Wat is er nieuw

Goedenavond...ik stel mijzelf voor.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Haarman79
  • Startdatum Startdatum
H

Haarman79

Guest
Goedenavond allemaal,

Ik stel mijzelf even voor.
Ik ben Bas en ik heb samen met mijn vriendin (en 2 kids) een 125 liter aquarium.
Ik ben 40 jaar en ben eigenlijk sinds vorig jaar begonnen met de mooie hobby: een aquarium hebben.
We zijn begonnen met een 40 liter bak vorig jaar. En sinds 7 a 8 maanden dus de 125 liter bak.
Onze bak doet het op zich prima. We hebben een apart vissenbestand, maar het werkt hier. Dus aub geen commentaar erop, behandel mij/ons aub met respect.
Ik heb meerdere vrienden/mensen over de vloer gehad die zelf al vele jaren een aquarium hebben en die verbazen zich over de vissen die wij hebben en dat het goed gaat.
Zelfs zij hebben het gezien en ons complimenten gegeven.
Ons vissenbestand bestaat uit: Blauwe goerami's x2, Dwerg ciclide's x2, Kersenbuik ciclide's x2, Antennebaarsen x2, cory doras x3, Dwerg kogelvisjes x2, Tijgerguppies x2, Modderkruiper x1, Albino Algeneter x1, Zwaarddrager x2.
De kersenbuik ciclide's hebben al getracht om baby's te maken, maar ze snappen er nog niet veel van. Ze eten ze weer op. We hebben een kweekbak als het weer gebeurd.
Tot +/- 1 maand geleden hadden we nog een probleem met de stroming doordat ik een extern filter had met te weinig capaciteit.
Dit is opgelost dankzij een maat van me die nog een extern filter had. We hadden de JBL CrystalProfi e402 en zijn nu gegaan naar een filter met 1400l/h.
Uiteraard is het nieuwe filter "geknepen" zodat er een mooie rimpeling op het water komt en er een goede stroming is in de bak (ipv een complete waterval en een te sterke stroming).
Aangezien het budget nogal eens een probleem kan zijn en ik het een leuke hobby wil houden heb ik sinds vandaag een jbl proflora bio 160 co2 systeem geplaatst.
Ik wil namelijk geen €200,- tot €400,- kwijt zijn voor een complete Co2 Gastank set. Dit is mijn keuze en ik heb er goede dingen over gelezen.
De voornaamste redenen waarom ik een Bio Co2 systeem heb genomen zijn: de prijs, plantengroei en verminderde algen (ik haat algen).

Hieronder een foto van onze bak (Bio Co2 werkt nog niet omdat het vandaag pas is geïnstalleerd):
En ja...de alg is helaas zichtbaar aanwezig.
Tips zijn altijd welkom, maar hou het netjes. En zoals ik al zei: Ik heb meerdere vrienden/mensen over de vloer gehad die zelf al vele jaren een aquarium hebben en die verbazen zich over de vissen die wij hebben en dat het goed gaat.
Zelfs zij hebben het gezien en ons complimenten gegeven.
Ik wordt alleen gek van die algen.

Aquarium.jpg

Welke algen, ik zie ze niet.

Welkom, geen kritiek op je bestand wel op je excuus (meerdere mensen hebben het gezien) want dat is uiteraard een kul excuus om je eigen straatje schoon te vegen, je kan dan beter zeggen : dit is mijn keus en het gaat goed zoals het gaat. En het daarbij laten want verantwoording wil je duidelijk niet afleggen

Welke algen, ik zie ze niet.
Kijk maar goed op de achterwand en op de bladeren van de plant rechts. Misschien is de foto iets onduidelijk, maar ik zie (als ik het goed heb) draadalg op de bladeren en de achterwand.

Welkom, geen kritiek op je bestand wel op je excuus (meerdere mensen hebben het gezien) want dat is uiteraard een kul excuus om je eigen straatje schoon te vegen, je kan dan beter zeggen : dit is mijn keus en het gaat goed zoals het gaat. En het daarbij laten want verantwoording wil je duidelijk niet afleggen
Klopt helemaal. Je hebt gewoon gelijk! Ik ben welgeteld 1 dag lid geweest van een facebook groep/community en ik werd voor alles en nog wat uitgemaakt. Tot dierenmishandelaar aan toe. Vandaar dat ik zei dat ik geen commentaar wil op het bestand. De vissen doen het super! Ze zijn allen actief, eten goed (ze komen zelfs naar het glas toe als ik ervoor sta), ze laten elkaar met rust (uitzondering is territoriaal gedrag, oftewel logisch), etc. Ze krijgen elke dag vlokken en rode muggenlarven. Ze hebben allemaal de ruimte. Er zijn genoeg gebroken zichtlijnen en verstop plekken. En zelfs een vriend en collega van mij die jarenlang discusvissen, cory doras en veel meer heeft gehad en gekweekt zei dat het een gave bak was. En hij geeft echt wel zijn mening als het niet goed zou zijn.

Oei,,gaat weer hard,,helemaal niet nodig.

Klopt helemaal. Je hebt gewoon gelijk! Ik ben welgeteld 1 dag lid geweest van een facebook groep/community en ik werd voor alles en nog wat uitgemaakt. Tot dierenmishandelaar aan toe. Vandaar dat ik zei dat ik geen commentaar wil op het bestand. De vissen doen het super! Ze zijn allen actief, eten goed (ze komen zelfs naar het glas toe als ik ervoor sta), ze laten elkaar met rust (uitzondering is territoriaal gedrag, oftewel logisch), etc. Ze krijgen elke dag vlokken en rode muggenlarven. Ze hebben allemaal de ruimte. Er zijn genoeg gebroken zichtlijnen en verstop plekken. En zelfs een vriend en collega van mij die jarenlang discusvissen, cory doras en veel meer heeft gehad en gekweekt zei dat het een gave bak was. En hij geeft echt wel zijn mening als het niet goed zou zijn.
Ja op fakebook gaan ze er nogal snel met gestrekt been in, nu ben ik ook behoorlijk recht voor zijn raap maar zoals ze op op fakebook je behandelen gaat mij toch veel te ver.

Ik zit zelf op niet op een of enkel sociaal media, en zeker niet op (fake) book of moest dit face book zijn. In persoonlijke gedragingen en meningen is face-book er wel een waar iedereen zijn persoonlijk gebeuren wel heel erg openbaard. willen we dat, ik niet.

Ja op fakebook gaan ze er nogal snel met gestrekt been in, nu ben ik ook behoorlijk recht voor zijn raap maar zoals ze op op fakebook je behandelen gaat mij toch veel te ver.
Direct zijn of recht voor zijn raap is niks mis mee. Dat ben ik ook en dat wordt mij ook niet altijd in dank afgenomen.
Maar als ik al aangeef dat de vissen het goed doen, actief zijn, etc dan hoeven mensen mij nog niet voor mishandelaar uit te maken vind ik. Dat gaat mij dan te ver. Maar die mensen noemen zichzelf dan ook aquarianen. Wist niet eens dat dat woord bestond, maar goed. Mijn vrienden zijn ook direct en recht voor zijn raap richting mij. Maar nog nooit heeft een vriend of bekende mij op die manier respectloos behandeld.
Ik ben dan wellicht nieuw in de wereld van Aquaria en vissen, maar ik zal nooit een dier mishandelen. Ik leer zelfs mijn kinderen om ten alle tijden respect te hebben voor dieren en dat wij niet superieur zijn.

Hoi Bas..

Leuk vijvertje hoor..
Enneuh tegendraads is alleen maar vervelend als het 'niet' werkt,.. (zeg ik met mijn Maantjes + Betta + Gourami's)

Ik vind het super dat je voor je eigen insteek gaat, maar ik heb wel suggesties, een paar Kuhli's erbij, bij mij zitten ze soms alle 7 propper de prop in het holle boomstammetje, geweldig als ze er 1 voor 1 uitkomen, dan lijkt het wel een halve meter getreepte ventielslang achter elkaar.. maar ze komen dan ook wat vaker voor de dag
Appelslak, zou het wel bij 1 laten maar die graast toch wel de nodige rommels van zo'n achterwand ruitjes
Japonica's de besten algen etertjes die er zijn, ook prachtig om naar te kijken 🙂

Ik zeg ga lekker door met doen wat jouw gevoel zegt..
En vooral verontschuldig je daar vooral niet voor

58480859.jpg

Aaaah oke. Nu snap ik je. Had het al verwacht, maar moest het toch even vragen.

Ik zit zelf op niet op een of enkel sociaal media, en zeker niet op (fake) book of moest dit face book zijn. In persoonlijke gedragingen en meningen is face-book er wel een waar iedereen zijn persoonlijk gebeuren wel heel erg openbaard. willen we dat, ik niet.
Nee idd. Klopt. En wat me opvalt op facebook is dat iedereen ineens een kenner, expert, of dergelijke is. Maakt niet uit in welk opzicht of over welk onderwerp. Iedereen weet het beter.
Ik heb nog wel facebook, maar meer voor foto's. En om contact te houden met bekenden waarvan ik geen telefoonnummer heb. En tevens zet ik uiteraard foto's van ons aquarium erop 😉.
De mensen op facebook verschuilen zich achter hun scherm. Zodra je ze tegenkomt, komt er geen slecht woord uit en hebben ze het "niet zo bedoeld". Maar goed... dat is een heel andere discussie die niet op dit forum thuishoort lijkt mij.

Hoi Bas..

Leuk vijvertje hoor..
Enneuh tegendraads is alleen maar vervelend als het 'niet' werkt,.. (zeg ik met mijn Maantjes + Betta + Gourami's)

Ik vind het super dat je voor je eigen insteek gaat, maar ik heb wel suggesties, een paar Kuhli's erbij, bij mij zitten ze soms alle 7 propper de prop in het holle boomstammetje, geweldig als ze er 1 voor 1 uitkomen, dan lijkt het wel een halve meter getreepte ventielslang achter elkaar.. maar ze komen dan ook wat vaker voor de dag
Appelslak, zou het wel bij 1 laten maar die graast toch wel de nodige rommels van zo'n achterwand ruitjes
Japonica's de besten algen etertjes die er zijn, ook prachtig om naar te kijken 🙂

Ik zeg ga lekker door met doen wat jouw gevoel zegt..
En vooral verontschuldig je daar vooral niet voor

58480859.jpg
Ooh...we hebben ons ook al voor genomen om niet teveel meer te luisteren naar anderen. We doen het goed en we doen het naar onze smaak. En dat gaat goed.

Die kuhli's zijn wel grappig idd.
De appelslak zal ik over nadenken, wellicht wel een goede tip.
Die Japonica... is dat een garnaal? Hopelijk wel een redelijk formaat, anders denken de kogeltjes dat het voer is, hahahaha

Mooi om te lezen, maar ik ken face- book helemaal niet en ga er ook nooit deel van uitmaken, zal wel met mijn leeftijd te maken hebben, dat ik niet mee ga in de moderne tijd.

Maar weer ontopic dan, vraag me af of een appelslak en garnalen een goede combi zijn met kogelvissen, ik zou die gok niet wagen eerlijk gezegd

Nee ik ook niet, appelslakken hebben een fragiele body die door kogelvissen als vers vlees worden gezien, maar goed zo maar een mening.

Maar weer ontopic dan, vraag me af of een appelslak en garnalen een goede combi zijn met kogelvissen, ik zou die gok niet wagen eerlijk gezegd
Nou, ik weet het niet. We hebben in het verleden grind op de bodem gehad en we volgden het advies van de aquarium/viswinkel om voederslakken te nemen. Maar dan de hele kleintjes.
Pakweg een maand geleden heb ik het hele aquarium veranderd en er brekerszand in gedaan ipv het grind en we kwamen veel van die voederslakken levend en wel (en met huisje) weer tegen in het grind.
Wat ik las en via verschillende kanalen hoorde is dat de tandjes van de dwergkogelvis ook afslijten als ze rode muggenlarven eten. Deze 2 gegevens gecombineerd lijkt het de waarheid dat de tanden afslijten met rode muggenlarven.....of.....ze vinden de slakken gewoon vies 🤣.
Ik weet zo even niet wat ik dan nu moet geloven. Ik weet niet hoeveel zo'n appelslak kost, maar proberen kan gen kwaad lijkt mij.

Garnalen kunnen wel, maar dan moeten het geen kleine zijn. De garnalen moeten dan wel een redelijk formaat hebben.... iig hetzelfde formaat als de kogelvisjes.

P.s. we hebben ook grotere kogelvissen geprobeerd, maar dat was geen succes bij de andere vissen in 1 tank. 1 kogelvis werd helemaal rood en viel uit het niets een modderkruiper aan die net iets te dicht in de buurt kwam. Maar... ooit komt er misschien nog een 2e tank waar alleen een grote kogelvis zit (of met vissen die die niet aanvalt). Vindt ze namelijk geweldig om te zien.

Verbeter mij als ik fout zit, maar kogelvissen in het algemeen zijn slakken-eters. Als de slakken niet meer aanwezig zijn gaat een kogelvis achter een vis aan en pakt de staartvin.

Ooh...we hebben ons ook al voor genomen om niet teveel meer te luisteren naar anderen. We doen het goed en we doen het naar onze smaak. En dat gaat goed.

Die kuhli's zijn wel grappig idd.
De appelslak zal ik over nadenken, wellicht wel een goede tip.
Die Japonica... is dat een garnaal? Hopelijk wel een redelijk formaat, anders denken de kogeltjes dat het voer is, hahahaha

Ja Japonica's zijn wat groter tot pak em beet 4 - 5 cm zijn ook niet zo heel gevoelig voor waterwaardes, zitten ook graag bij elkaar op een kluitje,
ze zijn razend snel en kunnen als er paniek is een behoorlijk eind springen (best is 2 netjes gebruiken voor overzetten als je ze zou kopen)

Yuup.. stom niet aan gedacht, hangt wel wat van de formaten af maar idd je hebt gelijk

Ja van kogelvissen heb ik 0,0 % verstand dus kan daar niks zinnigs over zeggen, maar van wat ik heb gehoord van andere mensen is dat het geen goede combi is.

Ja een speciaalbak met zo'n grote kogelvis lijkt mij ook wel wat, maar dacht te weten dat die grote kogelvissen altijd uiteindelijk op zout moeten

Verbeter mij als ik fout zit, maar kogelvissen in het algemeen zijn slakken-eters. Als de slakken niet meer aanwezig zijn gaat een kogelvis achter een vis aan en pakt de staartvin.
Ik heb het nog nooit gehad dat 1 van de dwergkogelvissen achter een andere vis aangaat en de staartvin pakt. De ene dwergkogelvis verstopt zich graag tussen de planten, tenzij er eten (rode muggenlarven) is. En de andere dwergkogelvis wil graag door de achter ruit naar de planten op de poster hahaha.

Maar het klopt wel. In het algemeen zijn het slakkeneters. Dit omdat ze 2 voortanden hebben en die slijten af als ze slakken eten. Dat afslijten moet ook, want anders krijgen ze er last van.

Ja van kogelvissen heb ik 0,0 % verstand dus kan daar niks zinnigs over zeggen, maar van wat ik heb gehoord van andere mensen is dat het geen goede combi is.

Ja een speciaalbak met zo'n grote kogelvis lijkt mij ook wel wat, maar dacht te weten dat die grote kogelvissen altijd uiteindelijk op zout moeten
Wij hebben ook niet heel veel verstand er van, maar ik weet wel dat ze heel erg leuk zijn. Ze gaan je herkennen op een gegeven moment. Ze hebben bij ons ook namen, heel stom eigenlijk, maar toch. En het lijkt wel of ze reageren op hun naam (dit zal waarschijnlijk wel niet).
We hebben veel gelezen over kogelvissen. Je hebt ze in meerdere soorten. De bekendste soort is degene die zich opblaast. Maar dat is (als ik het goed heb) een zoutwater kogelvis (met stekels). Met zoetwater heb je de dwergkogelvissen en grotere soorten. Onze dwergkogelvissen blazen zichzelf niet op. Die krijgen alleen een bolle buik als ze hebben gegeten.
Hieronder 1 van de 2.

Dwergkogelvis.jpg

Een zoetwater kogelvis zuigt zich vol met lucht als deze uit de bak gehaald wordt, probeer het uit. Het is niet per definitie een vis die we als sociaal en samenhangend kunnen houden, ondanks dat het gedrag voor mij niet verklaarbaar is.
Laten we eens naar de natuurlijke habitat kijken en het gedrag van deze vis beter beoordelen, denk mee,. en schrijf of typ er iets over.

Een zoetwater kogelvis zuigt zich vol met lucht als deze uit de bak gehaald wordt, probeer het uit. Het is niet per definitie een vis die we als sociaal en samenhangend kunnen houden, ondanks dat het gedrag voor mij niet verklaarbaar is.
Laten we eens naar de natuurlijke habitat kijken en het gedrag van deze vis beter beoordelen, denk mee,. en schrijf of typ er iets over.
Ik heb de bak nu een paar keer helemaal opnieuw ingericht. Maar het is mij nog nooit opgevallen dat de dwergkogelvissen zich vol zuigen met lucht toen ze uit de bak werden gehaald.
Per definitie wil nog niet zeggen dat het onmogelijk is 😉 .
Wat mijn ervaring is met dwergkogelvissen is dat ze sociaal genoeg zijn om de andere vissen met rust te laten (ook als er een dag niet gevoerd wordt). Ze gaan voor de grotere vissen aan de kant, tenzij ze honger hebben en willen eten. Dan zijn ze zeer snel. De 2 dwergkogelvissen die wij hebben, zijn ondertussen al een jaar bij ons. Ze hebben de verhuizing naar de grote bak meegemaakt en overleefd. Ze hebben beide de zomer overleefd (einde van de zomer is vaak een nitriet piek o.i.d.). Ze leven samen in 1 bak met andere roofvissen, waarvan sommige behoorlijk territoriaal kunnen zijn.
Wat betreft de natuurlijke habitat heb ik geen idee. Als deze dwergkogelvis in de oceaan voorkomt, dan weet ik wel dat hij erg klein is voor dat gebied. Dus ik verwacht dat hij ergens in een meer of rivier leeft. Dat is wat ik denk en verwacht, maar weet het niet.

Als het naar tevredenheid verloopt en je vind het goed, dan ga ik verder zonder commentaar.

Als het naar tevredenheid verloopt en je vind het goed, dan ga ik verder zonder commentaar.
Uiteraard. Je hoeft mij niet om goedkeuring of toestemming te vragen.
Bedankt voor je bijdrage en stay safe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan