freshstart

Member
Lid geworden
18 november 2022
Berichten
19
Hallo,

Ik ben bezig met het in draaien van een 54L bak (60x30x30). Voorlopig is de bak nog lang niet toe aan vissen, maar ik zit er op mijn gemak over na te denken. Op dit moment zijn water waardes dus ook nog lang niet definitief, dus ik begrijp dat alles onder voorbehoud is. Nog wat informatie:

- zwarte zandbodem hornbach
- lavasteen met spiderwood
- gestart met 14 planten (inclusief javamos, gras en 2 verschillende soorten drijf planten). De drijf planten zijn niet dicht gegroeid voorlopig.

Ik zit te denken aan;
- 1x gup man
- 3x gup vrouw
- 6x corydoras habrosus
- 3 - 5x kuhli pangio cunrovirgata (indien ze er nog bijpassen en ze vindbaar zijn)
- 10x vuurgarnalen

Zou dit bestand haalbaar en gezond voor vis en aquarium zijn? Of is het toch teveel?

Ik ben aan het beginnen met kennis opdoen en hoor graag jullie meningen.
 
Hou er rekening mee dat Guppen erg veel jongen krijgen en je al snel met veel meer Guppen komt te zitten. Voor zo n bakje is je bestand al best fors denk ik.
 
Zou geen guppen doen wegens bovengenoemde reden, ze heten niet voor niks miljoenenvisjes, en het lijkt leuk babygupjes maar waar laat je al die nakweek? niemand die ze wil hebben, en de winkel alleen als ze groot genoeg zijn en daar is jouw bakje te klein voor om al die nakweek groot genoeg te laten worden voor verkoop.
Zelf zou ik er een mooi schooltje rasboras galaxy in houden, groepje van 15 stuks kan prima naast de rest van je bestand, overigens word er nogal eens verwezen naar 1cmvis (volwassen) per liter water, maar die regel rust nergens op en is ooit door een noob geroeptoetert en word tot in lengte der dagen nagepapegaait zonder enige fundering. Belangrijkste bij een aquarium is de filtering, en heb je een wat druk bezette bak neem je een groter filter en is er niks loos
 
Hou er rekening mee dat Guppen erg veel jongen krijgen en je al snel met veel meer Guppen komt te zitten. Voor zo n bakje is je bestand al best fors denk ik.
Wat zou je hierin adviseren? 1 of 2 guppen vrouwen? Of geheel geen guppen en iets anders?

Ik dacht dat er i.c.m. de rest niet veel guppen jongen zouden overleven.
 
Hou er rekening mee dat Guppen erg veel jongen krijgen en je al snel met veel meer Guppen komt te zitten. Voor zo n bakje is je bestand al best fors denk ik.
Wat zou je hierin adviseren? 1 of 2 guppen vrouwen? Of geheel geen guppen en iets anders?

Ik dacht dat er i.c.m. de rest niet veel guppen jongen zouden overleven.
 
Zou geen guppen doen wegens bovengenoemde reden, ze heten niet voor niks miljoenenvisjes, en het lijkt leuk babygupjes maar waar laat je al die nakweek? niemand die ze wil hebben, en de winkel alleen als ze groot genoeg zijn en daar is jouw bakje te klein voor om al die nakweek groot genoeg te laten worden voor verkoop.
Zelf zou ik er een mooi schooltje rasboras galaxy in houden, groepje van 15 stuks kan prima naast de rest van je bestand, overigens word er nogal eens verwezen naar 1cmvis (volwassen) per liter water, maar die regel rust nergens op en is ooit door een noob geroeptoetert en word tot in lengte der dagen nagepapegaait zonder enige fundering. Belangrijkste bij een aquarium is de filtering, en heb je een wat druk bezette bak neem je een groter filter en is er niks loos
dit dus
 
Wat zou je hierin adviseren? 1 of 2 guppen vrouwen? Of geheel geen guppen en iets anders?

Ik dacht dat er i.c.m. de rest niet veel guppen jongen zouden overleven.
Ik heb toevallig 2x een 70L bak staan (ongeveer gelijkwaardig aan jouw bak dus). Ik heb hier in het begin guppen in gehad, maar ze blijven maar kweken. Ik ben er na een periode vanaf gestapt in het begin lijkt het leuk, maar na een verloop van tijd is het toch niet wat ik wilde. Het worden er steeds meer en dan uiteindelijk doordat het er zoveel worden krijgen ze slechte genen etc...

Er zijn tal van alternatieven. Ik heb na wat hulp van het forum gekozen voor de Ttrigonostigma espei een prachtig scholenvisje
 
Sorry, ik zie dat ik dubbel plaats.

Dank voor de respons. De guppen ga ik dan schrappen. suggesties

De rasboras vind ik persoonlijk niet zo mooi. Ik heb de hoop visjes te vinden die wat sierlijk uiterlijk hebben net als guppen en mijn voorkeur gaat uit naar wat meer blauw in de bak. Een leuk schooltje zou nog wel eens een goed idee kunnen zijn. Tetras is echter ook niet wat ik zoek... Allicht nog suggesties?

Ik ga zelf nog eens in een database zoeken wat passend zou kunnen zijn.
 
Zebra danio? (ze zijn er zelfs met lange vinnen)
Luipaard danio?
 
lichtoogjes oftewel Rasbora dorsiocelata? Of kijk eens bij de Pseudomugil familie
 
Zebra danio? (ze zijn er zelfs met lange vinnen)
Luipaard danio?
daar is het bakje te klein voor.
Misschien Danio erythromicron of de danio tinwini als je wat blauw in je bak wil.

 
Guppen met een predator? Hier krijgen de chocoladegoerami's om de haverklap jongen, maar de Betta Dimidiata's eten alles op. Zou met Guppen ook wel moeten werken. In combinatie met een Chuna (vr)?
 
Volgens mij zijn goerami's met de rest van het visbestand wel erg veel.

Zat even te kijken naar de licht oogjes, blauwe danio's en de pseudomugil gertrudae. De laatste vind ik qua uiterlijk het mooiste visje. Moet nog wel even nagaan of ze qua waardes etc. goed zouden zitten.

De licht oogjes zijn ook wel leuk, maar staan omschreven als erg gevoelig wat ik kon vinden. Ben echt een beginner en ben een beetje bang dat het net wat te hoog gegrepen is.. Iemand ervaring? De danio's zijn volgens mij te groot voor mijn bakje.
 
Oeps, zie nu dat Gertrude ook licht oogjes zijn. :giggle:Zouden deze dan wel passend zijn als beginnende vis?

Volgens mij is de Max een schooltje van 7 wat bij de rest gehouden zou kunnen worden, klopt dat?
 
Inderdaad, Pseudomugil zijn lichtoogjes...Oeps
Maar met die gevoeligheid zou het volgens Aquainfo (redelijk betrouwbaar) wel moeten meevallen:

Waterwaardes


De levensomstandigheden kunnen dus aanzienlijk variëren en Pseudomugil gertrudae zijn verkregen uit natuurlijke leefgebieden binnen de volgende bandbreedte van waterwaarden:


Temperatuur: 12~34° Celsius
pH 3.68~9.4
Geleidbaarheid: 12~646 µS/cm
Hardheid 0~320 ppm
Alkaliniteit 2~180 ppm


In het aquarium proberen we de vissen een omgeving te bieden waarin ze zich zo comfortabel mogelijk voelen. De uiterste grenzen van de temperaturen zijn dan niet ideaal. Wat temperatuur betreft zou ik het aquarium houden tussen de 21 en 28 graden Celsius.



Ik heb zelf geen ervaring met deze visjes, ik hoop dat er iemand reageert met ervaring met ze. Ik weet wel dat er vrij veel forumleden ze hebben, en ik zou het persoonlijk wel durven proberen.
 
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. En zijn het rustige visjes of, net als de andere regenboogvissen gek op baantjes trekken?
 
Google eens op Pseudomugil gertrudae filmpjes
 
Yep, duidelijk hyperactiefjes.
 
Ik denk dat je schooltje nog wel wat groter mag zijn, scholenvisjes zijn vaak blijer met meer soortgenoten. De visbezetting kan hoger zijn als je een beter filter hebt, dus denk er alvast over na of je een intern of extern filter wilt.
Zeker bij zo'n kleinere bak kun je maar een klein intern filter kwijt en je mogelijkheden om het te verwerken zijn ook beperkter.
Overigens is Pseudomugil er wel eentje die een (jonge) garnaal zou kunnen lusten, dus ik hoop dat er iemand reageert op die combi.
 
Ik kon de laatste reacties nu pas zien, maar in ieder geval bedankt.

Heb me tussentijds nog een beetje ingelezen en de Pseudomugil gertrudae lijkt mij op zich een mooi passend visje. Daarnaast ook leuk actief. Jonge garnalen maak ik mij niet zo zorgen om, dan loopt het niet de spuigaten uit. Zolang ze maar van de volwassen garnalen afblijven.

Filter is al geinstalleerd, een aquaflow 100.

Zou het volgende dan passender zijn?
10x vuur garnaal
6x corydoras habrosus
5x kuhli pangio cunrovirgata (ik las dat solitair plaatsen absoluut niet gewenst is en ze met een klein groepje ietsjes meer op hun gemak zijn. Misschien is 3 ook nog wel voldoende?)
10x pseudomugil gertruade (of is 8 dan een betere optie of juist meer?)
 
Je kunt daar iig mee beginnen, je kunt altijd later de schooltjes nog wat groter maken, als je filter het goed trekt.
 
Ik zelf zou kiesen tussen de cory's of kuhli's.
 
Eesn, 1 bodemvis nemen in deze is veel beter.
 
Eesn, 1 bodemvis nemen in deze is veel beter.
Kuhlis nemen nou niet echt veel van de bodem in beslag. Als je ze in beweging ziet is het 50% van de tijd tegen het glas aan 😄 je kan er makkelijk 6 toevoegen en ze 2 weken niet zien
 
@rvb bedoelde dek ik één soort nemen,dus of de kuhli's of de cory's,, maar niet allebei.
En ik zou dan voor de cory's gaan, zijn gewoon gezellige visjes, die de hele tijd aan het scharrelen en aan het zoeken zijn.
 
@rvb bedoelde dek ik één soort nemen,dus of de kuhli's of de cory's,, maar niet allebei.
En ik zou dan voor de cory's gaan, zijn gewoon gezellige visjes, die de hele tijd aan het scharrelen en aan het zoeken zijn.
Jaa maar kuhlis kunnen goed de bodem delen met corys omdat de kuhlis niet op de zelfde bodem leven als de corys, kuhlis leven overigens in de bodem en corys op 😂😊
 
Kuhlis leven niet in de bodem, maar kunnen wel prima samen met corydoras. Heb ze in een 1 m bak en gedrag is dan overdag een leghol met z'n 4'en in beslag nemen en als het donker is een beetje rondscharrelen over de bodem.
Als je voor de habrosus gaat zou ik er tussen 10-15 nemen, zie je leuke gedrag en passen makkelijk in 54 l.
 
Aangezien ik in dit topic wat meer reacties heb gekregen dan bij mijn vragen over verlichting. Zijn er misschien mensen zo vriendelijk die ook eens mee willen denken over de verlichting in de bak? :)
 
Het probleem is dat ik wel mee wil denken over je verlichting, maar er domweg niet genoeg van weet om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven. En ik vrees dat dat voor meer mensen geldt.
 
Toch bedankt!
 
Terug
Bovenaan