Goedenmorgen en ik ben terug


D

dezwanenburger

Guest
Na eewn lange periode van afwezigheid wil ik toch weer een keertje een klein aquarium gaan opstarten. Mijn laatste aquarium heb ik gehad in 2009, met als bewoners drie goudvisjes in een bak van 60 liter. Maar ja, goudvisjes zijn woelers en op een ggoede dag, pinkpop 2009 (ik weet het nog precies want the Boss had gespeeld) lagenm ze morsdood in mn aquarium. Een lucht, nah, ik heb mn aquarium weggegooid.
Maar nu wil ik het toch wel weer eens proberen. Ik ben dus aan het sparen voor een klein aquariumpje van zon 20 liter inhoud met een paar garnaaltjes, een algeneter en een slak. Mss wat kardinaaltetras, maar das dan ook wel the limit.

Ik vind die aquariumbakjes van aquatic nature erg mooi en niet zo prijzig. Een paar stenen heb ik zo gekocht, en een kokosnoot is zo gekliefd. Ik denk dat ik hem in setptember ga opstarten. Groet
 
20 liter is erg klein, als daar nog steen, plantjes een algeneter en een slak in moeten hou je niet veel ruimte meer over, daar komt nog bij dat je met garnalen een veilig filter moet plaatsen, dus ik zou overwegen om zeker naar een 40 liter te gaan, en de vissen weg te laten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil twee stenen, een halve kokosnoot bedekt met javamos en GEEN onderwaterpoppetje met een hengel :) Ik wil het een beetje sober houden maar misschien neem ik toch weer zon zestig liter bak, maar zal ik dit keer niet alles in een dag in elkaar flansen, ik zal er de tijd voor nemen. en nog eens rustig gaan kijken naar een 40 liter bak. bedankt voor je advies
 
Ik ben het met Ton eens en zou in een 20 liter geen vissen doen behalve misschien 1 mooie Betta maar dan geen garnalen. Een 40 liter geeft al wat meer ruimte al heb ik daar ook mn twijfels over vissen . Maar ook daar geen algeneter of Kardinaaltjes indoen;)
 
Dan wordt het een 40 literbak zonder algeneter of kardinaaltjes maar met een stuk of tien vuurgarnalen. Met een beetje mazzel zitten er mannetjes en vrouwtjes tussen het garnalenbestand en breidt het zich vanzelf uit. Garnalen eten ook algen dus hoef ik me daar niet zon zorgen over te maken. Maar zo ver zijn we nog lang niet. Eerst een aquarium. Heb ik wel even een vraag over zon kokosnoot. Ik wil zon halve kokosnoot beplakken met javaans mos. Niet met velpon, want dat werkt in deze niet. Ergens in het forum heb ik gelezen hoe het wel moet, maar wat ik niet kon lezen, wordt door de opwaardse druk zon kokosnoot niet naar boven gedreven of blijft ie gewoon mooi op de bodem leggen.
 
ik zou zeker met minimaal 10 beginnen inderdaad. Ze kweken vrij snel de Vuurtjes. Echt veel algen zullen ze niet eten dus het is beter om algen te voorkomen of in elk geval te beperken.
een halve kokosnoot blijft wel op de bodem liggen en mos kun je opbinden met visdraad of speciaal lijm dat ervoor in de handel is.
 
Mos, dat zet zich vanzelf vast op een poreuze onjdergrond denk ik. ik heb ergens een videotje gezien van Amono die met een koksmes javaans mos klein hakte en het daarna over een stuk hout smeerde. Dat gaat wel goed ja. Ikzelf las de tip om get mos over de kokosnoot te preiden, het vochtig te maken en te houden en het in een plastic zakje te laten twee weken. Ik denk dat de natuur haar werk dan wewl heeft gedaan en dat het mos met de kokosnoot is vergroeid.
 
Dat kan inderdaad, een kokosnoot blijft niet drijven zolang er maar een gaatje bovenin zit om de lucht eruit te laten komen.
10 garnalen is een minimum om mee te beginnen, ik weet niet welke garnalen je over zit te denken, maar sommige moeten op specifieke waterwaarden!
 
ik wil beginnen met de meest makkelijk te houden garnalen. maar nogmaals, zover ben ik nog niet. In september wil ik die bak gaan kopen, in de voortijd wil ik rustig de decoratie kopen en maken. Dan kan ik mijn bak in september rustig inrichten en laten indraaien en pas in oktober gaan mn eerste garnaaltjes erin.. Een gaatje in de bovenkant van die kokosnoot. Hah. dat brengt me gelijk op een idee. Als ik die kokosnoot nou in ringen zaag van 1 a 2 centimeter dik, ik leg ze op de bodem en ik vul ze op met van dat bodemgrind (substraat geloof ik) dan creeer ik gelijk een soort terrasjes waar ik behalve mos ook andere plantjes in kan zetten. Ik denk dat ik in juli maar eens wat kokosnoten ge leegmaken.
 
Naast de Vuurtjes kun je ook leuke cr s kopen die op leidingwater gehouden kunnen worden en daarmee hoef je niet zoveel uit te selecteren later. Dus wellicht zijn cr s iets voor je;)
 
Wat zijn CRs? want ik vind het wel erg leuk om een bak op te starten, maar het moet niet TE ingewikkeld worden meteen, met waterwaarden enzo, ik wil gewoon een leuk tableau vivant om naar te kijken maken. en als ik in een 40 a 54 literbak 10 om tien eenvoudige garnalen kan kweken ben ik al lang blij. Een beetje leuk die bak inrichten, goed laten draaien, top. Ik ben ook maar een beginneling, hoewel ik WEL weet dat gouydvissen erg groot kunnen worden. Die dus nooit meer.
 
CR is Crystal Red / Caridina cf. cantonensis

upload_2017-6-12_12-37-10.jpeg
 
Oeps, Die zijn wel heel erg leuk om te zien. Ik denk dat ik mijn keuze qua bewoners al gemaakt heb. Hardstikke bedankt voor de tips alvast. Dat worden ze IDD. Een fantastisch schouwspel op die beestjes te observeren. De kleur van mn bodemsubstraat heb ik ook al gemaakt, die wordt zwart, net zoals de achterwand van mn bakje. Ik heb tijd tot september om rustig bodemgrind, een Verwarmingselement en wat decoratiemateriaal te kopen. Gewoon rustig, alles op zn tijd. Oh ja, en een ruitenmagneet en een thermometer en een schepnetje. Heb er zin inm. Oh ja, en een heel klein potje tetramin voor het indraaien. (jaja, ik heb mn huiswerk gedaaN)
 
Als je garnalen neemt dan zou ik eens kijken voor garnalenvoer en dat kun je prima gebruiken bij de opstart.
 
Dat is mooi zeg, dat is mijn pakje sponzen die ik gister heb gekocht bij AH:D:D. Die gebruik ik ook voor de ramen en alleen bij de bodem moet je even opletten wat je doet. Ik zou ook geen magneet nemen dus;).
 
Ik heb hier nog 2 grote en 1 kleine magneet die weg mogen.

Die Crystal red's zullen een mooi contrast geven met je zwarte bodem en achterwand,ben benieuwd naar het eind resultaat binnen een aantal maanden.

Ga je nog naar school of zo ?
 
Kijk, dat vind ik zo leuk van dit forum. Gister had ik het idee dat ik een aquarium wilde maar ik had geen flauw idee wat ik ermee zou doen. Ik zit nu twee uurtjes op dit forum en het hele aquarium begint al gestalte te krijgen in mijn hoofd. Ik maakte wel een grapje over een duikmannetje met een hengel, dat wil ik dus zeker niet. Maar ik zag dat mn online dierenwinkel ook stenen boedhabeeldjes verkoopt. speciaal voor in een aquarium. Alleen vind ik die er TE mooi uitzien. Te gelikt maar ik ga er eentje aanschaffen. Reken maar. Met de truuk van Amano (javaans mos fijnhakken) geef ik dat beeldje een prachtig verweerd uiterlijk. En die schuursponsjes, ach, ik heb nog wel een pak leggen.
 
Die garnalen willen af en toe ook kunnen schuilen natuurlijk. ik denk dat ik met pvc pijp een hele mooie schuil gelegenheid voor ze kan creeren. Zonder dat iemand het ziet. Zon aquariumbak is 30 cm diep. Ik zaag gewoon een stukje pvc pijp van 10 centimeter en ik leg er stenen voor zodat er een ruimte tussen zit waar de garnalen tussendoor kunnen en ik dek het af met bodemsubstraat dan hebben ze een riante schuilplek en ik zie dr niks van en ik heb gelijk een mooi terrasje waar ik op verder kan bouwen. Ik ga mmaar eens schetsen.
 
Als je geen vissen in de bak hebt dan zijn schuilholen niet eens nodig en met wat mos zijn ze net zo blij en al helemaal de kleintjes. Ik heb in geen enkel garnalenbakje schuilholen maar wel redelijk wat mos.
 
oh realy? is het zo makkelijk om een schuilhol te maken? Dan bestel ik daar een plak leisteen dat scheelt me in de aanschaf van dat bodemgrind. Ik ken van het spoor wel een paar steentjes halen om die plaat leisteen op te laten rusten. Wel goed uitkoken, dan denk ik dat het ook wel lukt. of kan ik badkamertegels ook gebruiken?
 
Kijk eens naar Chollawood want daar kunnen ze lekker in schuilen en het oogt erg natuurlijk.
 
Hee, ook dat is leuk spul, dat chollawood. Ik ken dat gewoon in mn aquarium leggen en na een paar dagen zakt het vanzelf naar de bodem. Dan doe ik dat. Ik wil namelijk een niet al te gedirigeerde bak. Hij moet spontaan ontstaan, als je begrijpt wat ik bedoel. De pomp¨houdt het water in beweging, dat chollawood beweegt lekker mee, en valt zoals het wil vallen. Daar hou ik van ja.
 
Zorg wel dat het valt voordat je er garnalen in komen, anders kan je de hoofdpijn pillen niet aanslepen :D
 
Goedemorgen. Zit ff lekker te lezen over verschillende styles van aquariums. Het mooiste vind ik een Iwagumi style aquarium. De gouden regel is dat je een oneven aantal stenen neemt omdat het menselijk brein altijd op zoek is naar evenwicht. Daar zit wel wat in natuurlijk. Het zal me alleen heel veel moeite gaan kosten om een mooi mostapijtje op de bodem van mn aquarium te creeeren., of ik moet dat mett andere plantjes zien op te lossen.
 
Misschien kun je voor de bewoners dan een helmpje kopen;). Met de Sagitaria Sabulata kun je ook een veldje creëren en dat is een makkelijk plantje verder.
 
Ik heb hem. Ik weet hoe mijn bak eruit gaat zien. Het gaat me veel aan rotsmateriaal kosten en ondergrond zand of hoe dat grind ook moge heten. maar ik ga voor een complete grijze rotsbodem die van voor naar achter iets schuin omhoog oploopt. Her en der flinke plukken mos tussen en op de stenen, tegen de achterwand een paarf Cabombas en als blikvanger een rode jasper of een groot brok lavasteen En natuurlijk een paar stukken Chollawood. Ik hoop dat mn aquariumbodem dat kan houden..
 
nc8XNhHRs-ZxM_qCuxbbwFdzcb9Q7b20.jpeg
das een hele mooie rood kleurige steen. Het lijkt zio op het eerste gezicht op een mooi stuk ossehaas maar ik zou mijn tanden er niet graag in willen zetten ;)
 
Ja, zo noemde die aquarotsenwinkel ze maar dat wordt hem toch niet. Teveel verschillende kleuren zullen mijn aquarium TE onrustig maken.
 

Terug
Bovenaan