Goudvis door kat gepakt


VissieFlex

Member
Lid geworden
4 januari 2023
Berichten
17
Leeftijd
39
B0E033AD-2999-45C2-AA2C-3F31AB5A1C24.jpeg
Ha Forumleden,

Ik was vrijdag (gelukkig) in de tuin aan het werk en hoorde ineens een harde plons. Heeft mijn (driepoot) kat een goudvis uit de vijver te pakken en loopt er mee weg in haar bek. (Onderschat zo’n 3poor dus niet haha)

Heb de kat bij haar nekvel gepakt en ze liet de vis los in het zand. Gelijk opgeraapt en heel snel in een bak met water gezet. (Durfde hem niet terug in de vijver te doen want had nog geen idee hoe erg het was)

Vis heeft 4 diepe wonden van de tanden en is flink wat schubben kwijt. Maar hoewel ik dacht dat het einde oefening was doet de vis het wonderwel goed. Ze zit in een grote curver bak met Esha 2000 omdat ik begreep dat dit ook helpt bij wonden en bacterievorming. Ze eet overigens niet. Denk dat het grootste probleem nu evt ontstekingen zouden kunnen worden. Die katten tanden injecteren natuurlijk een hoop bacteriën.
Ik doe nu 50% waterwissel per dag en hevel dan vooral alle poepjes goed af. Een filter zit niet in de bak want had geen filter meer beschikbaar.

Nu is de vraag alleen wanneer zet ik haar terug in de vijver? Wanneer is het infectiegevaar geweken? Kan ik verder nog iets doen?

Dank!

Bijgaand foto van de gehavende vis waarop de wonden redelijk goed te zien zijn.
 
Na een week zouden de wonden voldoende geheeld moeten zijn om geen gevaar meer te lopen. Je kunt proberen of je vis wat klein diepvriesvoer als cyclops/ artemia/ rode muggenlarven lust, ter compensatie van het bloedverlies en om wat aan te sterken.
 
E46F688C-6C34-42FA-84E8-F0A627E45D0F.jpeg

Nog een iets duidelijkere foto. Is lastig te zien maar zijn 4 best wel diepe gaten. 3 op zijkant en 1 op buik.
 
Na een week zouden de wonden voldoende geheeld moeten zijn om geen gevaar meer te lopen. Je kunt proberen of je vis wat klein diepvriesvoer als cyclops/ artemia/ rode muggenlarven lust, ter compensatie van het bloedverlies en om wat aan te sterken.
Dank! Maak ik daar het infectiegevaar niet weer groter mee? Of maakt dat bij diepvriesvoer niet uit en is dat alleen bij levend?
 
Ik denk niet dat ie van het voer een infectie zal krijgen, ik vrees eerder voor die diepe bijtwond in zijn buik. Ik hoop niet dat die iets vitaals geraakt heeft, dat zou je de komende dagen wel moeten gaan merken.
 
Ik denk niet dat ie van het voer een infectie zal krijgen, ik vrees eerder voor die diepe bijtwond in zijn buik. Ik hoop niet dat die iets vitaals geraakt heeft, dat zou je de komende dagen wel moeten gaan merken.
Ja daar ben ik ook bang voor. Maar hij zwemt rond alsof er niets aan de hand is. Ik ga het aankijken!
 
Als de kat een keer uit de vijver heeft gevangen dan word ze er beter in, ik had ruim 7 jaar goudvissen hier in
1679240255778955602337.jpg
en deze
1679240102612949532810.jpg
dikzak heefr ze allemaal verschalkt, wijl ik niet thuis was.
Ze bliefte ze bij de voerbak, zo kwam ik een lente thuis met telkens een stapeltje oranje schubbetjes netjes naast het bakje.
 
Als de kat een keer uit de vijver heeft gevangen dan word ze er beter in, ik had ruim 7 jaar goudvissen hier inBekijk bijlage 357904en dezeBekijk bijlage 357902dikzak heefr ze allemaal verschalkt, wijl ik niet thuis was.
Ze bliefte ze bij de voerbak, zo kwam ik een lente thuis met telkens een stapeltje oranje schubbetjes netjes naast het bakje.
Oh jee ja dan hebben ze de smaak (letterlijk) te pakken natuurlijk. ze zit sowieso vaak in die vijver te turen en komt geregeld met een kikker thuis (die ze overigens laat leven). Ik heb een hekje om de vijver gezet en hoop dat het haar tegenhoudt 🙏🏼. Ze ging ook echt met haar hele kop in die vijver (hoewel ik het heel zielig vind vond ik het ook wel knap)
 
Ja het is de natuur natuurlijk.
Nee het is de mens...

Verbaas me nog steeds dat mensen een kat nemen en dat dier buiten overal rond laten lopen. Nu is het de goudvis van jezelf, morgen die van de buren. Het wordt allemaal maar normaal gevonden.

Zou het ook normaal zijn als een van m'n rottweilers flappie van de buren verscheurt?
 
Nee het is de mens...

Verbaas me nog steeds dat mensen een kat nemen en dat dier buiten overal rond laten lopen. Nu is het de goudvis van jezelf, morgen die van de buren. Het wordt allemaal maar normaal gevonden.

Zou het ook normaal zijn als een van m'n rottweilers flappie van de buren verscheurt?
Ja je moet het niet willen maar ja ik bedoelde meer dat het voor de kat een natuurlijk iets is en die snapt niet dat de buren de visjes als hobby houden. Net als dat de kat buiten een muis vangt .
De kat kun je niks kwalijk nemen denk ik.
 
Ja je moet het niet willen maar ja ik bedoelde meer dat het voor de kat een natuurlijk iets is en die snapt niet dat de buren de visjes als hobby houden. Net als dat de kat buiten een muis vangt .
De kat kun je niks kwalijk nemen denk ik.
Een kat is een roofdier en blijft ook een roofdier. Het dier is eigenlijk in dat opzicht maar gedeeltelijk gedomesticeerd. Ik zou trouwens dat visje zeker uit z'n lijden verlost hebben...
 
Ik ga even niet mee in de katten discussie:)
Maar het visje doet het nog steeds goed dus ben blij dat ik hem niet uit zijn lijden verlost heb (dat was uiteraard het eerste wat ik verwacht had te moeten doen en had ik ook zeker gedaan als hij er slechter aan toe was geweest)
 

Terug
Bovenaan