Goede weg of toch nog niet?


S

Samzee

Guest
Na een hele boel lezen, uitzoeken, klooien, verkeerd geinformeerd worden etc denk ik dat ik het nu goed op de rit heb.
MAAR toch wil ik hier voor de bevestiging nog hebben en misschien dat ik nog wat moet stellen.
60cm bak, plantenbestand wil ik binnenkort nog uitbereiden dus nog niet helemaal vast.
limnophila sessiliflora ambulia (zie hier wat gele plekjes op dus zoals ik bezig was is niet voldoende)
ludwigia repens rubin
Onbekend mosje

Komt nog bij:
Eleocharis acicularis
Heteranthera zosterifolia
Hemianthus callitrichoides

Plan zoals ik het nu uiteindelijk wekelijks wil gaan uitvoeren:

50% waterwissel gevolgd door toevoegen van:
Nitraat 20 (easylife nitro)
Fosfaat 2 (easylife fosfo)
Profito 5ml (aanbevolen hoeveelheid is dat voldoende?)
Dagelijks Easycarbo.

Zodra de easylife flessen op zijn ga ik over op stock oplossingen.
Waarschijnlijk zal ik dit weekend beginnen met diy bio co2 maken omdat dat iets meer gemak biedt dan de easycarbo.
 
Omdat het bio co2 me toch wat gepruts lijkt besloten een co2 setje aan te schaffen.
Het is een dennerle nano co2 set geworden.
Inmiddels al een adapter besteld zodat ik deze op een paintballfles kan monteren en deze zelf kan vullen.

Hangt er nog niet lang in.
Achteraan is de flipper te zien.
IMG_20161224_161647.jpg
 
Eerst even testen of de co2 daadwerkelijk doet wat het moet doen dan zal deze set sowieso aangepast gaan worden.
Op zich stoor ik me niet aan de indicator, hangt op een dusdanige plek dat ik hem goed kan zien maar toch niet opvalt.

Heb zowel de tester als de flipper onder de spraybar gehangen waar zeker weten goede stroming is.
 
Ik heb de glazen van Aliexpres in gebruik en daarvoor die van JBL maar ze maken elkaar niet veel denk ik qua formaat.
 
Plantjes zijn er nu al blij mee en beginnen te assimileren :D
Checker is donkergroen maar weet dat ik daar nog niet vanuit kan gaan.
Aantal bellen is ook nog niet helemaal stabiel in de flipper al gaat dat al beter.

Alleen de zoektocht naar een magneetventiel die niet al te duur is nog, heb er een liggen voor 50 volt maar niets om die mee aan te sturen.
 
Ik ben er inmiddels een op het spoor als die inderdaad 4/6 aansluitingen heeft.
 
Licht springt net aan, kleur van de continutest heel donkergroen.
 
Inderdaad, heb gelijk toen het licht aanging de co2 weer op 1 bel per 2 seconden afgesteld.
Magneetventiel is er over een paar dagen.

Moet zeggen dat de flipper er af een toe een flinke bel uit gooit met dat aantal bellen.
Zit er nog een theorie achter dat ding of werkt het eigenlijk als een omgekeerd bakje?
 
Bij een flipper lost de co2 op als het op weg naar boven gaat. Hoe kleiner ze aankomen des te meer er wordt opgenomen dus.
 
Ah, ik zie ze niet kleiner worden als ze naar boven gaan.
Hebben ongeveer 2 seconden nodig om naar boven te gaan.
 
Ja die flipper is ook erg kort natuurlijk. Na enige uren moet je toch wel verschil gaan zien bij de vloeistof.
 
Nog helemaal niets geen verschil na een uur of 2.
Garnalen en cory's zijn lekker actief dus maak me geen zorgen over verstikking.
 
Je zou normaal na een uur of 3 toch wel verkleuring moeten kunnen zien.Je kan ook de ph eens meten en kijken of die gelijk blijft of niet. Misschien doseer je gewoon niet voldoende nog.
 
Heb ik toevallig net gedaan, ph7.5, kh5 ofwel de normaalwaarde.
Kan hem wel naar 1 bel per seconde draaien?
 
Als er niets veranderd dan zou ik hem vanmiddag wat opvoeren inderdaad. Wel dan even de ph goed in de gaten houden of je indicator in elk geval.
Zo n kleine flipper lijkt me ook niet ideaal maar ik heb er geen ervaring mee. Heb je anders niet een omgekeerd bakje van een goede afmeting liggen?
Wellicht wordt het gewoonweg niet goed opgelost nu. Dus het is wat uitproberen denk ik.
 
Ik heb een 1% geprint omgekeerd bakje liggen ja.
Alleen nog wat verzinnen om die te monteren.

Heb op de flipper het grote omgekeerde bakje wat er bij zat gemonteerd en die is ongeveer 3x3 cm schat ik zo in.
Zie iedere minuut nu een bel naar het opervlak gaan
 
+
Ik heb een 1% geprint omgekeerd bakje liggen ja.
Alleen nog wat verzinnen om die te monteren.

Heb op de flipper het grote omgekeerde bakje wat er bij zat gemonteerd en die is ongeveer 3x3 cm schat ik zo in.
Zie iedere minuut nu een bel naar het opervlak gaan

Als het niet oplost dan komt het in het bakje en die is met 9 vierkante centimeter lang geen 1%. Bij een bak van 60x30 zit je al rond de 18 vierkante centimeter.
 
In principe zou die snachts dus niet eens uit hoeven met de flipper.
Heb een gat beboort in het omgekeerde bakje van 18cm2 en daar een zuignap in gefriemeld.
Daarnaast de 2de aansluiting dicht gesmolten zodat daar niets ontsnapt.

Straks maar eens monteren en eens bellen afstellen op het bakje.
 
Ben benieuwd of je dan wel verkleuring ziet maar ik verwacht het wel dan. Dan zal het teveel ontsnappen naar het oppervlak en je kan dan dus niet teveel co2 in je bak krijgen. Dan werkt het net als het bio co2 principe zeg maar.
 
Hangt er in met 1 bel per 15 seconden.
Heb niet aan het naaldventiel gezeten.

Zal met een uur of 2 wel verschil zien.
 
Geen (meetbaar) verschil.
Had wel verschil verwacht om eerlijk te zijn.

IMG_20161225_151307.jpg


IMG_20161225_151319.jpg
 
Heb nog niets zien ontsnappen,
Kan het wel opschroeven, geen enkel probleem.
Weet alleen niet in hoeverre dat zin heeft met een omgekeerd bakje.
Het is wel een punt met iets minder stroming maar had weinig keuze.
 
Tja, als er niets ontsnapt dan is dat een teken dat alles wordt opgenomen maar dat kan dus onvoldoende zijn. Zou proberen het op te hogen en dan kijken wat het effect is. Die 1% werkt denk ik goed zolang er voldoende co2 in het bakje komt. Anders kan er niet voldoende worden opgenomen door te weinig aanvoer van co2. Bij mij zag ik vaak iedere minuut wel een bel ontsnappen. Je kan in feite nooit echt problemen krijgen als hij 1% is van het oppervlak want teveel zal ontsnappen namelijk.
 
Heb hem verplaatst onder de spraybar en het nu opgeschroefd naar 5 seconden per bel.
Zat met ik dat deed te denken, zou het een optie zijn om er een bellen teller er tussen te hangen en de co2 middels dat venturi ding van de pat mini toe te voegen?
Door spraybar worden de belletjes wel in stukken gehakt.
 
Inmiddels weer een poosje verder maar geen meetbaar verschil, indicator is ook nog donker groen.
Heb nu ongeveer iedere minuut een bel die uit het bakje ontsnapt.

Heb ik misschien door de spraybar te veel verlies aan het oppervlak door gasuitwisseling?
 
Naar mijn idee word hier erg moeilijk over gedacht.
Keer terug naar de flipper, zorg dat deze in een milde stroming staat en draai je naald ventiel rustig aan per half uur een klein stukje verder tot dat de continuetester de gewenste kleur aan geeft, dan over een 2 a 3 uur observeren en de laatste fijn afstemmingen doen.
Ondertussen de levende haven blijven observeren.
 
Oke, flipper terug op 1 bel per seconde.
Zie nu iedere minuut een bel ontsnappen.
 

Terug
Bovenaan