Goedenmorgen en ik ben terug


Die neem ik dus thuis, en ach, ik weet hoe het gaat in het buurthuis. De eerste paar maanden vinden ze het leuk en zijn ze er heel blij mee, Dan worden het sta in de wegs en gaan mensen zich er aan iirriteren en zeggen ze Rudo, nee die teringdingen mee naar huis, anders gaan ze bij het grof vuil. Zo werkt dat. Mss dat de bak in de keuken, waar gegeten wordt wel blijft staan maar dan hheb ik wel een mooie nano cube thuis.
 
Nah, ik ben eruit denk ik wel zon beetje. Bij mij thuis kies ik voor een 54 liter bak met één Betta, In het buurthuisa kies ik voor een 100 literbak met 12 sumatranen. Ben ook maar een beginner, dus zo simpel mogelijk graag
 
Ik wilde die sumatranen ook niet bij mn betta in één bak zetten hoor, anders wordt die Betta kaalgeplukt. Qua breedte van het aquarium zit ik ook goed en deze vissen vereisen niet zoveel ervaring dacht ik. Maar ze moeten wel wat stevige plantjes hebben omdat het knabbelaars zijn.
 
O jakkes, dat vind ik echt lelijke vissen. Vroeger had mn vader ze en ik heb daar niks mee. Gooi er een leuke school Espei s in zou ik zeggen met wat oppervlaktevissen;)

Misschien moeten de bezoekers van het buurthuis anders maar stemmen:D:D
 
De kegelvlekbarbeel, die stond ook op mn lijstje van beginnersvisjes. Ik heb een lijstje ergens gevonden met beginnersvissen, en daar mag een groepje mensen een keuze uit maken. Meer smaken heb ik niet. De espei zwemt graag onder en midden toch? Ik wqeet niet of ze samen kunnen met een Betta of Gouramis voor de bovenlaag. Het zou wel een schooltje van 16 stuks kunnen worden dan.
 
nou ja, 102 liter water , een school van 20 vuurneons is ook een mooi gezicht. Ik zal de fotos op mijn telefoon downloaden, om het kiezen gemakkelijker te maken.
 
Nee niet de Kegelvlek maar de Espei. Die is wat kleiner. Deze zwemt hier merendeels in het midden. Hier zijn ze niet erg druk in elk geval. Scholen leuk samen maar vaak op een plaats.
 
323ff689d5104e5c4d9690b0c3c97cd7e3433a9f.jpg


Echt heel mooi ja. De rasbora espei. Mooi rustgevend
 
Ja zo scholen ze hier ook en inderdaad een rustige vis hoor. Ik heb er 9 of 10 in de 80cm zitten.
 
80 cm is denk ik 100 literbak. Heb je nog meer in die bak zwemmen?
 
Haha, nee 2 Dwerg Knorgourami s en 2 Ringbandsnoekjes en 6 Rosaseus als ik het goed heb. Die is inderdaad 125 liter bruto.
 
Misschien wil ik er voor thuis nog een bak bij :)
 
Ik geef toe, dit topic begint behoorlijk uit de klauwen te lopen, maar ik ben zo blij dat ik dat 54 literbakje nog niet heb gekocht, want stel dat ik een schooltje van 12 vuurtetras in dat bakje zou zetten, een vuurtetra wordt 4 cm groot. 12 *4 = 48 dan zou mn bak al vol zitten. Ik ga toch maar naar een 100 literbak, dan ken ik er wat meer kwijt
 
Hey John, die Rasbora Espei, Ik vind ze echt heel erg mooi. Zou ik die samen met een Betta kunnen houden? Als dat zo is neem ik een school van 15 Rasbora espeis en één Betta. Wel in een 100 liter bak. Minus bodemsubstraat, plantjes en decoratie houd ik denk ik netto 85 liter over. Zou dat lukken?
 
Ze komen in veel gevallen in dezelfde buurt voor, dus Espei's met een Betta kan prima. Zitten elkaar niet in de weg.
Op 100 liter kun je inderdaad prima 15 Espei's kwijt, mooie Betta bovenin en op de bodem een paar garnaaltjes of Pangio's, dan heb je een mooi Aziatisch bakje!
 
Ja, die bedoelde ik, die modderkruipertjes..
 
Met een Betta zou ik geen garnalen nemen want je zal niet de eerste zijn waar de Betta de garnalen opeet. De Betta vond mijn Citroenen ook erg smakelijk destijds:(:(
 
Dat weet ik. Bettas eten graag ongewerverlen. Ik ben ook gek op een broodje garnalen dus ik geef ze geen ongelijk. En ze zijn best wel prijzig, die garnalen.
 
Ja dat hangt af van welke soort en op MP heb je ze al voor een paar dubbeltjes maar ja dat zijn vaak de minder mooie Vuurgarnalen. Het is net wat je graag wilt hebben natuurlijk;).

Wat wel kan zijn de grotere Japonica s zover ik weet maar die heb ik nog nooit gehad.
 
Die worden 4,5 cm max. Mocht ik toch een heel klein bakje nemen moet ik mn Betta laten vallen. Maar de Cardina Multidentata houdt je bak wel lekker schoon. En het zijn leuke bewoners. Misschien. FF rekenen Voor een 102 liter bak zou ik uitkomen op:


1 Betta Splendens man
10 Rasbora Espei
6 Cardina Multidentata

Ik denk dat die bak dan wel vol zit
 
In mn vorige 60 listerbakje snapte ik het visbestand niiet zo en had ik 3 goudvisjes, 8 neontetras en zes corydoras pandas Een beetje teveel van het goeie. De tetras waren binnen twee wewken dood, de corydorassen binnen een maand en de goudvisjes hebben het een half jaar volgehouden.
 
Ja zo kan dat gaan daarom is het heel goed dat je eerst info vergaart,al komen hier 100 pagina's bij in het topic dat is altijd beter dan dode vissen hoor! ;)

Kan prima voor de garnalen hoor.
 
Ah, de Cardina multidentata, Hornbach verkoopt ze. Goed om te weten.
 
maar ik koop ze niet bij Hornbach. Ik heb twee aquariumspeciaalzaken in de buur, ik ga daar wel langs. De bakken haal ik wel bij hornbach. Wellicht haal ik toch een klein bakje, maar dan wordt het geen Betta. haha, zo blijf je bezig
 
Nah, ik ben eruit. Ik neem doodgewoon die 54 literbak. Ik stop daar lekker 10 chrystal reds in, en vind ik het leuk, komen er nog wel een paar bakjes te staan. Een stuk of vier in totaal. En dan houden we nog ruimte over voor een groter aquarium. Maar dat moet ik even met mn vriendin overleggen. Haha
 

Terug
Bovenaan