Goede bacterieën of alg? Nieuw aquarium

  • Onderwerp starter ThanklessMoss
  • Startdatum

T

ThanklessMoss

Guest
Hallo, ik heb sinds een kleine 2 weken mijn eerste aquarium aangeschaft (240L) en alles gaat redelijk goed qua waterwaarden etc. Alleen heb ik zo'n 10 dagen een flinke waas. Ik weet niet zeker of dit de goede bacterieën zijn of dat er toch iets anders aan de hand is, aangezien het onderin meer groen dan wit lijkt.

Ik heb mijn aquarium zo neergezet dat je van beide kanten zicht hebt, maar zoals je kunt zien kan ik er bijna niet doorheen kijken (in het begin was het glashelder).

Ook uit sommige stukken hout lijkt het alsof er een witte afscheiding komt (heb gelezen dat dit kan gebeuren met nieuw hout of is dit toch alg?). Het licht in het aquarium staat momenteel 9 uren per dag aan. Planten zijn 5 dagen geleden toegevoegd, en heb nog geen vissen. Ik heb eenmalig plantenvoeding toegevoegd direct na het planten, en ik geef elke dag vloeibare koolstof (Beide in hoeveelheid voor een licht beplante tank)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

De voorkant:
1.jpg


De Achterkant:
2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg
 
Even ter vergelijking, dit was zon 10 dagen geleden toen er een beetje witte waas was.

20180429_095615.jpg
 
Witte waas is waarschijnlijk bacteriebloei, geen probleem. Witte schimmel op je hout is normaal in het begin, gaat vanzelf weer weg of als het teveel wordt kun je het afhevelen.
Bruine kleur van het water komt denk ik van het hout. Kan wel een poosje duren voor dit minder wordt maar ook geen probleem.
 
In dit geval denk ik ook aan bacteriebloei, De waas is ook erger geworden nadat je de planten hebt toegevoegd begrijp ik?
 
Bedankt voor de reacties! en inderdaad de waas is erger geworden sinds het toevoegen van de planten maar daarvoor was het ook al vrij donker.
 
Wat voor bodem zit hierin? en heb je deze ook goed gewassen?

Alleen grind 1-3mm, ik heb het grondig gewassen, heb wel Dennerle Deponit Nutriballs (kleiballetjes) er aan toegevoegd toen ik de planten er in zette.
 
Alleen grind 1-3mm, ik heb het grondig gewassen, heb wel Dennerle Deponit Nutriballs (kleiballetjes) er aan toegevoegd toen ik de planten er in zette.

goed dan zie ik daar niet het probleem in, blijft bacteriebloei over mijn inziens.
je kan is proberen om even een hele stevige waterwissel uit te voeren, als het daarna net zo hard weer terugkomt is het gewoon even afwachten tot het bijtrekt.

Sommige mensen geloven erin, andere niet.
maar je kan een flesje tetra safe start kopen, dit spul zorgt voor een kickstart van je bak.
 
Ik heb al een vergelijkbaar product gebruikt, waarbij je het flesje moet legen in je filter (naam even kwijt) maargoed bedankt voor de reacties! Jullie hebben mij al gerust gesteld, aangezien het m'n eerste bak is zit ik erboven op en net als een ouder met hen eerste kind :)
 
Bacteriebloei verdwijnt vanzelf wel weer en op nieuw hout kun je wat onschuldige schimmels krijgen.
 
Leuk ingericht zo :thumbs:

Geef die bak gewoon nog een week of vier en dan zal je zien dat het helemaal goed komt.
 
Leuk ingericht zo :thumbs:

Geef die bak gewoon nog een week of vier en dan zal je zien dat het helemaal goed komt.

Bedankt! Ik wil ook zeker weten dat het een goede "cycle" heeft gehad dus wacht ik nog maar paar weken voordat de eerste vissen er in gaan. :)
 
In de regel stelt men 4 weken om in te draaien en dan voorzichtig de eerste visjes erin plaatsen.
 
Mooie bak en je hoeft je geen zorgen te maken over de waas. Het zijn bacteriën die zich dusdanig vermenigvuldigen dat ze in het water zichtbaar worden (bacteriebloei). Trekt wel weg en het is juist een goed teken. Het hangt ook samen met het cyclen.

Het bruinige is afkomstig van het hout en dat heet tannine. Het is volgens sommige zeer goed voor je vissen maar je moet ervan houden qua kleur. Zoek maar eens op 'blackwater biotope aquarium'.

Ik zou de verlichting iets terugschroeven naar ca. 6 uur. Je kunt het beter rustig opvoeren.
 
Waarom de verlichting terugschroeven vraag ik mij af? In de lfs staan ze vaak nog langer al in het licht dus dat is denk ik geen probleem zolang er voldoende voeding in het water zit. Als je nieuwe planten koopt in een ingedraaide bak dan schroef je ook het niet terug toch?
 
Ik heb het licht maar op 9 uren gezet omdat ik er monte carlo in heb zonder c02 in gasvorm, ik ben bang dat als ik het verder terug draai dat ze niet genoeg licht krijgen. Ook omdat het water zo troebel is (verminderd licht)
 
En overigens vind ik het groen/bruine water wel wat hebben mits het lichtelijk is, dus ik zal vanmiddag één van de twee stukjes drijfhout er uit halen die op de bodem liggen. Kijken of dat het wat lichter van kleur maakt. Ik heb die stukjes wel 4 dagen voor laten weken in een aparte bak, in het begin was het water erg bruin maar na verversen 2 dagen later was het klaarhelder dus ik dacht dat dat het wel was. Bedankt voor de tips!
 
De grotere stukken hout zijn spiderwood, ik heb gelezen dat deze vrijwel nihil tanins afgeven.
 
Na verloop van tijd gaat het ook met het verversen wel eruit al zal dat wel enige tijd kosten.
 
Update:

Bactierie bloei imiddels stukken minder, ook veel minder bruin, heb er een stukje hout uitgehaald en aantal keren 25% water ververst.

De witte schimmel op het hout is inmiddels 10x zo erg geworden. al tweemaal het hout er uit gehaald en schoon geschrubt, volgende ochtend is het net zo hard terug. Gewoon afwachten dan maar, wel een beetje jammer dat het door mn javamos heen groeit, de stukken waar minder schimmel zit doet het mos het beduidend beter.
 
Ja die schimmel komt in de regel net zo snel weer terug maar ook dat is een kwestie van geduld:sorry:.
 
Wassen en verversen is zinloos.

De bacterien moeten in balans komen.

De schimmel moet uitwerken. Dus eerst heel veel schimmel, dan ineens weg.
 
Wassen en verversen is zinloos.

De bacterien moeten in balans komen.

De schimmel moet uitwerken. Dus eerst heel veel schimmel, dan ineens weg.
Ja, ook mijn ervaring onlangs nog. Met een paar eikentakken in het aquarium mooie(?) schimmelpluizen bij de knopen op de tak. Na een paar weken vanzelf verdwenen. Ik heb ze eerst ook zelf weggehaald, maar ze kwamen net zo hard weer terug.
Eigenlijk wel logisch, de schimmel zit ín het hout, wat er uit komt is de 'vrucht', het houdt pas op als de schimmel ín het hout is uitgewerkt.

Troebel water hoort er ook bij, dat gaat ook vanzelf weg. Daarna krijg je wellicht kleine wormpjes op het glas en allerlei ander ongemak, maar dat verdwijnt ook weer met de tijd.

Eigenlijk een drama zo'n aquarium.
 
Ik laat zelf mijn hout altijd een paar dagen / een week / tot het niet meer drijft weken in kraan heet water (dus 2x per dag het water verversen met nieuw heet water)

Heb daarna nooit last van de schimmel gehad, maar wellicht dat deze schimmels er met heet water sneller uittrekken.
 
Ik heb
Ik laat zelf mijn hout altijd een paar dagen / een week / tot het niet meer drijft weken in kraan heet water (dus 2x per dag het water verversen met nieuw heet water)

Heb daarna nooit last van de schimmel gehad, maar wellicht dat deze schimmels er met heet water sneller uittrekken.

het ongeveer 4 dagen laten staan met heet water, 1 maal ververst. Probleem was dat het aardig grote stukken zijn met uitgroeiingen. Had niet echt zin om elke dag emmers heen en weer te sjouwen. Het zonk wel gelijk.
 
Die schimmels verdwijnen inderdaad vanzelf.

De kleur kun je er zoals Ruben schreef er met kool uit filteren.
Maar ik zou dat niet doen.
Het kan geen kwaad en verminderd vanzelf. Het bestaat in feite uit tannine enz. Die de vissen in de natuur ook gewend zijn.

Een nieuwe bak heeft tijd nodig om in balans te komen en hoe meer je er zelf aan rommelt met kool filteren en dergelijke hoe langer het duurt.
 

Terug
Bovenaan