Wat is er nieuw

Goede, goedkope voerautomaat?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik lees meer op internet over een voerautomaat van Juwel. Wat is jullie ervaring met voerautomaten qua instellen en gebruik? Welke zijn goed en voordelig geprijsd?

Gewoon minder voeren joh😉
Ik heb de Juwel Smartfeed 2.0 voor vakanties langer dan een week.
De 2.0 is prettig omdat je die ook met intervallen van 24u, 48u en 72u kan instellen. De hoeveelheid afgifte per keer kun je instellen maar is ook op de laagste stand best veel, dus dan is langere interval prettig in geval van kleiner aquarium.
Ik lees ook wel goede verhalen over Rondomatic, maar weet nieg of je die op een gesloten bak kunt zetten.

En als je er moeite mee hebt om minder te voeren (zoals ik), dan kun je ook één of twee vastendagen inlassen om ze wat beter op gewicht te houden.

die van juwel werkt op zich best goed.
maar als je langer dan een week weg bent moet je hem niet in het luikje in de deksel drukken maar daar iets op maken met ventilatie gaten om hem een eind hoger te zetten
anders raakt hij verstopt door het vocht vanuit je aqarium

met andere geen ervaring

Hoe meet je de hoeveelheid voer af die je wilt geven? Schud je gewoon wat uit het potje, of gebruik je daar een schepje oid voor?

Ik heb hier een rondomatic. Ben er zeer tevreden mee. Gebruik hem alleen als ik langer dan een week weg ben. Voordeel is dat je verschillende soorten voer klaar kunt zetten. Bijvoorbeeld 2* per week een algentablet erbij is geen probleem.
Totaal iets van 30 bakjes die met verschillende dingen gevuld kunnen worden.

Ik gebruik onderstaande voederautomaat. Is te koop op aquastorexl en (onder allerlei merknamen) op amazon en aliexpress. Makkelijk in gebruik en betrouwbaar. Is digitaal te programmeren. Je kunt per voedermoment precies de hoeveelheid en het type voer bepalen.

Ik vind dit persoonlijk fijner werken dan zo'n automaat met draaiende trommel. Daarmee is het elke keer weer afwachten hoe het voer eruit komt.

Edit: de rondomatic die hierboven wordt genoemd heb ik ook gehad. Op zich een net apparaat, maar ik heb zelf net iets te vaak gehad dat het voer en/of de klepjes bleven plakken. Met overgeslagen voederbeurten en dingen moeten schoonmaken tot gevolg. En alle losse onderdelen waarmee je moet dealen... Naar mijn smaak een te storingsgevoelig ding.

aquastorexl-smartfeeder-voederautomaat-usb-met-dis-1.jpg

Laatst bewerkt:
Hoe meet je de hoeveelheid voer af die je wilt geven? Schud je gewoon wat uit het potje, of gebruik je daar een schepje oid voor?
Vlokken geef ik handmatig, granulaat met een theelepel, wafels ook handmatig.

Ik kan mij wel vinden in je opmerking over de rondomatic. Heb overigens zelf die ervaring niet.
Hoe werkt de bovenstaande dan? Ook gewoon ieder vakje een voerbeurt? Tabletten kunnen ook?
Ik gebruik onderstaande voederautomaat. Is te koop op aquastorexl en (onder allerlei merknamen) op amazon en aliexpress. Makkelijk in gebruik en betrouwbaar. Is digitaal te programmeren. Je kunt per voedermoment precies de hoeveelheid en het type voer bepalen.

Ik vind dit persoonlijk fijner werken dan zo'n automaat met draaiende trommel. Daarmee is het elke keer weer afwachten hoe het voer eruit komt.

Edit: de rondomatic die hierboven wordt genoemd heb ik ook gehad. Op zich een net apparaat, maar ik heb zelf net iets te vaak gehad dat het voer en/of de klepjes bleven plakken. Met overgeslagen voederbeurten en dingen moeten schoonmaken tot gevolg. En alle losse onderdelen waarmee je moet dealen... Naar mijn smaak een te storingsgevoelig ding.

Bekijk bijlage 384182

Ik kan mij wel vinden in je opmerking over de rondomatic. Heb overigens zelf die ervaring niet.
Hoe werkt de bovenstaande dan? Ook gewoon ieder vakje een voerbeurt? Tabletten kunnen ook?
Fijn dat de rondomatic voor jou wel goed werkt. 🙂 Misschien dat jouw bak bovenin de kap (of waar je de automaat ook hebt staan) droog genoeg is om geen problemen te geven met plakken. Bij mij spetteren de beesten en geeft de waterstroming veel vocht.

Anyhoo. Deze automaat heeft vakjes, net als de rondomatic, alleen zitten die hier aan elkaar als één draaischijf. Je gooit per vakje erin wat je wilt voeren (tabletten kunnen ook) en dan draait dat ding op tijdstip X een vakje door. Er zit een schot in de bodem dat intrekt op het moment van voeren. Dat is op de foto onderin het zwarte gedeelte.

Het enige wat ik me kan bedenken wat hier op termijn onhandig zou kunnen zijn, is als voerkruimels via dat intrekkende schot in het apparaat zelf terechtkomen. In theorie. Niet gemerkt nog.

qwerty.jpg

Vlokken geef ik handmatig, granulaat met een theelepel, wafels ook handmatig.
Is het dan misschien een idee om de ene dag granulaat, de andere dag wafers en de dag daarop granulaat te geven oid?

Fijn dat de rondomatic voor jou wel goed werkt. 🙂 Misschien dat jouw bak bovenin de kap (of waar je de automaat ook hebt staan) droog genoeg is om geen problemen te geven met plakken. Bij mij spetteren de beesten en geeft de waterstroming veel vocht.

Anyhoo. Deze automaat heeft vakjes, net als de rondomatic, alleen zitten die hier aan elkaar als één draaischijf. Je gooit per vakje erin wat je wilt voeren (tabletten kunnen ook) en dan draait dat ding op tijdstip X een vakje door. Er zit een schot in de bodem dat intrekt op het moment van voeren. Dat is op de foto onderin het zwarte gedeelte.

Het enige wat ik me kan bedenken wat hier op termijn onhandig zou kunnen zijn, is als voerkruimels via dat intrekkende schot in het apparaat zelf terechtkomen. In theorie. Niet gemerkt nog.

Bekijk bijlage 384183

Ik geloof dat deze wel veel minder capaciteit heeft dan de rondomatic? Ik tel een vakje/dag of 14..? Kun je deze ook programmeren om 1x per 2 dagen te storten?

Bekijk bijlage 384183
Ik zie de gevoeligheid inderdaad wel ondanks dat ik er geen problemen mee heb. (Gebruik hem ook niet zo heel vaak) denk dat dit wel een heel mooi alternatief is. Ook qua prijs.

Ik geloof dat deze wel veel minder capaciteit heeft dan de rondomatic? Ik tel een vakje/dag of 14..? Kun je deze ook programmeren om 1x per 2 dagen te storten?
Klopt ja, hij is een slag kleiner dan een rondo. 🙂 Je kunt alleen voor iedere dag hetzelfde programmeren (een of meerdere keren). Om de dag laten voeren kan, maar dan zou je om en om een vakje leeg moeten laten.

Klopt ja, hij is een slag kleiner dan een rondo. 🙂 Je kunt alleen voor iedere dag hetzelfde programmeren (een of meerdere keren). Om de dag laten voeren kan, maar dan zou je om en om een vakje leeg moeten laten.

Ahja, niet echt geschikt voor langere vakanties dan dus...

Ik voer nooit meer handmatig maar dagelijks (Tetramin ganules) met de Juwel Smartfeed 2.0

Nooit last van vocht, door de automaat zo te plaatsen (standaard gat Aquatlantis), al het voer valt netjes in opening
1000019299.jpg

Stukje schuim op dekplaat geplakt zodat automaat altijd goed uitgelijnd staat
1000019300.jpg

Ik voer de minimale hoeveelheid dat is ongeveer 0.45 gram, de hoeveelheid is redelijk constant (2e 0.44, 3e 0.42)

1000019302.jpg

1000019303.jpg

Automaat overigens op USB adapter aangesloten vorm batterijen te besparen.

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 384182

Deze heb ik ook. Fijner en goedkoper dan de rondomatic, deze is inderdaad storingsgevoelig. Nadeel van een grote bak waar voer uitkomt vind ik het risico op vochtophoping en dan niet goed werken en je bij sommige kun je minder nauwkeurige hoeveelheden voeren.
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/Petbank-visvo...ae7e3fe52c4539c98f1f017abad39f2b&gad_source=1

Deze heb ik ook. Fijner en goedkoper dan de rondomatic, deze is inderdaad storingsgevoelig. Nadeel van een grote bak waar voer uitkomt vind ik het risico op vochtophoping en dan niet goed werken en je bij sommige kun je minder nauwkeurige hoeveelheden voeren.
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/Petbank-visvo...ae7e3fe52c4539c98f1f017abad39f2b&gad_source=1
Mooi apparaat maar lastig met kleppen op de bak denk ik zo.

Deze heb ik ook. Fijner en goedkoper dan de rondomatic, deze is inderdaad storingsgevoelig. Nadeel van een grote bak waar voer uitkomt vind ik het risico op vochtophoping en dan niet goed werken en je kunt geen nauwkeurige hoeveelheden voeren.
Mooi apparaat maar lastig met kleppen op de bak denk ik zo.
Je hebt wel een opening nodig, maar ik heb het zo staan:
IMG_1197.jpeg

En er zitten twee of drie verschillende tools in om hem vast te zetten, afhankelijk van welk aquarium je hebt. Je kunt hem ook vastschroeven (met zo’n plastic handigheidje).

Rondoma
Je hebt wel een opening nodig, maar ik heb het zo staan:Bekijk bijlage 384220
En er zitten twee of drie verschillende tools in om hem vast te zetten, afhankelijk van welk aquarium je hebt. Je kunt hem ook vastschroeven (met zo’n plastic handigheidje).
Ziet er leuk uit!

Hier 12x juwel easyfeed, verkruimel het voer tot kleine stukjes van alles wat en stel in op minimaal voeren bij afwezigheid >3 dagen. Dit werkt al jaren prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan