Goed droogvoer?


judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
109
Leeftijd
33
Ik ben op zoek naar een goed (merk) droogvoer. Liefste van die korrels omdat ik dat gewoon fijner vind voeren dan de vlokken. Ik kreeg als tip van iemand voor het voer van dr bassleer. Maar lees online toch ook weer mindere berichten over dit voer waardoor ik ga twijfelen. Welke kan ik nu het beste kopen?
 
"Wetenschappelijk gezien" houdt voor de meeste vissen goed droogvoer in: veel eiwit erin (>45%) en ook voldoende vet (>10%). Met name als er veel dierlijk eiwit in zit, is dat goed, ook voor zogenaamde planteneters. Dat geeft de beste opname (= minder vervuiling), groei en kweekresultaten.

Een voorbeeld van zulk voer, niet om reclame te maken maar omdat ik het zelf fijn vind: hikari discus bio-gold. Dat is zinkend granulaat. Is qua grootte goed voor vissen vanaf een cm of 4. :)

Als je met eiwit lager gaat zitten dan die 45 à 50 procent, heb je al gauw dat er meer plantaardig opvulmateriaal in zit. Granen en sojaschroot en zo. Dat is qua voedingswaarde (aminozuurprofielen en hoeveelheid koolhydraten) minder interessant voor een vis.

Al zullen de meeste soorten voer uiteindelijk best okee zijn. Het is maar net hoe hoog je de lat legt.
 
Je hoort inderdaad meer dat Dr Bassleer veel eiwitten bevat en dat dit soms een kaamlaag geeft.
 
Maar dat klinkt mij dan een beetje tegenstrijdig, aangezien je dus op zoek moet naar voer met meer dan 45% eiwitten. Bassleer bevat als ik het zo lees uit 54% eiwitten.. en dat is dan weer teveel? Wat is het nadeel van een kaamlaag? Slechte waterkwaliteit?
 
Eiwitten in het voer an sich geven geen kaamlaag. Wellicht dat je eerder een kaamlaag hebt als er voer ongegeten blijft liggen en gaat rotten, maar dat is wat anders. 🙂
 
En dat ligt misschien ook weer aan dat bassleer aardig snel naar de bodem zakt en dan misschien niet op tijd opgegeten wordt.
 
Ja, als je vissen hebt die de bodem niet goed nagaan op restjes, kun je dat krijgen. Of als het substraat zo grof is dat voedsel erin wegzakt.
 
Ik heb (helaas) gekozen voor fijn grind. Dus er zullen geen corydorassen komen. Wel japonica garnalen.
 
Maar dat klinkt mij dan een beetje tegenstrijdig, aangezien je dus op zoek moet naar voer met meer dan 45% eiwitten. Bassleer bevat als ik het zo lees uit 54% eiwitten.. en dat is dan weer teveel? Wat is het nadeel van een kaamlaag? Slechte waterkwaliteit?
Door een kaamlaag is er ook minder zuurstof in het water.

Heb die ervaring in het verleden ook al gehad nadat ik Dr. Basseleer gevoerd heb dat er de volgende dag een dikke kaamlaag aan het oppervlak was.
Nu heb ik het weer gekocht voor de kleine bak en af en toe krijgen de vissen het ook. Heb niet echt een kaamlaag.
 
Ik heb (helaas) gekozen voor fijn grind. Dus er zullen geen corydorassen komen. Wel japonica garnalen.
Grind en cory's gaan op zich wel samen hoor, voor zover je had overwogen die vissen te nemen. Je leest er mindere verhalen over, maar problemen met de baarddraden komen eerder door een vuile bodem dan door een scherpe. In het wild zie je ze ook gewoon over scherp gesteente snuffelen en dat gaat goed..
 
Naast Bassleer gebruik ik graag Sera granulaat, al een paar jaar.
 
Grind en cory's gaan op zich wel samen hoor, voor zover je had overwogen die vissen te nemen. Je leest er mindere verhalen over, maar problemen met de baarddraden komen eerder door een vuile bodem dan door een scherpe. In het wild zie je ze ook gewoon over scherp gesteente snuffelen en dat gaat goed..
Is het niet zo dat in het wild er ook scherp gesteente tussen zit waar ze af en toe overheen gaan maar dat ze in onze bak met verkeerd grind de hele dag met de snorharen daar doorheen woelen?
Wellicht is het juist funest als ze dat de hele dag moeten doen.
 
Grind en cory's gaan op zich wel samen hoor, voor zover je had overwogen die vissen te nemen. Je leest er mindere verhalen over, maar problemen met de baarddraden komen eerder door een vuile bodem dan door een scherpe. In het wild zie je ze ook gewoon over scherp gesteente snuffelen en dat gaat goed..
Ojee nu zet je me toch weer aan het denken. Want ik vind ze wel enorm leuk. Genoeg om over na te denken voorlopig.
 
De dag dat ik mijn grind bodem verving door filterzand, verdwenen de meeste problemen ik zou het je echt aanraden, en cory's zijn inderdaad leuk en nuttig, ik heb zwarte, venezuela....
 
Ik denk dat het ook uitmaakt wat voor soort grintbodem je hebt. Er is ook grint met afgeronde randen. Dat is wel duidelijk duurder, maar niet meer scherp.
Ik weet ook niet vanaf wanneer het grint moet heten. Ik heb korrelgrootte 1-2 mm. Dat zou je misschien ook nog grof zand kunnen noemen.
 
Leuk om te zien dat het binnen een paar reacties op de vraag over voer het nu gaat over grind😂. Ik voer mijn vissen hoofdzakelijk levend voer, daarnaast heb ik meerdere potjes van Sera en sinds enkele weken ook Hikari.
 
Persoonlijk vind ik voor granulaat het jbl voer erg fijn. Zit in een handige klick dosering. Een voorbeeld.

 
De dag dat ik mijn grind bodem verving door filterzand, verdwenen de meeste problemen ik zou het je echt aanraden, en cory's zijn inderdaad leuk en nuttig, ik heb zwarte, venezuela....
Ja je begrijpt dat ik enorm baal van de keuze van grind. Maarja helaas te laat om nu nog terug te krabbelen. Ik gun die beestjes dan ook beter een plek op zand dan bij mij op grind zetten omdat ik ze zo leuk vind en ik denk dat japonica garnalen ook een hoop opruim werk verrichten. Naast mijn eigen opruimwerk dan 😉
 
Ik heb dit grind in mijn aquarium:

Is volgens mij wel de scherpe soort
 
Persoonlijk vind ik voor granulaat het jbl voer erg fijn. Zit in een handige klick dosering. Een voorbeeld.

Dat click doserings systeem klinkt ook wel handig inderdaad. Bedankt voor de tip 👌
 
Is het niet zo dat in het wild er ook scherp gesteente tussen zit waar ze af en toe overheen gaan maar dat ze in onze bak met verkeerd grind de hele dag met de snorharen daar doorheen woelen?
Wellicht is het juist funest als ze dat de hele dag moeten doen.
In het wild zal de situatie per rivierarm verschillen. Soms heb je alleen maar zand, soms bladerhopen en takken, en soms weer scherp vulkanisch gesteente zo ver het oog reikt... Misschien kunnen we eens een AF-expeditie organiseren naar de Amazone, John. :p Gaan we voor eens en voor altijd zien hoe het daar werkt.

Het is verder inderdaad de vraag vanaf welke "scherpte" precies schade gaat optreden op de langere termijn. Is een moeilijk te onderzoeken iets, omdat er meerdere factoren spelen. O.a. dus het feit dat scherpere bodems haast automatisch ook grover zijn dan zand, en daarmee meer troep vasthouden...
 

Terug
Bovenaan