goede of schadelijke steen?


T

Tirza1

Guest
Hoi allemaal ik heb gisteren mijn nieuwe aquarium gevuld met plantjes, hout en een steen (er zitten dus nog geen vissen in). Ik had al wat gegoogled over wat voor stenen je wel en niet kunt gebruiken in aquaria. Ik heb wat stenen uit de tuin gehaald en de 'azijn test' gedaan. Dit ging goed dus ik neem aan dat er geen kalk in zit. Nu heb ik ook wat gelezen over schadelijke metalen in stenen, en ik hoopte dat iemand mij kan vertellen of die in mijn steen kunnen zitten? Kan je dit op een of andere manier zien of testen?
IMG_3731.JPG
 
Kan me haast niet voorstellen dat stenen volzitten met zware metalen, zou me er ook niet te druk over maken.

overigens is de azijntest niet altijd betrouwbaar, nu herken ik de steen ik jou bak niet maar test over een weekje de KH/GH is en kijk of die omhoog is gegaan.
 
Metalen in stenen heb ik toch ook nog nooit van gehoord hoor.
 
Voor mij is dat ook nieuw hoor. Ik denk niet dat je zo snel bang hoeft te zijn voor metalen in je bak met een steen.
 
Het enige metaal dat in de gangbare stenen zit zal ijzer zijn, dat zie je nog wel eens bij stenen met roestbruine 'aders'

Maar dat kan op zich ook niet veel kwaad, tenzij je water er roestbruin van wordt.
 
Bedankt voor de reacties allemaal! Over die aders had ik inderdaad gelezen maar het was ook maar 1 vage bron. Ben nu weer gerust gesteld :thumbs: . Zal voor de zekerheid volgende week de KH/GH nog meten voor kalk.
 
Wel een mooi stuk steen trouwens.
 

Terug
Bovenaan