Wat is er nieuw

Goerami's doen raar

Stoffie

New member
Lid geworden
15 september 2024
Leeftijd
29
Hi allemaal,
Ik heb al jaren een rio 240 staan, die heeft al die tijd zonder enige problemen gedraaid.
Er zitten o.a. 4 goerami's in, twee gele en twee diamanten. Ze zitten nu ongeveer 1.5 jaar in dit aquarium. Sinds een paar maanden doen ze echter heel vreemd. Het eerste jaar was er niks aan de hand en lieten ze dit gedrag niet zien.
Ze kunnen vanuit het niets, door de bak heen gaan schieten, alsof ze ergens van schrikken. Het is niet alsof er dan iemand langs loopt (ik woon alleen) en ze van de beweging schrikken. Ze doen het ook als ik stil op de bank zit, aan de andere kant van de kamer.
Ze schieten zo hard door de bak, dat je ze tegen het glas op hoort klappen. het gebeurd niet op vaste tijden, maar random de hele dag door. Het is dat er een deksel op zit, anders hadden ze allang op de grond gelegen. Ze hebben ook regelmatig lichte beschadigingen aan de schubben.
Ze zitten elkaar of andere vissen verder niet achterna.

In de tussentijd kan ik niet bedenken wat de oorzaak is. Er is niks anders in de bak, geen nieuwe vissen toegevoegd, voldoende schuilplekjes en de waterwaardes zijn oké.
De andere vissen (sikkeltetra's, otocinclus en corydoras sterbai) hebben nergens last van en laten dit gedrag niet zie.

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen?

Hoi Stoffie, wat vervelend om te horen. Zelf heb ik nog geen goerami's gehad, maar ik ben van plan om ze binnenkort te nemen. Zelf ben ik zo een voorbereidende perfectionist dat ik me dan volledig in een vis inlees. Dat tegen het raam aanzwemmen komt eigenlijk alleen bij de goerami's voor die je in het aquarium hebt zitten. Vandaar dat de andere vissen dit gedrag niet vertonen. Dit kan bij goerami's voorkomen om verschillende redenen. Slechte waterwaardes, stress, verveling of bij voorbeeld territoriaal gedrag zijn meestal de oorzaken. Heb je misschien een foto van het aquarium?

Aangezien je al veel hebt nageken komt het bij jouw waarschijnlijk door iets heel subtiels. Dit kan door veel verschillende mogelijke oorzaken komen en is meestal lastig te achterhalen. Misschien zou je eens naar de volgende oorzaken kunnen kijken en zit er iets tussen waar bij jouw sprake van kan zijn.
- waterwaardes. je zij dat deze niet veranderd waren. Geen idee wat je allemaal hebt getest. Mogelijk is er een waarde afwijkend die je niet getest hebt. Misschien kan je nog testen op koper, chloor, ammonium, en TDS (Total Dissolved Solids) bijvoorbeeld.
- niet goed onderhouden bodem/ filter waardoor op lange termijn schadelijke stoffen opbouwen. Goerami's zijn erg gevoelig en kunnen hier mogelijk last van hebben.
-slechte luchtkwaliteit boven aquarium (goerami's kunnen luchthappen via hun labyrintorgaan, dus vandaar)
- trillingen of lage frequenties in aquarium? hier kunnen deze vissen slecht tegen. zelfs als ze lager zijn dan die wij als mens kunnen horen. Mogelijk door oude apparatuur in aquarium of spullen die naast het aquarium staan.
-elektromagnetische storingen in water door apparatuur in de buurt van aquarium (lijkt me minder waarschijnlijk, maar je weet maar nooit.)
-verlichting die opeens uit of aangaat in de kamer. heb je misschien felle lampen in de kamer waar ze van schrikken
- verandering van karakter wat tot territoriaal gedrag kan leiden. over territoriaal gedrag gesproken. Je hebt twee verschillende soorten Goerami's erin zitten. Heb je ooit gemerkt dat deze ruzie met elkaar hebben of vechten om een gebied in het aquarium? Misschien heb je twee alpha mannetjes en zorgen die voor stres onderling. Geen idee of dit zou kunnen. Misschien heeft iemand anders hier meer ervaring mee.
-Als dit niet aan de hand is zou het ook nog kunnen zijn dat de vissen misschien een ziekte hebben. voorbeeld hiervan is zijn parasieten zoals skin flukes of costia kunnen irritatie geven zonder duidelijk zichtbare symptomen. Je zou eens de vissen kunnen bekijken in het donker met zaklamp (eventueel met blauwe filter) op mogelijke huidafwijkingen.

Hopelijk kan je achter de oorzaak komen. Of misschien weet iemand anders op het forum specifieker wat er aan de hand kan zijn door eigen ervaring.

Wil er nog lekstroom aan toevoegen, toevallig verwarming te diep of een pomp die wat lekstroom geeft.

En ik voeg er nog temperatuur (te hoog) aan toe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan