Goede keuze voeding


S

Spukky

Guest
Hoy iedereen,
Mijn bakje draait nu bijna 3 weken, dus komen dichter bij de eerste visjes.

Tijd dus ook om even over eten na te denken.
In totaal komen er 3 scholen vissen en een groep Vuurgarnalen in.
De visjes, Epiplatys annulatus, aspidoras pauciradiatus en hyphessobrycon amandae.

Nu dus het eten, dit is mijn huidige boodschappenlijstje op een niet nader genoemde webshop,,
5D2HMsr9RtglHpIieeNzsEdOw5bW-eN1.jpegPremium Vlokvoer (250ml) Algemeen voor iedereen.
5D2HMsr9RtglHpIieeNzsEdOw5bW-eN1.jpegTabletten Spirulina 6% (250ml) Voor de garnalen en ter afwisseling voor de aspidoras
5D2HMsr9RtglHpIieeNzsEdOw5bW-eN1.jpegTabletten Dierlijk (250ml) Voor de aspidoras en kan ze op ruit plakken voor de rest ook is
5D2HMsr9RtglHpIieeNzsEdOw5bW-eN1.jpegTubifex Blokjes (250ml) E. Annulatus en H. Amandae zullen dit beide wel lusten.
5D2HMsr9RtglHpIieeNzsEdOw5bW-eN1.jpegKrill Vlokvoer (250ml) weer, E. Annulatus en H. Amandae zullen dit beide wel lusten, ook A. pauciradiatus als het de kans krijgt te zinken?

Leuk begin om al zeker in huis te hebben. Hier zal geregeld nog wel is iets ter toevoeging van bijkomen, is wat diepvries voor uit de lokale winkel en zo.

Maar gewoon als basispakket is dit al mooi of iets toevoegen/wegdoen?

Alle hulp is welkom.
 
niet nader te noemen maar 99% van de mensen weet welke site het is :D

twijfel alleen over de krill. al mijn kleine gezelschapsvisjes eten het niet tot amper.
mijn cichliden eten daarin tegen weer pakken tegelijk op.
tubifex blokjes pakken ze bij mij helemaal niet.

als aanvulling zou ik hier nog op zeggen:

diepvries:
witte mug
rode mug
artemia

diepvries is vaak nog beter voor de dieren dan droogvoer.
zelf wissel ik elke dag tussen diepvries en droog.
 
Krill en Tubifex geschrapt.
Denk nog wel deze toe te voegen,
YV3RzG8kaFZJqW2oIk_YwXsPBlae-dz0.jpeg Artemia Blokjes (250ml)
Verpakt in: Potje(Hersluitbaar)

Voor droog voer is dit best een mooi begin denk ik.
Er komt uiteraard diepvries voer bij, maar dit pikken we wel op als de eerste school erin komt.

Enkel voor de garnalen weet ik niet of er best nog iets droog bijkomt.

Thnx voor de info.
 
Twijfel nog over deze 2,
-weH451NgglH53zoo7YRJ5ddp3DVVpS2.jpeg Artemia Blokjes (250ml)
-weH451NgglH53zoo7YRJ5ddp3DVVpS2.jpeg Artemia Vervanger (250ml)

Men visjes zijn erg klein, zeker de H. amandae daarmee leek de vervanger me wel een goede toevoeging.
De Artemia Blokjes leken me goed voor de E. annulatus en sinds ze ook zouDen moeten plakken hoopte ik ze ook wat aan de rest te kunnen geven af en toe.

Probeer een beetje variatie te vinden in droog voer al eerst en daarna is verder kijken naar diepvries voer.
 
Ik zou ook zeker af en toe levend of diepvriesvoer geven.
 
Je hebt bijna hetzelfde visbestand als mij :D
Persoonlijk zou ik 1 soort vlokvoer kiezen en daar nog 1 soort granulaat aan toevoegen. Amandae's eten hier niet echt van het oppervlak, dus een zinkend granulaat zullen ze wel waarderen. Let wel dat je vlokvoer en granulaat echt heel fijn verkruimeld voor de amandae's (bijna poeder) anders hebben ze moeite om te eten. De dierlijke voedertabletten zijn een prima aanvulling, ook voor de pauciradiatus.
Vriesdroog eet hier geen enkele vis, maar misschien dat jij er meee geluk mee hebt ;) Diepvries eten ze wel graag. Hier zijn ze gek op diepvries artemia en cyclops. Als je muggenlarven wat fijner knipt kunnen alle vissen daar ook van eten (bij mij eten de amandae's geen hele muggenlarven, de Epiplatys wel).
 
Je hebt bijna hetzelfde visbestand als mij :D
Great minds think alike :)

Heb uiteindelijk voor variatie gekozen, misschien eten ze hier sommig voer niet zo goed maar kan het proberen he.

Ook al super leuke tips voor diepriesvoer, ga ik zeker meenemen volgende week als we daarvoor gaan kijken.
 
Nog een klein vervolg vraagje over voeren.
Door werk kan ik niet elke week evenveel maal voeren.
De ene week krijgen ze 2maal per dag eten. De andere week zijn wij pas savonds thuis en kunnen we de vissen dus maar 1 maal per dag eten geven (wij zijn dan weg voor de lampen opspringen).
Kan dit dus kwaad? Zou ik best een automatische voederaar plaatsen om dit op te vangen?
 
1x per dag voeren is al zat hoor. Hoeft niet vaker.

En een keer een dag of 2 overslaan is ook geen ramp.
 
Ik voer ook maar 1 maal per dag hier en daarbij 2x per week wat levend voer.
 
Wij hebben nu onze eerste groep Hyphessobrycon amandae (11 visjes, 10 gekocht maar 1 stiekem meegelift) er bijna 2 weken inzitten.
En zaterdag hebben we deze uitgebreid met nog is 10 visjes.

De visjes doen het heel goed, vanaf dag 1 eten ze bijna alles wat ik ze geef.

Artemia Vervanger is een echte hit, aten ze direct goed van. Is wel super fijn, vind het moeilijk te doseren.

Krill vlokken eten ze ook heel goed, dit was niet van dag 1 een succes maar eten ze ondertussen heel goed van. Maal het goed fijn en laat los onder water.

Gewoon vlokken voer eten ze niet, niet de groene, gele noch rode vlokken.

Artemia Blokjes ook goed aanvaard, klein hoekje afbreken goed fijn tussen vingers. Eten er goed van.

Tabletten dierlijk 1 maal klein brokje van geprobeerd, best goed resultaat. Ze aten goed van de fijne stukjes eraf breken.

Spirulina 6% tablet geef ik soms klein beetje aan de garnaaltjes, maar de visjes eten ook wel wat hiervan. Jagen zelf de garnalen weg soms. Leg het nu wat minder in het zicht, makkelijker voor de garnaaltjes om er van te eten zo.

Artemia diepvriesvoer aten ze eerst niet zo goed, na beetje wennen gast het wel, nu schraap ik wat meer stukjes af van het blokje, goed fijn eten ze het goed.

Cyclops diepvriesvoer is zeker hun favoriet, moet ook wel schrapen met een mesje anders is het te groot. Had ook wat cyclops erin gekregen tijdens opstart. Dit was na 1 dag met de eerste visjes allemaal op.

Bosmiden diepvriesvoer nu ook opgepikt bij kopen van de uitbreiding, ook goede resultaten mee.

Dus best goed resultaten met al ons voer.
Vorige week hebben ze 2 maal per dag eten gehad, s middags beetje droog, s avonds beetje diepvries de ene dag, beetje droog de andere.
Deze week enkel s avonds, gisteren wat cyclops gehad, vandaag beetje krill vlokken en Artemia Vervanger.

Soms beetje moeilijk weten hoeveel te geven, probeer zeker niet teveel te geven maar blijft wel soms wat brokjes op de bodem liggen of tussen de planten.
In conclusie, onze Hyphessobrycon amandae eten bijna alles als ik het maar fijn maak.
 
Jan Buytaert verbleekt helemaal.

Wat een keuze zeg!

Vroeger stond er één potje tetramin in de kast. Niet dat ik dat goed wil praten.

Maar je visjes worden in ieder geval goed verwend.
 
Ik denk ook dat door het aanbod van tegenwoordig er soms met teveel soorten wordt gevoerd terwijl dat niet echt nodig is. Hier krijgen ze enkel vlokken met wat levendvoer. Zoals Marcel al zegt was die keus er 30 jaar geleden ook niet en ik denk niet dat de vissen minder gezond waren;)
 
Tja ik wil natuurlijk het beste voor de visjes he.
Had op voorhand ook geen idee wat er wel en niet gegeten ging worden.
Dacht beter teveel keus dan te weinig.
Nu kan ik een beetje kijken waar ik het beste resultaat mee heb en wat het minder goed doet.

En er komen natuurlijk nog visjes, misschien zijn deze kieskeuriger dan de H. amandeo.
 
Je hebt het in elk geval goed voor met ze:thumbs:
 
Ik denk dat je zeker bij bepaalde soorten wel wat specifieker kunt voeren door het grotere aanbod. ik weet niet hoe het 30 jaar geleden ging, maar het is toch erg prettig als je kunt kiezen uit diverse soorten voer. Het ene voer is daarnaast weldegelijk beter dan het ander, dus ik zou niet zonder meer zeggen dat de visjes niet gezonder zijn (dan ga ik uit van gebruik van echt goed voer tegenwoordig en het 'standaard' voer 30 jaar geleden). Daarmee zeg ik overigens niet dat de visjes 30 jaar geleden niet gezond waren!

Ik vind dat je een leuk aantal voertjes hebt. misschien zou je nog eens Spirulina 36% vlokken kunnen proberen in de toekomst. Dan gebruik je de krill-vlokken als 'vlees' vlokken en de Spirulina 36% als 'groenvoer'. Kies dan wel de 36% en niet de 6% :)

Eventueel kun je voor de garnaaltjes nog mini-wafels (spirulina 6% of color) kopen, die worden bij mij en op het werk door de meeste vissen genegeerd (alleen de L-nummers op het werk kijken er soms naar om), maar.voor garnalen zijn deze volgens mij ook erg geschikt.
 
Is Spirulina dan zo goed? Misschien is de 100% Spirulina dan een leuke toevoeging voor ons voer kastje?
 

Terug
Bovenaan