Wat is er nieuw

Goede verwarmingselementen

• Onderwerp starter Onderwerp starter fishy fish
  • Startdatum Startdatum
F

fishy fish

Guest
Met welk merk hebben veel mensen goede ervaringen qua verwarmingselementen. Ik ben sinds het laatste half jaar door 2 verwarmingselementen van het merk Eheim gegaan. Ik hou altijd goed rekening met de minimale waterhoogte. Bij het verversen doe ik altijd het element uit.
Beetje klaar mee om om de haverklap nieuwe elementen te kopen.

Wat stom joh! Zelf geen last van de Eheim's (in het verleden de Jager serie gehad, op het moment de preset)

JBL Protemp zijn naar mijn beschouwing ook betrouwbare theaters.

ik gebruik altijd eheim, nooit problemen mee, staat volledig onder water hier
als ik water wissel dan trek ik hem uit en laat hem 10 a 15 min afkoelen en zo kan hij niet springen
grtz

Titanium, maar dan moet je een aparte regelaar hebben.

Met welk merk hebben veel mensen goede ervaringen qua verwarmingselementen. Ik ben sinds het laatste half jaar door 2 verwarmingselementen van het merk Eheim gegaan. Ik hou altijd goed rekening met de minimale waterhoogte. Bij het verversen doe ik altijd het element uit.
Beetje klaar mee om om de haverklap nieuwe elementen te kopen.
Een verwarmingselement warmt nog heel lang door als de stroom eraf is omdat de spiraal nog heet is, dus d estekker eruit trekken heeft geen nut zo kort voor een waterwissel, dat moet je dan minimaal een uur vantevoren doen anders brandtie alsnog door, ongeacht welk merk je koopt

Ik ook een titanium verwarming in combinatie met een temp controller van Aqua light

De MP serie van aquatic nature ben ik zeer tevreden van. Jammer genoeg niet vaak verkrijgbaar (en dan enkel nog in 50 en 100w)

Ik heb Eheim, en titanium.
Eheim 300 watt, super betrouwbaar maar inderdaad moet je dee 1 uur van te voren van de spanning afhalen als je ze eruit haalt of droog laat komen.
Daaarnaaast zijn die dingen lang....heel erg lang.
Juwel thermostaat 300 watt, niet nauwkeurig....stopt bij 29 graden ook al zet ik deze op 32.
Titanium, aqua medic gehad in zeewater, geen goede ervaring mee gehad...lekte bij de kunstofafdichtingen.
Nu Titanium van Shego, ziet er veeeeeel beter uit dan diee van AM, en een afdichting minder die dus niet kan lekken.

Ik heb Eheim, en titanium.
Eheim 300 watt, super betrouwbaar maar inderdaad moet je dee 1 uur van te voren van de spanning afhalen als je ze eruit haalt of droog laat komen.
Daaarnaaast zijn die dingen lang....heel erg lang.
Juwel thermostaat 300 watt, niet nauwkeurig....stopt bij 29 graden ook al zet ik deze op 32.
Titanium, aqua medic gehad in zeewater, geen goede ervaring mee gehad...lekte bij de kunstofafdichtingen.
Nu Titanium van Shego, ziet er veeeeeel beter uit dan diee van AM, en een afdichting minder die dus niet kan lekken.

als je zeg een temperatuur van precies 25 graden wilt kan je ook nog de Eheim preset opperen, die zijn vergelijken met de jagers en andere merken enorm compact.
maargoed als je van die temperatuur af moet wijken houd het al op 🙂

Shego is trouwens nog goedkoper ook :deal:

als je zeg een temperatuur van precies 25 graden wilt kan je ook nog de Eheim preset opperen, die zijn vergelijken met de jagers en andere merken enorm compact.
maargoed als je van die temperatuur af moet wijken houd het al op 🙂

Shego is trouwens nog goedkoper ook :deal:
discus.....29 graden is mijn standaard.
Inderdaad de shego is goedkoper, en dan zeker de zware variant van 500 watt.

Hoi,

Kan iemand mij vertellen waarom bij een temperatuur controller twee stekker aansluitingen zitten en maar 1 meet pen?
Zoals deze foto
1587641489737.png

Als ik Bak A meetvia een pen, en bak B raakt overhit gebeurd er niks?

Hoi,

Kan iemand mij vertellen waarom bij een temperatuur controller twee stekker aansluitingen zitten en maar 1 meet pen?
Zoals deze foto
Bekijk bijlage 296671

Denk dat dit bedoeld is voor 2 elementen in 1 bak.

Hoi,

Zoals deze foto
Bekijk bijlage 296671

die controller is voor 1 aquarium bedoelt

Gebruik in de Rio 180 al 7jaar de orginele Juwel verwarming 200Watt + het internefilter dus best wel betrouwbaar.
Rio 450 gebruik ik ook de orginele verwarming van 300Watt met een 2e 300Watt van Oasen om het water goed op 28-29graden te houden met discussen .
In het nano bakje zit een Superfish 25Watt op 30liter..
Nog nooit uitval gehad met verwamings elementen al die Jaren.

Is die andere aansluiting niet bedoeld om een koeler of fan in werking te zetten ? Zo werkt dat bij die van mij van aquamedic.

gebruik hier al jaren de eheim hier nog nooit problemen gehad.
Ook dat laten afkoelen nooit gedaan zoals anderen hier aangeven das dan puur mazzel geweest dat het goed gegaan is🙂
Nooit bij stil gestaan ook trouwens

Ben bezig om een kweekstelling te ontwikkelen in een slaapkamer. 8x 100L en 2x 200L.
Mijn vraag is wat beter is qua energie kosten om een 100L op te warmen?
Een thermostaat van 75W geschikt voor 60-100L
Een thermostaat van 100W geschikt voor 100-150L

Bijvoorbeeld deze https://www.onlineaquariumspullen.n...vaROm3bcJCnJAxmC-chslKq2sOcaCQphoCYbMQAvD_BwE

Hoe groot is de kans dat een thermostaat doorslaat en vissensoep maakt?
Als ik via Ome alie 10x een beveiliging wil aanschaffen ben ik 150 euro kwijt minimaal.
En dan weet ik niet of ik kwaliteit of rotzooi in huis heb gehaald.

Bij de dennerle duomat en aquamedic heat controller duo is de ene voor de bodemverwarming en de andere voor de waterkokert…...

Zoiets bijvoorbeeld : https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/verwarming/duomat-evolution-deluxe en https://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=364&cid=15

De digitale dubbelthermostaat Duomat Evolution DeLuxe kan wat andere thermostaten niet kunnen: hij regelt de bodemverwarming (Dennerle bodemverwarming) en waterverwarming in automatische volgorde. Daarmee schept de Duomat een temperatuurklimaat als in de natuurlijke biotoop. De bodemverwarming zorgt voor een tropisch warme bodemgrond en genereert natuurgetrouwe "uitsijpelende voedingsstofbronnen" in het aquarium. De door de bodembacteriën ontsloten voedingsstoffen worden direct naar de plantenwortels getransporteerd. Dat stimuleert de wortelvorming en zorgt voor diepgroene bladeren en fraaie groei.

ook in de zomer uitsijpelende voedingsstofbronnen

De zomerinstelling

Bij een hoge kamertemperatuur kan het aquarium aanzienlijk warmer worden dan de ingestelde temperatuur. In dat geval stuurt de Duomat Evolution DeLuxe de bodemverwarming direct automatisch aan met 'intelligente' intervallen – zonder dat de aquariumtemperatuur daardoor merkbaar wordt verhoogd. Door deze door Dennerle speciaal ontwikkelde zomerinstelling* wordt ook op warme zomerdagen de belangrijke circulatie van voedingsstoffen in de bodemgrond gewaarborgd.

's Nachts koeler – net als in de natuur

De nachtverlaging

Met de nachtverlaging daalt de aquariumtemperatuur gedurende een periode van 10 uur automatisch met een bepaald temperatuurverschil. Het temperatuurverschil en de starttijd kunnen worden ingesteld. De Duomat Evolution DeLuxe schept daarmee een dagelijks temperatuurverloop zoals tropische vissen en planten dat in hun natuurlijke leefomgeving gewend zijn. Zoals uit onderzoek is gebleken, bevordert de nachtverlaging het welzijn, de vitaliteit en bereidheid tot voortplanting van talrijke aquariumvissen en stimuleert daarbij ook de plantengroei.

De aquamedic T controller HC is voor heaters , de T controller CC is om koelers aan te sturen en de T controller twin stuurt ze beide aan : https://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=305&cid=15

dus dat...

Laatst bewerkt:
Is die andere aansluiting niet bedoeld om een koeler of fan in werking te zetten ? Zo werkt dat bij die van mij van aquamedic.
Dat was ook mijn eerste ingeving

En als je een controller gebruikt (die eigenlijk bedoeld is voor bodem en staafverwarming, kan je daar dan ook 2 staafverwarmingen gebruiken ? en hoe schakelt de controller ze dan ?

Nog nooit gezien of van gehoord wat jij zegt.
Neem dan 2 systemen onafhankelijk van elkaar. Gaat er eentje stuk dan verwarmd de ander nog door.

Mijn Inkbird ITC-306T heeft ook twee stopcontacten voor een verwarming. De bedoeling hiervan is dat je twee (totaal max 1200W) aparte elementen kunt aansluiten maar wel in hetzelfde aquarium want er is maar 1 sensor. De Inkbird 308 heeft ook een stopcontact voor een koelelement dus wellicht komt daar de verwarring vandaan? Het zal dus aan het type apparaat liggen.

Om op de originele vraag te reageren. Ik heb hier een doos vol met oud aquarium spul liggen en daar zitten ook veel verwarmingselementen bij. Vaak tweedehands over genomen bij een bak of filter maar nooit echt gebruikt. Laatst toevallig al die elementen eens getest en van een stuk of 10 van die dingen zijn er drie overgebleven die nog goed werkte, alle drie van het merk Sera. Eheim, Juwels, en andere merken waar ik nog nooit van gehoord heb hadden allemaal kuren en heb ik weg gedaan. Het is natuurlijk een kleine testcasus maar het viel mij wel op 😉

Mijn Inkbird ITC-306T heeft ook twee stopcontacten voor een verwarming. De bedoeling hiervan is dat je twee (totaal max 1200W) aparte elementen kunt aansluiten maar wel in hetzelfde aquarium want er is maar 1 sensor.
Hmmm,.... die is dus niet meer leverbaar 😳

Aliexpress verkoopt ze ook.

Zoals Daniel al zegt. De ene stopcontact is voor verwarming en de andere voor koeling.

Stel dit eens voor.

Je stelt je bak in op 25 graden je geeft aan bij 1 graad verschil naar beneden gaat de verwarming aan tot 25 graden.

Bv bij 1 graad verschil boven de 25 graden dus 26 graden gaat de ventilatoren aan en koelt ie tot hij 25 graden meet. Mits je een ventilator hebt (cooler) jbl cooler bv. Maar bij aliexpress heb je ze ook.

Dit gaat wel maar op 1 bak vanwege 1 sensor.

Op mijn Inkbird ITC 308 (1x heating 1x cooling) had ik ook 2heaters.. had een stekkerblok aangesloten op de heating stekker en daar gewoon 2 heaters op aangesloten.

https://www.amazon.nl/Inkbird-Tempe...ÕÑ&keywords=inkbird+308&qid=1589054115&sr=8-1
ook hierbij moet je echt voor de aquarium probe gaan (bijbestellen):
https://www.amazon.nl/Inkbird-ITC-3...s=inkbird+aquarium&qid=1589053905&sr=8-3&th=1
Ja ik heb het ook zo gedaan. Verlengdoos en daar 2 heaters op.

Hij kan ook de inkbird itc308s kopen en die probe. Is het alleen maar oude loskoppelen en andere erin. Die werken met jacks. Hoef je dus niet los te maken of strippen enz

Wel even goed opletten. De 306T heeft dus alleen een optie voor verwarmen (maar wel een dag en nacht instelling) en de 308 kan verwarmen en koelen (maar weer geen dacht / nacht instelling).
In beide gevallen doe je er het beste aan om de speciale aquarium probe te nemen. Die metalen probe doet het ook hoor maar kan na een tijdje (1-2 jaar) stuk gaan.

Wel even goed opletten. De 306T heeft dus alleen een optie voor verwarmen (maar wel een dag en nacht instelling) en de 308 kan verwarmen en koelen (maar weer geen dacht / nacht instelling).
In beide gevallen doe je er het beste aan om de speciale aquarium probe te nemen. Die metalen probe doet het ook hoor maar kan na een tijdje (1-2 jaar) stuk gaan.

goede opmerking!

die metalen probe kan zelfs al sneller stuk gaan als ik de ervaringen zo lees, dus zeker voor de aquarium (plastic) probe gaan!

Wat ik me dan nog wel afvraag is hoe de 306 de heaters schakelt, is dan bijvoorbeeld 1 element de "master" heater en de andere de "slave" ?
Of schakelt hij dan beide elementen samen aan en uit ?
In het geval van de het laatste dan zou een 308 met een dubbel stopcontact op het "heating" stopcontact ook kunnen.

Wat ik me dan nog wel afvraag is hoe de 306 de heaters schakelt, is dan bijvoorbeeld 1 element de "master" heater en de andere de "slave" ?
Of schakelt hij dan beide elementen samen aan en uit ?
In het geval van de het laatste dan zou een 308 met een dubbel stopcontact op het "heating" stopcontact ook kunnen.
Op de 306T is het is gewoon een 'simpel' dubbel stopcontact en dit kun je inderdaad ook zelf maken op een 308 met een verlengsnoer. Als je maar de maximale schakelbelasting van de inkbird aanhoudt, bij de 306T is dat 1200W.

Welke je uiteindelijk kiest zal denk ik afhankelijk zijn of je ook wilt gaan koelen. Zelf heb ik gekozen om niet te koelen en vond de dag / nacht instelling wel interessant. Tevens kun je op de inkbird shop zelf alleen bij een 306-T met aquarium probe kopen en hoef je dus niet nog extra een aquarium probe aan te schaffen zoals dat bij de 308 moet.

Laatst bewerkt:
1589117260954.png
ook deze is dan te gebruiken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan