hebben om de diverse soorten regenbogen uit elkaar te houden. mede ook omdat er van de diverse soorten heel veel kleurvariaties zijn. Ik heb eens een aantal foto's ter beoordeling aan een aantal echte kenners zoals Neil Armstrong en Gerald Allen en nog een aantal anderen gevraagd of ze mij de namen konden geven, en daar kwamen tot mijn grote verrassing soms verschillende antwoorden op

Ik had inmiddels ook al contact gezocht met IRG-Nederland.
( Internationaal Regenboogvissen Gezelschap )
Website: http://www.irg-nederland.nl/

Inmiddels wat aanvullende informatie gemaild, na antwoord te hebben gehad van hun kant.
Trouwens supersnelle reactie van hun kant, echt toppie :thumbs:

Ben benieuwd wat hun mening is, wat hun denken welke soort dit is/kan zijn.

Ze zijn op de hoogte dat het hier ook al besproken is.
Dat heb ik er meteen bij vermeld.

Ik ben lid van het IRG en we hebben hierover intern wat discussie gehad. Het gaat hier waarschijnlijk om een “Glossolepis pseudoincisus”, mede omdat de schubbenrij gelijkmatiger dan bij G. incisus lijkt en volgens topicstarter Zora de vis niet langer dan circa 10 cm is. Zie voor meer informatie www.irg-nederland.nl/glossolepis/glosso ... udoincisus.

Mogelijk is dit exemplaar echter niet raszuiver en ziet hij er daarom iets anders uit. Dat is zeker bij G. pseudoincisus niet ondenkbaar.

AquaVISie zei:
Er staan ook nog puntjes achter, dat wil zeggen dat er nog meer komt.
Exact mijn gedachte.

AquaVISie zei:
Waarschijnlijk is dat een opsomming van alle regenboogvissen die er zijn, dat is niet na te gaan
Zora kan op zijn minst de browsergeschiedenis checken om na te gaan wat bij Google afbeeldingen is opgezocht (screenshots zijn duidelijk van Google afbeeldingen). Zoekopdracht herhalen foto opzoeken en klikken op pagina bezoeken om te constateren dat het om inderdaad een overzicht van meerdere soorten gaat of er een andere duidelijke reden is voor die vermelding Melanotania.

En de volgende keer meteen verder kijken (klikken) dan de neus lang is... 😉

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
En de volgende keer meteen verder kijken (klikken) dan de neus lang is... 😉

~ Ivo

:thumbs:

HayoAqua zei:
Ik ben lid van het IRG en we hebben hierover intern wat discussie gehad. Het gaat hier waarschijnlijk om een “Glossolepis pseudoincisus”, mede omdat de schubbenrij gelijkmatiger dan bij G. incisus lijkt en volgens topicstarter Zora de vis niet langer dan circa 10 cm is. Zie voor meer informatie www.irg-nederland.nl/glossolepis/glosso ... udoincisus.

Mogelijk is dit exemplaar echter niet raszuiver en ziet hij er daarom iets anders uit. Dat is zeker bij G. pseudoincisus niet ondenkbaar.

Bedankt voor het antwoord 🙂

Het antwoord van IRG wat ik inmiddels terug heb gehad, was precies wat HayoAqua even hier boven ook neergezet heeft.

Iedereen heel erg bedankt voor de genomen moeite en het mee denken 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan