Wat is er nieuw

Goede raad bij nieuwe opstart?

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Hoi iedereen,

Ik start binnenkort een aquarium op. Ik wil dit natuurlijk zo goed mogelijk doen en daarom heb ik een heel aantal vragen. Ik som ze hier even op, het worden er vrij veel denk ik maar elk antwoord is welkom.

Eerst het plan:

het is een bakje van 60cm op 30cm en 35cm hoog. Ik wil hierin vooral (of misschien best uitsluitend?) garnalen en veel beplanting.
De vragen:

-welke bodem gebruik ik best? Ik lees zaken over ph verlagende bodems, grind of toch zand� Wat is een goede keuze? liefst iets donkers�

-als ik wil dat de garnalen kweken (crystal reds lijken misschien de makkelijkste soort) kan ik dan bepaalde vissen zonder risico houden? Ik denk bvb aan mini guppy (is niet de juiste naam maar zo zien ze er uit), een schooltje neon, iets van 'bodemomwoelers'?
Of bekijk ik het beter anders en doe ik het best zonder vissen? Ook minder belasting op het water dan natuurlijk�
Ik heb nu in een andere bak nog een paar diertjes zitten, die wil ik er sowieso liefst ook insteken, de bak waar ze nu inzitten gaat dan tijdelijk op rust en dient dan als eventuele opvangbak bij problemen of grote kuis.

Het betreft hier drie mini japonica garnaaltjes en ��n OCB kreeftje, jullie merken, ook hier geen sprake van overbevolking 😉 (tot vandaag had ik twee OCB kreeftjes, maar eentje is tijdens haar vervelling levend opgegeten door een ruitenkuiser (L-nummer) die blijkbaar te groot geworden was 🙁
Als straf zit hij nu in de 60 cm bak, alleen, en dit weekend verhuist hij naar een vriend zijn aquarium, niet met mijn kreeftjes, h� man 😉
Jullie snappen, ik kan de overblijvende beestjes nu ook niet wegsturen omdat ik andere garnalen wil dus ze verhuizen alleszins mee

-welke filter is aangeraden? Ik denk enerzijds aan een externe filter, vooral omdat het zorgt voor minder techniek in de bak zelf. Ik denk dan bvb aan eden 501 of eden 502.
Of toch gewoon een of meerdere interne filters?
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar eventuele ervaringen met een 'hamburger mattenfiltersysteem', lijkt me makkelijk te maken als ik afbeeldingen bekijk maar het is natuurlijk maar een filtratie door de mat, tenzij je natuurlijk de gecre�erde ruimte met de pomp ook opvult met keramische pijpjes en of actieve kool?
Hmm, veel vragen, ik besef het...

-is een luchtpompje essentieel? ik ben nogal geluidsgevoelig dus zou dat eigenlijk liefst vermijden. Helpt het om veel waterpest of andere zuurstofplantjes te zetten of is de pomp essentieel?

-ik wil sowieso veel (gezonde) beplanting. Dus vraag ik me af in hoeverre een co2 systeem nodig/handig zou zijn. Zo ja, wat is hier dan een betaalbare oplossing?
Is vloeibare CO2 een goed alternatief?

-Qua verlichting: hoeveel licht zet ik hier best op? TL of led? Led lijkt me vrij duur tenzij zelf gemaakt, ben een leek op dat vlak maar zou het wel zien zitten om zelf iets te knutselen als dat haalbaar is�

Ik zal het voorlopig hierbij laten voor het echt t� veel vragen worden� Het wordt nu al een beetje lang om lezen vrees ik, sorry daarvoor

Maar zoals gezegd, elk antwoord of elke tip is welkom!!
Ik vul de bak maar dit weekend met water dus duurt nog wel een aantal weken voor er beestjes ingaan.

Gr
willem

De combi vissen/garnalen heeft altijd iets spannends..
Zelf zou ik er puur een garnalenbak van maken.
Je hebt het over cr's.. ik heb hier een populatie op een ph-verlagende bodem (akadama) met osmosewater/leidingwater die het prima doet en ik heb nog een populatie op zand met puur leidingwater, ook die doet het prima al planten ze wel wat minder snel voort.
Die heb ik gekocht bij Rendo
Cr's behoren toch zeker niet tot de makkelijkste soort.. daarvoor kun je beter kijken naar vuurgarnalen of rilli's of zoiets.. daar zijn vele kweekvarianten van.

Uitgaande van een laag bezette bak, (bv.. met alleen garnalen) zijn er leuke binnenfiltertjes die niet veel geluid maken en veilig zijn voor garnalenjongbroed, de volgende 2 heb ik in gebruik in vergelijkbaar kleine bakjes.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6485/aquael-turbo-filter-500/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/7423/europet-sponsfilter-bob-met-pomp/
De eerste heeft een groter vermogen en zorgt voor aardig wat stroming (is trouwens goed te regelen).. de bob-filter is meer een klassieke sponsfilter maar dan met ingebouwd waterpompje (dus geen luchtpomp nodig), geeft geen flinke stroming maar zorgt voor een rustig kabbelend watertje 😉

De Eden 501 is op zich een prima buitenfilter.. zelf heb ik net op zo'n maat bak de buitenfilter (Eheim 2213) vervangen met de Aquael binnenfilter. Tis maar wat je voorkeur heeft natuurlijk 😉

Met garnalen zou ik gaan voor planten waarbij het toevoegen van co2 niet nodig is. En dus ook geen hele intense verlichting.
TL is prima.

Edit: Voor het houden van garnaaltjes zou ik uitgaan van 5/6 weken indraaien.

bakje van 60cm op 30cm en 35cm hoog.
Waarom niet gelijk met een lichtkap?

Qua verlichting: hoeveel licht zet ik hier best op? TL of led? Led lijkt me vrij duur tenzij zelf gemaakt, ben een leek op dat vlak maar zou het wel zien zitten om zelf iets te knutselen als dat haalbaar is�

@Mark: Bedankt voor de info. Ik bedoelde eigenlijk vuurgarnalen bedenk ik me nu, vind de cr zeer mooi, ze zitten blijkbaar nog in mijn hoofd vandaar de verspreking.
Van de filters die je aanraadt ben ik misschien eerder geneigd om de aquael 500 te kiezen, lijkt me wel handig om wat vermogen te hebben. Dan wel een luchtpomp nodig denk je? Of de diffuser gebruiken? Meestal is dat vrij lawaaierig zeker?

Ik weet niet precies welke planten makkelijk zijn en welke minder, ik wil wel veel planten sowieso dus desnoods toch CO2. Tenzij je denkt dat dat niet goed is voor de garnalen. Dus daarmee dat ik ook wel goeie belichting wil. De planten cre�ren alleszins wel schaduw voor schuilplaatsjes.

@Bertus: er staat nu een lichtkap op, met ��n TL; 15 watt, plantenlicht. Maar ik vind eigenlijk een glazen dekplaat mooier en dacht dat ik sowieso iets meer licht nodig heb voor goeie plantengroei�
Daarmee�
Ik kan misschien ook wel extra led steken in de kap, twijfel nog om ze al dan niet te vervangen

groeten
w

Ik heb ook vuurgarnaaltjes in een 60cm. Ook met aquael 500 filter. Voordeel van deze filter vind ik dat garnalen en kleine vissen niet in de inlaat vast kunnen komen te zitten omdat daar sponzen omheen zitten. Had ik bij mijn vorige filter veel last van. Bovendien heb je ook nog veel ruimte voor bijv. siporax em hij is hier echt muisstil. Ik heb alleen de diffusor aanstaan in de zomer als het water warmer wordt. In de winter heb ik niks aan luchtpomp of diffusor aanstaan.

Voor bij garnalen vind ik de amandae hele leule visjes. Zijn lekker klein dus kun je er genoeg van houden en ik heb ze nog nooit betrapt op een garnaaltje snoepen. Zullen ze vast wel doen, maar vuurtjes kweken gelukkig snel.

Als je alleen makkelijke planten hebt, hoef je niet perse co2 toe te voegen. Denk aan anubias, cryptocorynes en vallisneria. Mossen doen het hier ook prima zonder en vormen mooie schuilplekken voor garnalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan