Goed draaiende Juwel Rio 240


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Beste mensen.

Wie van jullie heeft een goed - perfect - lopend Juwel Rio 240 aquarium?
Graag echt alleen antwoord op deze vraag; ik wil graag weten hoe deze persoon dat precies doet.

Groetjes,
Margo
 
En o ja, zonder CO2....
 
Wat voor uitvoering is het? Met tl of ledlampen, scheelt al qua benadering.
Ik heb hier een 400 l best lang uitgeprobeerd.
 
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of diegene een Rio 240 of 180 of 300 heeft want de beginselen zijn eigenlijk ongeacht het formaat gelijk.
Het belangrijkste is dat er voldoende voeding voor de planten aanwezig is en wel in balans met het licht en de vraag van de planten.
Bij je verlichting ga je kijken welke planten daarbij passen en daar hoort dan weer een vraag naar voeding en co2 bij.
 
Maar omdat ze geen co2 wil, dacht ik ertoe aan te leiden om dan ten allereerste de sterkte vh licht te weten, toch?als het licht niet te veeleisend is dan doet de bak ook niet heel moeilijk.
 
En wat is het probleem juist met je bak?
 
Hallo allemaal. Edwin68: het is een led. Om de overdaad van licht te beperken gebruik ik 2 Nature lampen ipv Nature en Day. Had u ook led? Verder zal in verhouding het hele typische Juwel-systeem hetzelfde zijn.
Specifiek wil ik u vragen:
1. Naar welke richting had u de uitstroom?
2. Welke lampencombinatie gebruikte u?
3. Gebruikte u nog extra binnenfilters?
4. Deed u aan waterwissels en zo ja hoeveel en hoe vaak?
Laat ik daar maar eens mee beginnen 🙂

Voor de andere helpers: wat er mis gaat? Alles, al 4 jaar. Ook eerder al oproepen hier gedaan. Ik heb een uur in een aquariumzaak met twee medewerkers gesproken en die kunnen niet ontdekken wat ik verkeerd doe. Ik doe nu een laatste poging met een frisse bak en wil dat alleen doen met iemand die succes heeft of heeft gehad met het specifieke Juwel systeem. Toch bedankt voor jullie hulp aanbod.
Groetjes Margo
 
Ik denk toch dat je beter de problemen die je had een voor een kunt benoemen. We kunnen als forumleden alle mogelijke oorzaken aflopen en samen uitzoeken wat de oorzaken kunnen zijn.
 
Begin eens om de waterwaarden te benoemen en wat voeg je verder toe aan voeding en heb je een foto van de bak?
Zie je algen, groeien de planten niet of wat is er loos?
 
En wat voor soorten vissen zwemmen erin?
 
Goedemorgen @Margaretha54.

Behalve je vragen lees ik eigenlijk ook een bijzondere vraag
3. Gebruikte u nog extra binnenfilters?
Ik heb dan een Juwel Rio 180 maar ik denk ook dat het bij jou net als bij mij het geval is geweest dat de verbetering in een combinatie van factoren ligt en dat geef je eigenlijk ook aan door de vragen die je stelt.

Weinig eisen stellende planten, een goede verlichting. Ik had eerst ook de Juwel natur en day in led maar dit gaf een fel licht. 9000K is erg hoog voor planten. Daarna kreeg ik van een forumlid 2 lampen van Superfish, color en bright. Maar ook daarmee had ik te weinig plantengroei ook al gebruik ik Co2.

Nadat ik een JBL solar led nature heb aangeschaft. Ik extra voeding in de bodem stop, voedingsbodem heb ik ook, voor de cryptocoryne en sagittaria zijn die goed hersteld en gaan groeien.

Bij de snelle groeiers kies ik voor vloeibare plantenvoeding en doseer dat ruim om de andere dag. Ik voeg extra fosfaat en nitraat toe. Ik heb daarvoor een stockoplossing van poeders van aquariumbemesting.nl.

Wekelijks doe ik een waterwissel van 50%.
Ik heb de tip van ruim plantenvoeding om de andere dag van @Drup gekregen waarvoor ik heel dankbaar ben. Zij is een van de forumleden die tips hebben gegeven die ik ook meelees op het forum waar ik dankbaar gebruik van maak. Zo heb ik nu ook weer voeding voor de bodem van @tuinkabouter. Erg goede voeding.

Verder heb ik een buitenfilter van JBL de 1502 met daarin o.a. Siporax in 2 mandjes. En ik heb zelf een spraybar gemaakt met de tips van @benvo . 2 mm boor elke 3 cm. Gaatjes licht naar beneden, spraybar via de achtergrond geplaatst.

Af en toe meet ik de waterwaardes maar vrij weinig, doe dat met druppeltesten.

Dus lang verhaal kort. Misschien helpen mijn tips die de gewaardeerde tips zijn van behulpzame forumleden jou ook.
 
Beste Friesian (van de prachtige Fries!!!). Precies dit soort informatie zoek ik.
De JBL verlichtingsbuizen, passen die dan in mijn Juwel ledbalk?
Het feit dat je een buitenfilter hebt is ook zo'n punt waarvan ik denk dat nou juist de binnenfilter - en de stromingskracht en/of -richting - een oorzaak kunnen zijn.
Waarom ben jij van binnenfilter naar buitenfilter gegaan? Om dezelfde reden?
Ik ben als de dood voor buitenfilters (ervaring met overstromingen) dus dat gaat hem niet worden. Extra kleine binnenfiltertjes gaf ook geen beter resultaat.
CO2 heb ik ook geprobeerd en weer verkocht. Flora Carbo als alternatief hielp ook niet. Alle voedingsadviezen voor de planten die je geeft neem ik mee maar lijken sterk op wat ik al doe. Maar toch...
Het zijn de planten die het niet doen.
De vissen floreren altijd, nooit een probleem. Gewoon simpele visjes: 7 gouden molly's, 2 maanvissen, 4 rode platy's wat panda corydora's en een blauwe kempvis. Een klein vissenbestand, ongeveer 20 vissen op 240 liter.
De waterwaarden heb ik altijd met de druppelmethode goed gecontroleerd maar iedere week gemiddeld dezelfde resultaten binnen de gestelde marges. Doe ik ook niet meer.
 
Ik zou toch nog graag willen weten of er iemand is die met de standaard Juwel apparatuur en zonder CO2 goede resultaten heeft.
 
Ik kan me voorstellen dat dat niet zo is. De hedendaagse standaard led verlichting is vaak te fel voor zonder CO2. De planten gaan heel enthousiast aan de slag met die bak licht en lopen zich dan stuk omdat ze CO2 of mest tekort komen. Resultaat: zielige planten en enthousiaste algen. Eerste wat ik zou doen is een regelbare verlichting erin hangen en een lichtsterkte zoeken die niet teveel CO2 vraagt. Daarbij natuurlijk planten zoeken die met weinig licht kunnen omgaan.
 
Ik ben het met Ronald eens en in de regel kun je zonder co2 het niet doen of je moet veel drijvers gebruiken. Ook al heb je niet co2 behoeftige planten dan zul je met veel licht zonder co2 alsnog alg op ramen en decoratie krijgen.
Je vraagt wie goede resultaten heeft maar daar moet je niet op afgaan want geen bak is gelijk en je kan beter alleen naar je eigen bak kijken.
Om je te helpen hebben we dan wat meer info nodig zoals al is gevraagd.
 
Ik zou eens beginnen met de verlichting en de voeding voor de planten. En ja DE JBL Solar led kun je bevestigen in de armatuur van de led buis. Ik heb hem in de achterste fittingen. En verder geen poespas erbij gekocht maar de verlichting ingesteld op 4500K en gedimd. En zo'n buitenfilter. De keuze is reuze, filtervolume is groter, bak inhoud wordt groter. Meer mogelijkheden in filtermedia.

En kijk ook goed naar de micro en Macro voedingsstoffen, zoals genoemd bijvoorbeeld fosfaat en nitraat.

En Margo, de Fries is ook een bijzonder en bekend paerdjuh. :)
 
Laatst bewerkt:
De juwel balk is niet dimbaar. Hoe heb je dat gedaan?
Ik kan niet meer info geven over de bak want die staat nu droog en wordt opnieuw opgestart.
Ik zou ook niet weten welke info nog meer dan dat de waterwaarden oké zijn (waren), zoals ik al vermeld had, en in het verleden heb ik dat al eerder moeten doen en dat heeft ook tot niets geleid.
Ik ga de verlichting en de voeding aanpassen en dan maar kijken hoe het gaat.
Allemaal bedankt voor de input en tot een volgende keer.

Groetjes,
Margo

Hierbij sluit ik het onderwerp.
 
O sorrie, behalve voor de al of niet dimbare balk
 
Ikzelf gebruik een led controller (Luminus) waarmee je je verlichting kunt dimmen. Plaats je tussen de led en stopcontact. Via een app kun je de lichtsterkte, ijdsduur e.d regelen.

Misschien heb je hier ook iets aan
 
Als laatste wil ik dan je alvast succes toewensen met de bak en als je de hoeveelheid voeding afstemt op de planten en de verlichting dan moet dat wel goedkomen.
 
De juwel balk is niet dimbaar. Hoe heb je dat gedaan?
Ik kan niet meer info geven over de bak want die staat nu droog en wordt opnieuw opgestart.
Ik zou ook niet weten welke info nog meer dan dat de waterwaarden oké zijn (waren), zoals ik al vermeld had, en in het verleden heb ik dat al eerder moeten doen en dat heeft ook tot niets geleid.
Ik ga de verlichting en de voeding aanpassen en dan maar kijken hoe het gaat.
Allemaal bedankt voor de input en tot een volgende keer.

Groetjes,
Margo

Hierbij sluit ik het onderwerp.
@Margaretha54
Er zit een afstandbediening bij de jbl lamp waarmee je dat instelt. Dus slechts 1 lamp werkt, die van JBL. Deze is dus voorzien van eigen stroomkabel en heeft een praktische afstandsbediening. Het is meer een soort van balk. Wel goed kijken naar de juiste lengte.

 
Laatst bewerkt:
Juwel heeft voor haar eigen bakken toch ook een Verlichtingssysteem: de Helialux en hoor er niks slecht over.
 
Snap waar je naar zoekt, kan ik je niet helemaal geven maar doe toch graag even een duit in het zakje, heb een Juwel Rio 125:

Oude situatie: zandbodem, low tech planten, geen CO2, buitenfilter, standaard Juwel lampen. Belichting ongeveer een uur of 6. Voeding in de bodem en vloeibaar all in one. GEEN carbo, ooit in een andere bak gebruikt en het sloopte alle planten.

Gekozen voor een buitenfilter omdat ik zo min mogelijk techniek in de bak wens. Zou ik geen neuroot zijn had ik het standaard filter behouden. Deze is goed genoeg of je moet mega vervuilers hebben, misschien dan een ander binnenfilter. Tijdens de opstart viel mij al op dat het licht MEGA is, besloten 1 lamp bijna af te dekken, waardoor ik nog feitelijk 1 actieve lamp had, de minst felle (haal de namen altijd door elkaar) maar ondanks dit wilde de planten niet echt groeien, ondanks low tech (weinig licht en CO2). Langer belichten wilde ik niet i.v.m. vrees voor dikke algen

Huidige opstelling: lampen vervangen voor volledig in te stellen qua intensiteit en kleur. (geen Juwel HelixLux trouwens)

Sinds de vervanging van de lampen groeien de planten als kool en nul algen. Belichting staat nu zo'n 9 uur aan.

Heb verder geen idee wat je aan planten in de bak hebt staan en wat die eisen, wat je tot nu allemaal hebt geprobeerd. Maar zoals hierboven ook al aangegeven wordt: zoek het dus in de hoek van de lampen, geen carbo meer geven, ga goede voeding gebruiken voor zowel de bodem en waterkolom.
De vervanging van de lampen heeft hier echt gezorgd voor een explosie in planten die groeien en het stukken beter doen.
 
Melkie super bedankt.
Ik was eigenlijk al aan het denken om er toch maar mee te stoppen vanwege weer zo'n grote uitgave .... en als die weer niet zou werken al dat geld kwijt.
Maar nu heb ik hoop en ga ik ook zo'n Helialux-achtige verlichting kopen.

Groetjes en bedankt. Allemaal !!
Margo
 
Ik zou als ik jou was toch even kijken naar andere oplossingen dan de Helialux, is echt duur en zijn zeker goede lampen op de markt die stuk minder kosten.

Vertel, wat voor planten heb je erin staan? Eens zien of de lampen die ik nu heb geschikt zijn voor jouw bak.
 
Hoi. Ik heb nog helemaal geen planten maar zoek meestal planten uit die matig tot weinig licht nodig hebben (liefst ook voor meer licht maar dat gaat nu eenmaal zonder co2 niet).
Ik was net aan het kijken naar de JBL Solar Natur - advies kreeg ik al eerder - en die kost bijna de helft van de Helialux van Juwel. Dat wil ik er nog wel aan uitgeven.
De lampen moeten geschikt zijn voor de Rio 240 (57w bij de JBL)
 
Ahh dat is mooi, keuzes, keuzes. Bij geen Co2 is het inderdaad de keuze voor low light. Zelf heb ik hier diverse mossen, Diverse Crypto, diverse anubias en Eleocharis sp. "montevidensis". Die laatste is echt super, groeit mega traag maar ik vind het super een gras in je bak zonder CO2 :)
Je kan ook kijken voor de Fluval Aquasky 2.0, deze heb ik zelf draaien, alleen in te stellen via een telefoon dmv bluetooth. Dit kan je als nadeel zien. Deze lampen passen in alle kappen op de bestaande T aansluitingen.
Voor de Rio240 heb je lampen nodig van: 1047MM, voor de JBL Solar Natur heb je dan de 57w nodig en ook deze passen in de bestande T aansluiting.

Oude lampen eruit draaien, nieuwe lampen erin draaien, simpel als dat. Enige waar je even rekening mee moet houden is dat je de stekker van de lampkap van de Rio nooit in het stopcontact steekt ;) De nieuwe lampen hebben eigen stroom, deze haalt die niet uit de kap.
Kijk goed rond voor de lampen waar je keuze op valt. Heb mijn Fluval bij amazon duitsland gehaald, scheelde 30 euro per lamp in vergelijking met NL
 
😀😀😃👍. Nog een laatste vraagje dan aan jou: doe jij aan waterwissels en zo ja hoe vaak en hoeveel?
 
Ik wel met de EI en ververs de helft en in andere bakken zo n 25% wekelijks.
 
😀😀😃👍. Nog een laatste vraagje dan aan jou: doe jij aan waterwissels en zo ja hoe vaak en hoeveel?
Vraag hier maar raak voor een knaak hoor :)
Ik zelf wissel zeker maar voor nu zit er nog geen mega bestand in ik wissel voor nu iedere week zo'n 25 % en dan heb ik weer hele blij corydorassen, regen douche.
Zodra er meer bestand ingaat, zal ik de hoeveelheid misschien opmoeten schroeven maar voor nu zou ik niet eens iedere week hoeven wisselen, filter doet prima zijn ding, is meer gevoelsmatig.
 
Haha, toch goed bedoeld !!!!
 
Ik merk zelf met wissels (30% per week) dat de vissen levendiger zijn maar ook dat kan een gevoel zijn zoals je zelf ook aangeeft
 

Terug
Bovenaan