Wat is er nieuw

Goede start met Eleocharis acicularis

Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Hallo,

Ik wil binnenkort mijn bak opstarten (Juwel 180L) en ben van plan om daarin een 'grasmat' van Eleocharis acicularis aan te leggen. Ik vroeg me af of jullie mij wellicht konden helpen met een plan van aanpak.

Van wat ik tot dusverre gelezen heb, weet ik dat het toevoegen van co2 in ieder geval heel gewenst zal zijn. Kunnen jullie ook wellicht een set aanbevelen die niet te prijzig is, maar wel het bovenstaande doe zou dienen?

Heb ik ook nog andere voedingsstoffen nodig? Kunnen jullie bepaalde producten aanbevelen? Ik heb in het verleden EasyLife producten gebruikt en daar eigenlijk goede ervaringen mee gehad.

Verder relevant: er zitten twee T8 lampen in de bak en hij staat nu nog helemaal leeg.

Alvast bedankt!

Justin

Ik heb nog geen ervaring met co2 setjes, maar ben wel zelf aan het oriënteren. De setjes van co2 art hoor ik hier veel positieve reacties over. Afhankelijk van je budget kan je dan kiezen voor een dual stage of single stage. Deze dual stage voorkomt een end of tank dump. Al blijkt de dual stage met name met flessen groter dan 2kg van belang te zijn.

Voor de voedingsstoffen gebruik ik zelf poedervorm. Zo heb ik hier kaliumfosfaat en kaliumnitraat, drukt de kosten aanzienlijk en je werkt met de grondstoffen die de grote merken ook toepassen in hun product . Het enige nadeel is dat je zelf een oplossing moet maken.

Verder zijn sporenelementen noodzakelijk, ook hier zijn goedkopere merken voor te vinden in poedervorm. Maar merken zijn ook prima. Ik las deze week wel dat de concentratie van profito aanzienlijk kleiner is dan bij andere merken.

Het naaldgras zal vooral voordeel hebben van voeding uit de bodem. Dit kan je doen door een voedingsbodem toe te passen, zodat de planten de voeding makkelijk kunnen opnemen.