Goede zandbodem voor Indische modderkruipers?


S

Sokonomi

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een mooie zandbodem voor mijn eerste aquarium, en ik verdrink een beetje in de keuzes.
Graag wil ik een mooie natuurlijke zand bodem, dat wil zeggen niet te monotoon, beetje rivierzand achtig zeg maar.

Zand met een mix kleurtje dat fijn genoeg is, valt niet mee om te vinden.
Het mag namelijk niet te grof zijn voor modderkruipertjes (kuhli loaches).
Die diertjes houden van zand om te kunnen porren, opzuigen en kieuw filteren.
Mag ook niet te scherp zijn, want dat kost ze hun snor. ;)

Ik ben gaan zoeken en heb Unipac Nyasa Zand gevonden.
Een mooie natuurlijke kleur, maar de korrel grote van 1.0 tot 1.2mm lijkt me denk ik wat te grof?
Het schijnt dat je met zwembad filterzand ook in de buurt komt, maar die ik tegenkom is net zo grof als dat van unipac.

Heeft iemand nog een idee?

(Ik had graag plaatjes gepost, maar dit forum laat dat niet toe?)
 
Plaatjes kun je toevoegen met de 'upload' knop rechtsonder bij een nieuw bericht. Zand ken ik niet, maar je vind enkel zand te monotoon van kleur?
 
NicoleE Die vond ik ook, maar is best wel donker van kleur lijkt me?

Killerfish Ik had er linkjes in staan, maar dat vond het forum spam.
Hij laat me het plaatje wel uploaden, maar ik krijg weer een "dit is spam" melding.
Ik denk dat mijn account nog te jong is? Plaatjes op een aquarium forum moet kunnen lijkt me. ;)

Ik krijg het echt niet voor elkaar, linkje weigerd ie, uploaden weigerd ie,
zelfs een opgebroken linkje dat je zou kunnen knippen/plakken weigerd ie.
Volgens mij heb ik een admin nodig ofzo.
 


EDIT :
Puur een imgur linkje en verder niks dat vind ie goed. OK dan? :thumbs:

Anyways.. Dit is een ambitieus plaatje van hoe ik het wil gaan proberen.
Zoals je ziet, het zand is mooi troebel en natuurlijk van kleur.
Maar ik weet niet of dat ook met heel fijn zand lukt?
 


EDIT :
Puur een imgur linkje en verder niks dat vind ie goed. OK dan? :thumbs:

Anyways.. Dit is een ambitieus plaatje van hoe ik het wil gaan proberen.
Zoals je ziet, het zand is mooi troebel en natuurlijk van kleur.
Maar ik weet niet of dat ook met heel fijn zand lukt?

Dit is een foto van het zand dat ik bij Wildkamp heb gekocht.
Houd er rekening mee dat de kleur erg kan veranderen afhankelijk van het licht dat je boven de bak hangt.
De donkere stukken is schaduw. Op de lichte stukken valt vol licht.

IMG_0006.JPG


Edit: hoe warmer het licht, hoe geler/warmer het zand. Deze foto is genomen onder 6500K
 
Filterzand is prima spul voor ze,heb hier voor een groot deel filterzand van 0,71-1,25 mm.
Ik heb de modderkruipers nu niet meer maar zag ze regelmatig met enkel hun kopje uit het zand steken.

134494_0_82_p1070197.jpg
 
@NicoleE Kleur is wel aardig, maar het zand kleuren met licht gaat denk ik niet, dan gaat de rest ook mee. :p

@Seabait Dat ziet er best grof uit, ze zullen het niet kunnen zeven, maar erin spelen is duidelijk een optie.
Waar komt dat vandaan?
 
@NicoleE Kleur is wel aardig, maar het zand kleuren met licht gaat denk ik niet, dan gaat de rest ook mee. :p
Wat ik bedoel is dat het afhangt van de kleur licht die boven je bak komt te hangen. En verder zal de kleur ook veranderen door de hoeveelheid planten (als je tenminste meer zet dan een paar sprietjes) en drijvers. Ook de hoeveelheid licht is bepalend.
Het is niet zo dat het zand in jouw bak net zo zal ogen als op de foto die ik maakte. In tegendeel.
 
Als het budget het een beetje toelaat zal er een Fluval Plant 3.0 boven hangen.
Die zijn ook 6500K, met 2350 lumen. En ze zijn kwa warmte en intensiteit via je telefoon in te stellen.
Ik kan de verlichting goed warm zetten als je dat bedoelt, maar ik weet niet wat dat zal doen met de rest van het aquarium.
 
Als het budget het een beetje toelaat zal er een Fluval Plant 3.0 boven hangen.
Die zijn ook 6500K, met 2350 lumen. En ze zijn kwa warmte en intensiteit via je telefoon in te stellen.
Ik kan de verlichting goed warm zetten als je dat bedoelt, maar ik weet niet wat dat zal doen met de rest van het aquarium.

Dan krijgt de bak in zn geheel een iets gele tint, kan ook mooi zijn is maar net wat je wilt :)

wat je kan doen is bijvoorbeeld 0.4-0.8mm filterzand nemen, en daar "grote" afgeronde kiezels doorheen mengen.
word in cichliden bakken nog wel is gedaan, ook om de bodem wat op te breken zodat het een beetje afwisselt.
 
Goed idee!
Gewoon wat zand mixen met een paar handjes grover materiaal.
Blijft dat op de lange duur ook nog mooi gemixt, of zinken de kiezelsteentjes uiteindelijk? ;)
 
Goed idee!
Gewoon wat zand mixen met een paar handjes grover materiaal.
Blijft dat op de lange duur ook nog mooi gemixt, of zinken de kiezelsteentjes uiteindelijk? ;)

Precies!

Aantal grote kiezels in fijn zand zinkt niet maar blijft redelijk op zn plek liggen.
 
@Bertus Dat filmpje is exact zoals ik het zou willen.
Ze kunnen daar nog lekker wroeten en zeven.
Wat zou dat voor zand zijn?
 
Die is overal hetzelfde? Praxis zit hier om de hoek.
Als ik daar een kleine zak grove substraat en/of kiezeltjes doorheen roer
dan zou dat een mooie natuurlijke rivierbodem geven waar ze zich op uit kunnen leven zoals in dat filmpje?
Wel lekker goedkoop iig. ;)
 
Nee het ene zand is niet het andere zand, je zal echt filterzand moeten hebben end at verkoopt de praxis niet, die kiezels erdoorheen zullen wel wat groter moeten zijn dan jij nu in gedachten hebt want anders zinken ze op termijn door het zand heen.
 
Het praxis zand in dat linkje is geen filterzand?

En bij kiezels moet ik denken aan iets van een duim dik ongeveer?

Iets zoals dit;
River_Rocks_1024x1024.jpg


Eerst een centimeter plantenbodem, dan 5cm filterzand (is dat genoeg?),
en dan wat van die kiezeltjes erop, moet goed te doen zijn toch?
Dat zand van @NicoleE heb ik al voor 13,50 euro in huis, dat is het goeie denk ik?
 
Ja die kiezels van jouw foto zakken door het zand heen daar ga je niks meer van terug zien, kun je beter water grotere maaskeien nemen
 
Maaskeien zijn al flinke 'kiezels', daarmee gaat het idee van een open vlakte wel een beetje verloren vind ik..

Is er geen zand dat er een beetje uitziet als dit?

NS5-NYASA-SAND-1.jpg


Dit vind ik mooi, maar helaas kan ik zoiets niet in kleine korrel vorm vinden.
 
Dit vind ik mooi, maar helaas kan ik zoiets niet in kleine korrel vorm vinden.
Ik ken het helaas ook niet. Nooit online of bij de LFS gezien.
Loire zand vind ik wel erg mooi maar dat heeft een hele fijne korrel in 0.x mm gecombineerd met kleiner grind. Succes voor bodemrot denk ik, al beweert mijn LFS van niet. Maar ja in een LFS hoor je wel vaker mooie verhalen. Maar mooi was het wel! Ik weet ook niet of die grotere stukjes scherp waren of niet.

De foto's die ik online vind, vind ik echter niet representatief. Zou je in het echt moeten zien. Zag er heel natuurlijk uit. Maar niet met donkere stukjes er in.
 
Het praxis zand in dat linkje is geen filterzand?

En bij kiezels moet ik denken aan iets van een duim dik ongeveer?

Iets zoals dit;
der

Eerst een centimeter plantenbodem, dan 5cm filterzand (is dat genoeg?),
en dan wat van die kiezeltjes erop, moet goed te doen zijn toch?
Dat zand van @NicoleE heb ik al voor 13,50 euro in huis, dat is het goeie denk ik?

wat versta jij onder een plantenbodem? voedingsbodem?
ben ik persoonlijk niet zo dol en zou dan liever met voedingsbolletjes werken.

die kiezels of nog een maatje groter.
ze zinken niet zomaar naar beneden, maar in de loop der tijd kan het wel gebeuren natuurlijk door graafwerkzaamheden van de khuli's bijvoorbeeld
 
Online shoppen is inderdaad erg moeilijk. Gelukkig zit er een lokale viswinkel 5 deuren verder. ;)
Maar zij hebben niet echt het soort zand dat ik zoek, alleen egaal gekleurde varianten.

Dat bodemrot heb ik nu al vaker voorbij horen komen, toch wel een belangrijk puntje dus.
Ik wilde eerst tropica soil gebruiken, maar dat kan ik dus beter niet doen?

Ik ben ook dit tegen gekomen;



Hij gebruikt voedingsbolletjes (toch?), en heeft er toch een mooie zandbodem in zitten.
Zijn truuk is een soort plantenbakjes van stenen die aan de binnenkant zijn afgestopt met filter floss of zoiets.
Niet zo mooi als de afbeelding die ik eerder liet zien, maar wel een stuk praktischer denk ik.

Al wordt het met zon kale rotswand wel moeilijk om schuilplekjes te maken voor kuhlis,
want je kunt zonder voedingsbodem ook niks planten in het zand denk ik?
 
Er zijn ook gewoon voedingscapsules ed te koop die je gericht bij de wortels van je planten kunt steken. Gebruik ik hier ook, heb je geen voedingsbodem voor nodig verder.

Dat plastic hulsje met de voeding lost na een korte tijd op of kun je zelf openmaken en de bolletjes los plaatsen. Van hetelfde merk gebruik ik de ijzertabs evt met toevoeging van kleibollen
15539346672644510786076092655834.jpg


Edit; wel kans met corydoras dat je af en toe wat van die gele bolletjes weer in de bodem moet steken, maar dat neem ik maar voor lief
15539348425516344874405526958522.jpg
 
Corys halen wel eens planten los heb ik gelezen, vooral als ze door krijgen dat bloedwormpjes zich daar verschansen. ;)

Die kapsules ken ik, maar ik dacht dat die bedoeld waren om oude voedingsbodem weer te revitaliseren.
Je hoeft daar dan geen speciale bodem voor te hebben die het opneemt?

Kuhlis zijn erg leuk, blijkbaar maar ook extreem verlegen.
Om ze aan het spelen te krijgen in het zand, zal je daarbij veel schuilplekken moeten creëren.
Zou het genoeg zijn als ik gewoon een paar van die capsules in het zand duw samen met wat breed blad plantjes?
 
Ik gebruik ze hier enkel in de beide bakken als enkele voeding, niks aan voedingsbodem ofzo.
Kuhli's hier zijn regelmatig op de voorgrond te vinden, ook al zijn ze maar met 5. Ligt net aan de vissen en de inrichting. Zolang je voldoende plek hebt waar ze weg kunnen schieten als ze dat willen, zullen ze zich voldoende laten zien.

Planten heb ik eigenlijk nooit losgehad, of het moet zo'n plantje zijn met vrijwel geen wortels. Maar ja, daa rheb je ook niet veel voor nodig om te laten drijven :D
 

Terug
Bovenaan