Goede combinatie in geringe waterhoogte?


P

PeterJJ

Guest
Goede middag, belangstellende lezer,


Sedert enige weken heb ik een, inmiddels goed ingedraaid, riparium. Het is een omgebouwd, trapeziumvormig, terrarium, met een grondoppervlak van 140/120 * 70 cm.; de maximale waterhoogte is, helaas, maar 15 cm. De hoogte van de achterwand is 130 cm, maar is voor dit onderwerp van minder belang; wordt beplant met orchideeën en varens.


De Waterwaarden zijn de volgende: pH =6.5, KH=2, GH=7, NO2=0, NO3<10.
De watertemperatuur is 24 gr. C.

Gezien de gewenste Aziatische oriëntatie is het beplant, vooral met Cryptocoryne soorten, maar ook bucephalandra, javamos en javavaren ontbreken niet.


Op dit moment is dit riparium bevolkt met 20 Danio margaritatus en 20 Japonica-garnalen. Zo op het blote oog tot ieders tevredenheid; de Danio’s komen immers uit rijstvelden of anderszins poeltjes met een waterhoogte <30 cm. Zij lijken geen hinder te hebben van de aanwezige, beperkte, waterhoogte.

Mijn vraag is of dit bestand uitgebreid zou kunnen worden met een school Microdevario / (Rasbora) kubotai ?

Ik heb lezende de indruk gekregen dat deze visjes meer dan de margaritatus aan de oppervlakte zwemmen en beide soorten dientengevolge weinig hinder van elkaar hebben.

In geval van twijfel neig ik ertoe om me te beperken tot de margaritatus; het is niet de bedoeling dat beide soorten elkaar storen.

Graag jullie visie; bij voorbaat mijn dank.

PeterJJ

1ED68E59-CD65-47F7-A8A8-062AD86A9443.jpeg


BC6B54A9-BDB9-4532-B035-0DD436B94AE6.jpeg


553128CA-2AAC-48E6-ACF1-9A9A8261846D.jpeg
 
Ik zou persoonlijk eerder gaan voor de Oryzias javanicus. Veel meer een oppervlakte bewoner, en zeer geschikt voor ondiepe bakken.
 
Beste Botia,
dank voor je advies. Nog nooit van deze vis gehoord; ga me inlezen.
 
Rifwachter heeft Oryzias latipes platinum, erg mooie vissen! Helaas te groot voor mijn bakken.
 
Beste Esther,
Dank voor je informatie.

Vriendelijke groet,
Peter
 
Beste Botia,

Nogmaals mijn dank; bovenstaand gaf Esther me een verwijzing naar dezelfde soort, maar een andere ondersoort. Ik ga mij rustig beraden; het heeft geen haast en mijn ervaring is dat een snelle, enthousiaste, koop niet zelden leidt tot ontevredenheid die met enig nadenken te vermijden zou zijn geweest.

Vriendelijke groet,

Peter
 
De vis die Esther aanraad is ongeveer 6 tot 8x). Zo duur als welke ik je aanraad (bij mijn winkelier zijn de Oryzias javanicus €1,35)

Dachten maar meer mensen er zo over als jij. In de bijna 14 haar dat ik hier lid ben, heb ik dat helaas vaak anders gezien.
 
Beste Botia,

Wanneer ik beide soorten opzoek in Seriously Fish, zie onderstaand, dan kom ik tot de conclusie dat beide niet (goed) geschikt zijn voor mijn huidige waterconditie.
De lapites zou ik te warm gaan houden en de javanicus eigenlijk iets te koud en ook te zuur: beide beschrijvingen zijn daar erg duidelijk over.
Ik wil in mijn huidige conditie ook niets veranderen omdat zowel de Danio margaritatus als ook de japonica garnalen het prima doen.
Mogelijk toch een van de kleine visjes uit de Rasbora (kubotai of brigittae) overwegen?

Dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Peter


Overgenomen uit Seriously Fish

Latipes
Maximum Standard Length : 30 – 36 mm.
Temperature: This temperate to subtropical species is subject to seasonal temperature fluctuations in nature and is most comfortable between 16 – 22 °C.
Permanent exposure to warm conditions is likely to result in a shortened lifespan and in many countries/well-insulated homes it is best-maintained without artificial heating year-round.
pH: 6.5 – 8.5


Javanicus
Maximum Standard Length : 25 – 35 mm.
Temperature: 24 – 29 °C
pH: 7.0 – 9.0 will probably fail to thrive if maintained long term in acidic water.
 

Terug
Bovenaan