Friesian
Well-known member
Ik lees meer op internet over een voerautomaat van Juwel. Wat is jullie ervaring met voerautomaten qua instellen en gebruik? Welke zijn goed en voordelig geprijsd?
Vlokken geef ik handmatig, granulaat met een theelepel, wafels ook handmatig.Hoe meet je de hoeveelheid voer af die je wilt geven? Schud je gewoon wat uit het potje, of gebruik je daar een schepje oid voor?
Ik gebruik onderstaande voederautomaat. Is te koop op aquastorexl en (onder allerlei merknamen) op amazon en aliexpress. Makkelijk in gebruik en betrouwbaar. Is digitaal te programmeren. Je kunt per voedermoment precies de hoeveelheid en het type voer bepalen.
Ik vind dit persoonlijk fijner werken dan zo'n automaat met draaiende trommel. Daarmee is het elke keer weer afwachten hoe het voer eruit komt.
Edit: de rondomatic die hierboven wordt genoemd heb ik ook gehad. Op zich een net apparaat, maar ik heb zelf net iets te vaak gehad dat het voer en/of de klepjes bleven plakken. Met overgeslagen voederbeurten en dingen moeten schoonmaken tot gevolg. En alle losse onderdelen waarmee je moet dealen... Naar mijn smaak een te storingsgevoelig ding.
Bekijk bijlage 384182
Fijn dat de rondomatic voor jou wel goed werkt. 🙂 Misschien dat jouw bak bovenin de kap (of waar je de automaat ook hebt staan) droog genoeg is om geen problemen te geven met plakken. Bij mij spetteren de beesten en geeft de waterstroming veel vocht.Ik kan mij wel vinden in je opmerking over de rondomatic. Heb overigens zelf die ervaring niet.
Hoe werkt de bovenstaande dan? Ook gewoon ieder vakje een voerbeurt? Tabletten kunnen ook?
Is het dan misschien een idee om de ene dag granulaat, de andere dag wafers en de dag daarop granulaat te geven oid?Vlokken geef ik handmatig, granulaat met een theelepel, wafels ook handmatig.
Fijn dat de rondomatic voor jou wel goed werkt. 🙂 Misschien dat jouw bak bovenin de kap (of waar je de automaat ook hebt staan) droog genoeg is om geen problemen te geven met plakken. Bij mij spetteren de beesten en geeft de waterstroming veel vocht.
Anyhoo. Deze automaat heeft vakjes, net als de rondomatic, alleen zitten die hier aan elkaar als één draaischijf. Je gooit per vakje erin wat je wilt voeren (tabletten kunnen ook) en dan draait dat ding op tijdstip X een vakje door. Er zit een schot in de bodem dat intrekt op het moment van voeren. Dat is op de foto onderin het zwarte gedeelte.
Het enige wat ik me kan bedenken wat hier op termijn onhandig zou kunnen zijn, is als voerkruimels via dat intrekkende schot in het apparaat zelf terechtkomen. In theorie. Niet gemerkt nog.
Bekijk bijlage 384183
Ik zie de gevoeligheid inderdaad wel ondanks dat ik er geen problemen mee heb. (Gebruik hem ook niet zo heel vaak) denk dat dit wel een heel mooi alternatief is. Ook qua prijs.Fijn dat de rondomatic voor jou wel goed werkt. 🙂 Misschien dat jouw bak bovenin de kap (of waar je de automaat ook hebt staan) droog genoeg is om geen problemen te geven met plakken. Bij mij spetteren de beesten en geeft de waterstroming veel vocht.
Anyhoo. Deze automaat heeft vakjes, net als de rondomatic, alleen zitten die hier aan elkaar als één draaischijf. Je gooit per vakje erin wat je wilt voeren (tabletten kunnen ook) en dan draait dat ding op tijdstip X een vakje door. Er zit een schot in de bodem dat intrekt op het moment van voeren. Dat is op de foto onderin het zwarte gedeelte.
Het enige wat ik me kan bedenken wat hier op termijn onhandig zou kunnen zijn, is als voerkruimels via dat intrekkende schot in het apparaat zelf terechtkomen. In theorie. Niet gemerkt nog.
Bekijk bijlage 384183
Klopt ja, hij is een slag kleiner dan een rondo. 🙂 Je kunt alleen voor iedere dag hetzelfde programmeren (een of meerdere keren). Om de dag laten voeren kan, maar dan zou je om en om een vakje leeg moeten laten.Ik geloof dat deze wel veel minder capaciteit heeft dan de rondomatic? Ik tel een vakje/dag of 14..? Kun je deze ook programmeren om 1x per 2 dagen te storten?
Klopt ja, hij is een slag kleiner dan een rondo. 🙂 Je kunt alleen voor iedere dag hetzelfde programmeren (een of meerdere keren). Om de dag laten voeren kan, maar dan zou je om en om een vakje leeg moeten laten.
Ik gebruik onderstaande voederautomaat. Is te koop op aquastorexl en (onder allerlei merknamen) op amazon en aliexpress. Makkelijk in gebruik en betrouwbaar. Is digitaal te programmeren. Je kunt per voedermoment precies de hoeveelheid en het type voer bepalen.
Ik vind dit persoonlijk fijner werken dan zo'n automaat met draaiende trommel. Daarmee is het elke keer weer afwachten hoe het voer eruit komt.
Edit: de rondomatic die hierboven wordt genoemd heb ik ook gehad. Op zich een net apparaat, maar ik heb zelf net iets te vaak gehad dat het voer en/of de klepjes bleven plakken. Met overgeslagen voederbeurten en dingen moeten schoonmaken tot gevolg. En alle losse onderdelen waarmee je moet dealen... Naar mijn smaak een te storingsgevoelig ding.
Bekijk bijlage 384182
Mooi apparaat maar lastig met kleppen op de bak denk ik zo.Deze heb ik ook. Fijner en goedkoper dan de rondomatic, deze is inderdaad storingsgevoelig. Nadeel van een grote bak waar voer uitkomt vind ik het risico op vochtophoping en dan niet goed werken en je bij sommige kun je minder nauwkeurige hoeveelheden voeren.
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/Petbank-visvo...ae7e3fe52c4539c98f1f017abad39f2b&gad_source=1
Deze heb ik ook. Fijner en goedkoper dan de rondomatic, deze is inderdaad storingsgevoelig. Nadeel van een grote bak waar voer uitkomt vind ik het risico op vochtophoping en dan niet goed werken en je kunt geen nauwkeurige hoeveelheden voeren.
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/Petbank-visvo...ae7e3fe52c4539c98f1f017abad39f2b&gad_source=1
Je hebt wel een opening nodig, maar ik heb het zo staan:Mooi apparaat maar lastig met kleppen op de bak denk ik zo.
Ziet er leuk uit!Je hebt wel een opening nodig, maar ik heb het zo staan:Bekijk bijlage 384220
En er zitten twee of drie verschillende tools in om hem vast te zetten, afhankelijk van welk aquarium je hebt. Je kunt hem ook vastschroeven (met zo’n plastic handigheidje).
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.