Wat is er nieuw

Goede waterwaardes zoetwater?

ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Leeftijd
42
Beste Forumleden,

Hierbij mijn waterwaardes, naar mijn idee zijn de waardes prima in orde maar ik twijfelde over de GH en KH waarde.
Alvast bedankt voor jullie advies!
(Aquarium 250 liter, Oase Biomaster thermo 600, Oase cleartronic UV en heel veel planten)

PH 7,5
NH3 0,0 mg/l
N02 0,0 mg/l
N03 10 mg/l
P04 0,0 mg/l
KH=4
GH=7

Bijlagen

• 20211204_145511.jpg
    20211204_145511.jpg
    444.8 KB · Weergaven: 127
  • 20211204_145516.jpg
    20211204_145516.jpg
    377.2 KB · Weergaven: 120
  • 20211204_145521.jpg
    20211204_145521.jpg
    393.7 KB · Weergaven: 118
Voor een plantenbak zijn de waarden redelijk goed.
De PH zou voor de planten het beste op PH7 zitten.
NO3 op 10 is goed maar dan zou ik je PO4 op 1 zetten. Proberen bij deze altijd in verhouding 10/1 te houden.
KH en GH is in orde.
Als de vissen het goed doen en de plantjes groeien goed en je hebt voor de rest geen problemen van algen of zo zou ik niet te veel veranderen.

Dank
NO3 op 10 is goed maar dan zou ik je PO4 op 1 zetten. Proberen bij deze altijd in verhouding 10/1 te houden.
KH en GH is in orde.
Als de vissen het goed doen en de plantjes groeien goed en je hebt voor de rest geen problemen van algen of zo zou ik niet te veel veranderen.

Dank je wel, ik twijfelde even.
Co2 is nu weer blauw en ben ik bezig weer in het groen te krijgen. Wel lastig want ik heb nu een inline atomizer.
Dat zal de C02 wel verlagen.

Handig zou zijn als dit automatisch kon en dit constant kon meten.

Bedankt!

KH en GH is in orde.
Is achterhaald.
Die 10/1 verhouding is niet nodig..
Zolang de NO3 en PO4 meetbaar zijn heb je geen tekorten.

Is achterhaald.
Die 10/1 verhouding is niet nodig..
Zolang de NO3 en PO4 meetbaar zijn heb je geen tekorten.
Ben ik het mee eens en zolang je voldoende voeding in de bak hebt is het goed. Wel is het zo dat je verhoudingen een beetje moeten kloppen want anders hebben planten meer moeite om alle voedingssstoffen eruit te halen die ze nodig hebben. Stel dat je een hele hoge kh hebt dan is het voor de planten lastiger om de voeding eruit te halen. Maar de RR is voor zoetwater niet aan de orde.

Ben ik het mee eens en zolang je voldoende voeding in de bak hebt is het goed. Wel is het zo dat je verhoudingen een beetje moeten kloppen want anders hebben planten meer moeite om alle voedingssstoffen eruit te halen die ze nodig hebben. Stel dat je een hele hoge kh hebt dan is het voor de planten lastiger om de voeding eruit te halen. Maar de RR is voor zoetwater niet aan de orde.
Nee klopt je zit met de wet van Liebig, maar dat is ook allemaal wat zweverig en complex naar mijn idee.
Maar veer lager dan 5no3 en 0,5po4 zou ik niet adviseren, je zit ook nog met meetfouten.
Lagere KH is in mijn optiek alleen van invloed op het gemak waarmee je de CO2 concentratie kan verhogen, verder niet echt

Ik weet zo gauw ff niet waar de RR voor staat. Ik zit al te denken aan een liedje van Katy Perry..... Roar.:deal:

Stel dat je een hele hoge kh hebt dan is het voor de planten lastiger om de voeding eruit te halen.
Nee hoor dat is een mythe. Het maakt voor 99% van alle planten niets uit hoe hoog de KH is.
Dat is in theorie met de pH wel van toepassing, maar dan weer alleen veel meer van toepassing bij landplanten. Bij de planten die wij gebruiken ligt de optimale pH voor het opnemen van voeding op 6.5
Maar dat wil niet zeggen dat ze geen voeding opnemen bij andere pH. Hier een voorbeeldje:

ph_sub.png

Nee hoor dat is een mythe. Het maakt voor 99% van alle planten niets uit hoe hoog de KH is.
Klopt en ik had beter een andere stof kunnen nemen als voorbeeld maar dit voorbeeld heeft lid Backplay ooit gebruikt. Ik bedoel meer stel dat de no3 heel erg hoog is. Dan heeft de plant meer moeite om de andere benodigde voeding uit het water te halen dan met een normale en lage no3.
Beetje te vergelijken met een bak ballen waar 100 rode inzitten en 1 blauwe. Als de blauwe de po4 is dan kan je met een bak waarin 100 rode zitten (no3) moelijker de blauwe vinden dan wanneer er 51 rode en 50 blauwe inzitten.
Kortom de verhouding tussen de voedingsstoffen moet ook in een balans zijn.

Ja dat klopt helemaal.
Als je (te)veel NO3 en PO4 toevoegt, heb je ook meer CO2 nodig om tot dezelfde groeiresultaten te komen.
Bijvoorbeeld een niveau van 20 ppm vergt 2 tot 3x zoveel CO2 om de groei na verloop van tijd te handhaven als met 2 ppm NO3

Ja dat klopt helemaal.
Als je (te)veel NO3 en PO4 toevoegt, heb je ook meer CO2 nodig om tot dezelfde groeiresultaten te komen.
Bijvoorbeeld een niveau van 20 ppm vergt 2 tot 3x zoveel CO2 om de groei na verloop van tijd te handhaven als met 2 ppm NO3
Verklaart wellicht ook waarom m’n planten beter groeien nu m’n NO3 niet meer boven de 15 uit komt?

Verklaart wellicht ook waarom m’n planten beter groeien nu m’n NO3 niet meer boven de 15 uit komt?
Dan is de onderlinge verhouding niet goed geweest want ook met hogere waarden met de EI kunnen planten heel goed groeien. Zoals je weet zit je met de EI al snel tussen de 20 en 40mg.

Misschien is toch de achterhaalde verhouding van 10/1 belangrijker dan je denkt.
De meeste toppers die een hollandse plantenbak hebben werken met deze verhouding

Misschien is toch de achterhaalde verhouding van 10/1 belangrijker dan je denkt.
De meeste toppers die een hollandse plantenbak hebben werken met deze verhouding
Nou nee, m’n fosfaat is net zo hard mee gezakt.
De verhouding tussen NO3 en PO4 is nagenoeg gelijk gebleven

Nou nee, m’n fosfaat is net zo hard mee gezakt.
De verhouding tussen NO3 en PO4 is nagenoeg gelijk gebleven
Ja ok de verhouding no3 en po4 is dan gelijk gebleven maar kan wel veranderd zijn tov de micro s en eventuele co2 waardoor er nu toch betere verhoudingen zijn en je planten daar van profiteren.
Als een hoge no3 en/of po4 de groei zou belemmeren dan zou de EI ook minder goed werken.

Dat zou idd een goede verklaring kunnen zijn (volgens Gerloff, 1966)
ls een hoge no3 en/of po4 de groei zou belemmeren dan zou de EI ook minder goed werken
een hoge no3 en/of po4 beperkt geen groei.
Ik heb alleen gezegd dat bij hoge NO3 waarde je in verhouding meer CO2 moet toevoegen om tot dezelfde groeiresultaten te komen

een hoge no3 en/of po4 beperkt geen groei.
Ik heb alleen gezegd dat bij hoge NO3 waarde je in verhouding meer CO2 moet toevoegen om tot dezelfde groeiresultaten te komen
Ja ok maar dat wil toch zeggen dat bij een hogere no3 de verhouding met co2 en andere voeding in balans moet zijn? Zoals ik al eerder schreef zal een plant met bv een hele hoge no3 of po4 de andere voeding minder kunnen vinden en opnemen.
Volgens mij is dat niet alleen bij een hoge no3 het geval maar bij alle voedingsstoffen.
Een hoge no3 zal zeker de groei niet beperken zolang de rest ook voldoende voorhanden is .

Als er een voedingsstof niet/nauwelijks aanwezig is gaat de plant al haar energie steken om het toch te kunnen vinden/opnemen.
Energie die onder betere omstandigheden word gebruikt voor groei en ontwikkeling. En dat is de basis voor problemen met plantengroei. Dat is ook o.a de reden geweest dat met de EI heeft uitgevonden.
En dat een hele hoge NO3 of PO4 andere voedingsstoffen minder kunnen vinden en opnemen is verwaarloosbaar bij de EI.

ik vind het woordje 'balans' eigenlijk nietszeggend en misleidend. In feite zijn zulke uitspraken nutteloos en dragen nooit bij tot de oplossing van een probleem. Dan word er interessant vermeld dat je 'alles in de juiste verhoudingen'
moet hebben. Ofwel alles moet in balans zijn. Maar men verteld nooit HOE je die balans kan realiseren. En als je daarom vraagt krijg je een onsamenhangend antwoord over licht, voeding en CO2. Dus dat zou betekenen dat je met
de 3 bovengenoemde factoren net zolang moet gaan goochelen totdat je bak stabiel is.

Er wordt altijd gerefereerd naar de verhouding 10:1. Dus wat gaan mensen doen: 10ppm NO3 toevoegen en 1 ppm PO4 (...)
Maar deze verhouding kan een 'start-richtlijn' zijn voor de beginnende aquariaan en dan met name voor eenvoudige bakken met een makkelijk plantenbestand.
Maar de verhouding 10:1 kan ook 5:0.5 of 1:0.1 of 7:0.7 zijn. want het is afhankelijk van de verbruik van de planten.

Dit terzijde; ik gebruik een verhouding van 1:4. Zijn mijn verhouding dan uit balans?

Als er een voedingsstof niet/nauwelijks aanwezig is gaat de plant al haar energie steken om het toch te kunnen vinden/opnemen.
Energie die onder betere omstandigheden word gebruikt voor groei en ontwikkeling. En dat is de basis voor problemen met plantengroei. Dat is ook o.a de reden geweest dat met de EI heeft uitgevonden.
En dat een hele hoge NO3 of PO4 andere voedingsstoffen minder kunnen vinden en opnemen is verwaarloosbaar bij de EI.

ik vind het woordje 'balans' eigenlijk nietszeggend en misleidend. In feite zijn zulke uitspraken nutteloos en dragen nooit bij tot de oplossing van een probleem. Dan word er interessant vermeld dat je 'alles in de juiste verhoudingen'
moet hebben. Ofwel alles moet in balans zijn. Maar men verteld nooit HOE je die balans kan realiseren. En als je daarom vraagt krijg je een onsamenhangend antwoord over licht, voeding en CO2. Dus dat zou betekenen dat je met
de 3 bovengenoemde factoren net zolang moet gaan goochelen totdat je bak stabiel is.

Er wordt altijd gerefereerd naar de verhouding 10:1. Dus wat gaan mensen doen: 10ppm NO3 toevoegen en 1 ppm PO4 (...)
Maar deze verhouding kan een 'start-richtlijn' zijn voor de beginnende aquariaan en dan met name voor eenvoudige bakken met een makkelijk plantenbestand.
Maar de verhouding 10:1 kan ook 5:0.5 of 1:0.1 of 7:0.7 zijn. want het is afhankelijk van de verbruik van de planten.

Dit terzijde; ik gebruik een verhouding van 1:4. Zijn mijn verhouding dan uit balans?
Ja een heleboel klopt Corne maar het is vaak wel vogelen om een goede balans tussen de vraag, het licht en de voeding te krijgen. Daarom ook dat je met de EI hier weinig problemen mee hebt aangezien je overdoseert. Alleen loop je het risico dat planten het niet goed doen vanwege een verkeerde belichting in sommige gevallen. Het woord balans en verhouding kunnen wellicht niet perfect zijn maar goed wat ik ermee probeer aan te geven is dat je voldoende voeding in de bak moet hebben en wel in zulke hoeveelheden dat het voor de plant goed te gebruiken is want anders gaan ze gericht zoeken zoals je al omschrijft wat weer ten koste kan gaan van de groei en ontwikkeling.

In alle voorbeelden die je noemt is en blijft de verhouding 10:1 omdat in alle gevallen de nitraat 10x hoger is😉

Btw, ik snap wat je met het laatste bedoeld Corne en die 10:1 is inderdaad meer een gemiddelde maar kan sterk plant varieren. Planten gebruiken nu eenmaal niet altijd 10x zoveel nitraat als fosfaat maar goed die 10x schijnt een aardige richtlijn te zijn voor veel planten.

Ja ok de verhouding no3 en po4 is dan gelijk gebleven maar kan wel veranderd zijn tov de micro s en eventuele co2 waardoor er nu toch betere verhoudingen zijn en je planten daar van profiteren.
Als een hoge no3 en/of po4 de groei zou belemmeren dan zou de EI ook minder goed werken.
CO2 en micro zijn gelijk gebleven.
Dus de hoeveelheid CO2 en micro is ten opzichte van de macro verdubbeld doordat de macro bijna gehalveerd is.
Als je begrijpt wat ik bedoel..

Maar de micro en CO2 stonden nog op de EI richtwaarden, hebben ze ook altijd gestaan

Dat voelt een beetje als een kip en ei probleem. Als je planten beter groeien dan nemen ze waarschijnlijk ook meer NO3 en PO4 op. Dan wordt het ook lager. Tenzij je blijft bijvoeren natuurlijk. Blijft lastige materie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan