Wat is er nieuw

Goudvis aquarium te warm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Akemi Foxy
  • Startdatum Startdatum
A

Akemi Foxy

Guest
Hallo,

Ik had een vraag over hoe warm eigenlijk een goudvissen bak moet zijn? Ik hoor en lees van alles. Ik wil graag weten wat nou goed is en wat je kan doen als hij te warm is.

Een graadje of 20 en in de zomer mag het wat opwarmen, als het zuurstofgehalte maar in de gaten gehouden wordt.

Goudvissen zijn vijvervissen (tenzij je een aquarium van 300+ cm. hebt, omdat ze zo ontzettend groot worden) dus om de temperatuur zou je je geen zorgen hoeven te maken.

Het is nu +20 graden. Heb er geen verwarming in. Staat altijd een luchtbellen machine aan. De bak zelf is groter dan een meter.

heb je wel een filter? kan je een foto plaatsen van de bak?

mvg Jorrit

Ja tuurlijk heb ik een filter ( eheim 2329). Sorry kan geen foto's maken.

Wat voor goudvissen heb je dan?
Want voor sluiers mag de temp. eerder een paar graden hoger zijn dan Enkelstaartigen.
En alleen sluiers kunnen in een bak kleiner dan de 3 m die Jones aangaf.

Ik heb een telescoop oog en een oranda. Deze komen uit een bak van een colega van mij en die bak was 50 bij 50 bij 50. Mijn bak is voor nu groot zat.

Twee sluierstaarten in een 1.20 kan prima. Ik weet niet precies hoe groot je bak is?

Als de sluiers lang bij je collega gezeten hebben zijn ze vergroeid en is 1 meter waarschijnlijk voldoende.

Voor sluierstaarten zou het ideale bereik 18-24 graden zijn, al vind ik zelf 24 graden best warm. Wil je het kouder krijgen dan is met kouder water verversen het meest effectief.

Pfff hehehe eindelijk een goed antwoord 🙂 bedankt homines. Bak is speciaal gemaakt dus niet helemaal zoals een normale 1.20.

Akemi Foxy zei:
Pfff hehehe eindelijk een goed antwoord 🙂 bedankt homines. Bak is speciaal gemaakt dus niet helemaal zoals een normale 1.20.

Ik lees hier meer goede antwoorden.

Als je echt graag een koele bak houdt dan kun je wellicht deze tip gebruiken:

Heb je een kelder of een (begaanbare) kruipruimte dan kun je als dat mag een tweetal gaten boren in de vloer van de kamer. Daardoor leidt je dan een hele lange slang (50 meter of zo) en die leg je gewoon in de kelder of hang je daar aan de muur, In de kruipruimte gewoon zoveel mogelijk uitrollen.

Vervolgens zet je aan de aanloop kant een UV lamp en op de terugvoer een gewone motorloze filterpot en daar dan weer achter (dus net voor de invoer van je bak) een opvoerpomp met een behoorlijke capaciteit.

Zo kun je het water in je bak op 12-14 *C houden.

Greetzz BigSmoke

Akemi Foxy zei:
Vertel eens wat er scheelt aan de andere antwoorden?

Misschien kunnen we zo nog wat van je leren hier op het forum!
Want als ik eerlijk ben zie ik niet in wat er scheelt aan de andere antwoorden die je hebt gekregen, en Pauolo met mij.

~ Ivo

Als je had vermeld dat het om sluierstaarten ging had je andere/betere antwoorden gehad. Er zit qua verzorging nogal wat verschil tussen goudvissen en sluierstaarten. Een beter antwoord begint bij jezelf? 🙂

Volgens mijn informatie vallen sluierstaarten gewoon onder goudvissen ook al zijn ze genetisch gemanipuleerd. Het ging er mij om gewoon een antwoord zoals hommines zei. Ook het antwoord van big smoke kan me helpen.

Genetisch gemanipuleerd is heel iets anders als selectief gekweekt, wat voor sluierstaarten geldt.

Gekweekt op mutaties. Dus in ieder geval bedankt homines and big smoke voor de hulp. Bij deze heb ik mijn benodigde informatie.

Ook selectieve kweek is h��l iets anders als het manipuleren van genetische informatie.

Jammer dat je er zo in staat...en dat geldt niet alleen voor het gericht kweken vs. genetisch manipuleren, maar ook over alle goede informatie van liefhebbers - die hier zijn uit voorliefde voor de dieren, gratis en voor niets - die je niet te serieus lijkt te nemen, want op vragen waar het dan aan scheelt hier geef je geen antwoord. Vragen om je verder te helpen negeer je dus.

~ Ivo

Ze vallen inderdaad onder goudvissen, maar door hun uiterlijk hebben ze verschillende problemen waar bij de verzorging rekening mee gehouden dient te worden. Gewone goudvissen zijn ijzersterk, sluierstaarten alles behalve.

Ik sta gewoon neutraal. Wat gaat dat ik dingen negeer is niet waar. Dus hou op met een discussie zoeken die zal je bij mij niet vinden. Ik beantwoord vragen die nodig zijn en als het onnodig is zal ik dit vermelden. Ook ben ik erg dankbaar met de antwoorden die ik hier heb gekregen ik heb nooit gezegd van niet. Alles wat ik weet over selectieve kweek op mutaties van vissen heb ik onderzocht. Ik heb er namelijk voor geleerd en gewerkt met sommige bedrijven die genetische gekweekte eitjes maken voor betere vissen. Dus ik zou zeggen genetisch gemanipuleerd. Maar nogmaals ik heb geen behoefte aan een discussie.

Maar een andere vraag waarom hebben sommige mensen die baken showen (op het internet) Geen grind?

Oke , geen behoefte hebben aan een discussie dat kan , maar het zijn toch ECHT vijver vissen , de goudvissen die 'klein' blijven zijn van binnen gewoon niet in orde , die vergroeien gewoon van binnen hoor.

Maar een andere vraag waarom hebben sommige mensen die baken showen (op het internet) Geen grind?

Google eens op barebottom.

Heeft te maken dat sommigen geen bodemsubstraat in de bak willen ivm evt ziektekiemen, schoonmaken , esthetische redenen etc.

Nou voel ik mijn vingertoppen wel weer jeuken maar ach..

Overigens is het mij als niet goudvissoloog ook wel eens abracadabra taalkundig gezien welke vissen nou precies worden bedoeld.Het best weleens verwarrend zijn dat men in goudvissen land pleegd et spreken opeen wijze dat ej bijna zou denken dat het om verschillende soorten gaat.

Zeker in bv een vijverzaak ik zie goudvissen maar ze worden verkocht bijna alsof het andere soorten zijn bv nee dat is een goudvis o ? en deze dan ? nee meneer dat is een saradinges... Go figure.

Hahaha..Maurice.. duurdoenerij om de kassa's te spekken.

Verschillende lichaamsvormen en kleurslagen hebben een aparte naam, maar aan de basis kan je spreken over twee varianten:

-gewone goudvissen
Een torpedovormig lichaam met een enkele staart en al dan niet verlengde vinnen. Dit zijn sterke vissen, snelle zwemmers en ze kunnen 40+ cm. groot worden. Hierdoor zijn ze vooral geschikt voor ruime vijvers.

- sluierstaarten
Een verkorte ruggengraat waardoor de vis een plomp uiterlijk heeft en meestal een dubbele staart met verlengde vinnen. Deze vissen hebben door hun uiterlijk vaak lichamelijke problemen en met deze vissen dient dus voorzichtiger omgegaan te worden. Door het plompe lichaam zijn het geen snelle zwemmers. Ze worden zo'n 20-30 cm. groot. Door hun formaat en zwemgedrag kunnen deze vissen wel in (ruime!) aquaria gehouden worden als met bepaalde eisen rekening gehouden wordt.

Hopelijk verduidelijkt dit wat. 🙂

Ja mijn goudvissen zijn de sluierstaarten. Een telescoop oog en een oranda. Deze komen van een collega die ze te lang in een 50 by 50 by 50 cm vierkant aquarium heeft gehouden. Nu zitten ze in een 1 meter + bak en daar moeten ze aan wennen. Het ging er mij om wat de goede temp was en hoe kan je het zo houden als het te warm is

Dit zijn de vissen die ik bedoel (zijn oude foto's) kan geen nieuwe maken heb geen camera op mobiel en de foto camera is na verhuizing overleden.

285321_0_82_curse.jpg

Dit is Blacky.

561684_0_82_luna.jpg

Dit is Luna.

Leuke visjes! Vooral de tweede kan een mooie worden. Goed voeren, veel verversen en dan kan je er best nog een tijd plezier van hebben. 🙂

🙂bedankt jones. Ze krijgen goed en gevarieerd te eten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan