Wat is er nieuw

Goedkoop low tech co2 toevoegen

Joey Visser

Member
Lid geworden
14 december 2023
Leeftijd
20
Hallo allemaal,

Sinds ik nieuwe verlichting heb op mijn 2 meter, 840L aquarium, zijn er wat problemen ontstaan. Eerst had ik een ijzertekort, maar dat heb ik opgelost met kleibollen en vloeibaar ijzer. Nu lijkt er een CO2-tekort te zijn. Bij mijn Echinodorus zijn de bladeren erg gegolfd, kleiner dan voorheen, maar wel breder en met een wat vreemde kleur. Andere planten groeien redelijk, maar de onderste bladeren sterven snel af en alleen de topjes blijven mooi.

Ik heb de verlichting al weer wat zachter gezet, maar ik wil de planten toch wat sneller laten groeien om wat minder waterwissels te hoeven doen en een mooie groene bak te krijgen.

Meer vissen lijkt me geen goede optie vanwege het extra afval dat ze produceren.

De afbraak van organisch materiaal is al redelijk met veel hout en bladeren, en mijn filters hou ik niet extreem schoon.

Verder is er natuurlijk nog de set met gist en suiker, alleen vraag ik me af of dit wel te doen is met zo’n grote bak en of ik dan op de lange termijn niet alsnog meer geld kwijt ben dan door een dure co2 set aan te schaffen.

Wat betreft de oppervlaktebeweging: er zijn flinke rimpels aan één kant van het aquarium en aan de andere kant helemaal niet. Ik lees veel verschillende meningen en zou graag wat meer verduidelijking hebben over wat nou optimaal is voor een hoger co2 gehalte.

• pH: 7.5
  • Temp: 24.5°C
  • Nitraat: 20
  • Ik voeg af en toe kleibollen en vloeibaar ijzer toe.

Nu is mijn vraag dus,
Hebben jullie suggesties om op een redelijk goedkope en makkelijke manier wat meer co2 in het aquarium te krijgen.

Bijlagen

• C0956A83-4257-4516-85DF-9CBBAB2749D9.jpeg
    C0956A83-4257-4516-85DF-9CBBAB2749D9.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 20
op basis van wat is het een CO2 tekort? volgens mij valt dat namelijk wel mee.. ik zei zo op het oog geen draadalg, baardalg etc..

Ik zou niet weten wat het anders moet zijn. Alle voedingstoffen zitten er als het goed is in en licht is ook zeker de beperkende factor niet.
Alg heeft deze bak nooit gehad in de 5+ jaar dat ik hem nu al heb. Zal wel komen omdat er veel verschillende algeneters in zitten.
2x farlowella
5x jonge steurisoma
2x ancistrus
1x watermeloen pleco
Die zitten samen met de 4/5 soorten slakken de hele dag de planten en achterwand/glas schoon te vreten.

Ik hoor je wel over ijzer, maar niet over sporenelementen/ mineralen en in je waterwaarden vind ik fosfaat niet terug.
En wat voor kolomvoeding geef je?

Hier gebruik ik bio-co2 op een 500a600l aquarium.
Kostprijs +-2kg suiker per maand en wat droge gist

Bedankt voor alle reacties.

Ik hoor je wel over ijzer, maar niet over sporenelementen/ mineralen en in je waterwaarden vind ik fosfaat niet terug.
En wat voor kolomvoeding geef je?
Ik geef terraCaps kleikegels met sporenelementen, van HS Aqua. Fosfaat meet ik niet maar dit zit veel in de uitscheiding van vissen en vissenvoer dus durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat er daar geen tekort van is. Kolomvoeding doe ik niet regelmatig omdat ik merk dat van die kleibollen best wel wat in de waterkolom terecht komt maar af en toe doe ik er een beetje all in one vloeibare aquariumbemesting in van Planted Box.

Ik weet eigenlijk vrij zeker dat het een co2 tekort is omdat de planten de symptomen van een co2 tekort vertonen; versloomde groei, misvormd en niet volgroeid nieuw blad en snel afstervende oude bladeren.

Hier gebruik ik bio-co2 op een 500a600l aquarium.
Kostprijs +-2kg suiker per maand en wat droge gist
Bedankt voor je reactie. Dit lijkt mij ook wel wat, hoe voeg je dit toe aan je aquarium? Via een open fles in het aquarium of met een slangetje en diffuser? En ruikt dit niet heel erg door de hele kamer? Meet je het co2 gehalte dan ook of ga je af op gevoel?

Bedankt voor je reactie. Dit lijkt mij ook wel wat, hoe voeg je dit toe aan je aquarium? Via een open fles in het aquarium of met een slangetje en diffuser? En ruikt dit niet heel erg door de hele kamer? Meet je het co2 gehalte dan ook of ga je af op gevoel?
Bio-co2 kun je met een diffuser toedienen maar daar ben ik zeker geen voorstander van.
Omdat bio-co2 via suiker/gist een ongecontroleerde hoeveelheid co2 kan afgeven.
Daarom ben ik grote voorstander om via een 1% omgekeerd bakje bio-co2 toe te dienen , je werkt dan op principe van overproductie aan co2, maar omdat het afmetingen van het bakje het teveel aan co2 laat ontsnappen aan het wateroppervlak is dit veiligste manier met bio-co2 volgens me.
Co2 controleren doe je best via een co2 dropchecker .
Het hoogste co2 gehalte haal je net voor de verlichting aangaat (ideaal licht groene kleur) en gaat naargelang de verichting en opname door de planten naar groen tot groen/blauwe kleur ideaal)
In het aquarium ruik je niets van die co2 hoor , bij het in de gootsteen gieten tijdens het verversen zit er een bierluchtje/gisting aan.

Als ik geen fosfaat aan mijn bak toevoeg, krijg ik ondanks voer en vissen een fosfaattekort. Ik zou toch eens (laten?) meten voor je met een hoop CO2 gedoe aan de gang gaat en blijkt dat dat helemaal niet nodig is.
Afgezien daarvan hebben sommige planten vooral voeding in het water nodig en hebben ze niet zoveel aan bodemvoeding. Het is niet voor niets dat beide typen voeding aangeraden worden.

Persoonlijk denk ik dat je te weinig licht geeft. Omdat deze stengelplanten de onderste bladeren verliezen. Volgens mij zie ik rode Cabomba in je bak staan, die houdt wel van meer licht. Door de verlichting zachter te zetten wordt dit probleem alleen maar groter.

Hoe lang is je verlichtingsduur nu en op hoeveel % staat hij ingesteld?

Simpelweg de verlichting omhoog schroeven zorgt ervoor dat je planten ook meer voedingsstoffen nodig hebben. Of jou huidige CO2 set dat aankan is vermoedelijk een twijfelgeval.

Je kan eventueel ook kijken naar een goede vervanger voor de Cabomba. Bv Cryptocoryne crispatula of mogelijk een makkelijkere stengelplant voor achterin (vaak groen blijvend).

Verder ziet je bak er zeker niet verkeerd uit 😊.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan