Goedkoop verlichting toevoegen aan mijn JUWEL 80x30x40?

J

Jalou

Guest
Hallo,

Onlangs heb ik van mijn vriend een grotere bak gekregen en hier heb ik nu verschillende plantjes in staan. De lichtkap bij deze bak biedt echter maar plaats aan 1 TL-buis van 18W, zonder reflector en na wat lezen heb ik geconcludeerd dat dit toch echt te weinig is voor de plantjes. Zelf heb aluminiumfolie achter de lamp gehangen waardoor de lichtintensiteit flink is toegenomen, maar ik ben bang dat dit nog steeds te weinig is..

Ik zou er graag nog 1 of 2 TL-buizen bij willen hangen, maar de armaturen die JUWEL en andere aquariamerken verkopen vind ik echt te duur.. In de bouwmarkt zag ik armaturen voor minder dan de helft van de prijs, maar nu vraag ik me af of deze hier ook geschikt voor zijn ivm vochtigheid? Is dit op te lossen met spatdoppen oid?

Mocht er al een artikel zijn op dit forum, mag ik dan aub de link? Ik zie momenteel namelijk door de bomen het bos niet meer..

Alvast bedankt!
 
Ik weet even niet of je conclusie dat dit 'te weinig is' wel terecht is. Waarvoor te weinig eigenlijk? Wil je dan zulke lichtbehoevende plantjes?

18 Watt + reflector (= 50-70% extra) is 'effectief' 27-30.6 Watt.
80x30x40 = 96.000 / 1.000 = 96 liter (bruto).
Dat is tegen de 0.3 Watt per liter.

Valt niet in de categorie 'veel', maar ook zeker niet te weinig als je je plantjes zorgvuldig uitkiest.
Lijkt het je niet makkelijker te kiezen voor makkelijkere (minder licht eisende) plantjes dan aan de slag te gaan met extra armaturen etc.?

~ Ivo
 
Bedankt voor de reactie! Ik heb inderdaad gekozen voor planten die minder licht nodig hebben zoals verschillende soorten Echinodorus, waterpest, Cabomba en mos, maar in sommige bladeren vallen nu gaten of ze worden bruin.. Dit is dan bij de Echinodorus tenellus, Heteranthera zosterifolia en de waterpest. Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan de bodem ligt, ik heb het aquarium namelijk net 4 weken draaien en heb er een fikse voedingsbodem in zitten. Ik kan me dus niet echt voorstellen dat die nu al uitgeput is, eerder overbemesting.. Hoewel ik de H. zosterifolia en waterpest juist wat meer naar voren heb staan op een minder 'bemest' stuk.

Ik dacht nu dus dat het aan de belichting lag, maar dat lijkt me nogal stug.. Iemand een ander idee?
 
Bij nadere inspectie zie ik dat ook de volgroeide bladeren van E. argentinensus en bleheri dezelfde gebreken vertonen.. Kan het ook komen doordat ze emers gekweekt zijn en nu submers staan? Komen ze hier ook weer overheen?
 
Aha, je stelt dus een vraag over verlichting, en nu blijkt wat problemen met je planten de eigenlijke reden is, toch?

Overgang emers - submers zou goed kunnen. Een gebrek aan Kalium zou dacht ik ook kunnen zorgen voor gaatjes (pin me daar niet op vast), maar om aan te geven dat het misschien wijsheid is even verder te kijken dan alleen je licht.

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan