Wat is er nieuw

Goudvis gedraagt zich plots anders.

S

Shari

Guest
Goeie avond,

Ik maak me zorgen over mijn goudvis. Een ruime maand geleden is het vriendje van mijn goudvis overleden. Na 2 weken zagen we dat (Chester) niet meer zwom. Dierenarts zei dat hij depressief was en we best een andere er konden bijzetten.
Sinds 2 weken hebben we dus terug een tweede goudvis.
De eerste week ging super. Hij zwom terug rond en was zijn oude zelf. Nu sinds 2 dagen merk ik dat Chester vrij zenuwachtig rond zwemt. Meestal tegen de stroom van de filter en nu merkte ik ook op dat zijn mooie staart nu volledig gekarteld is.

Kan iemand mij helpen en me vertellen wat ik kan doen?

Alvast bedankt!
IMG_20201222_233121.jpg
 
Komen nog veel vragen maar dit is duidelijk vin rot.

Bactopur direct de tabletten bestellen. Niet de vleoibare versie. Lichten bij de kuur uitlaten, geen kool , goed beluchten en veelvuldig blijven verversen.

Er is een sticky met allerhande vragen. Vil die in en je zult meer advies krijgen. Ws zitten ze te klein en heb je problemen met je water. Grote hoeveelheden verversen voorkom je dat water waardens oplopen.
 
Goeie avond,

Ik maak me zorgen over mijn goudvis. Een ruime maand geleden is het vriendje van mijn goudvis overleden. Na 2 weken zagen we dat (Chester) niet meer zwom. Dierenarts zei dat hij depressief was en we best een andere er konden bijzetten.
Sinds 2 weken hebben we dus terug een tweede goudvis.
De eerste week ging super. Hij zwom terug rond en was zijn oude zelf. Nu sinds 2 dagen merk ik dat Chester vrij zenuwachtig rond zwemt. Meestal tegen de stroom van de filter en nu merkte ik ook op dat zijn mooie staart nu volledig gekarteld is.

Kan iemand mij helpen en me vertellen wat ik kan doen?

Alvast bedankt!Bekijk bijlage 314901
Hallo Shari,

Het kan kloppen dat een vis depressief kan zijn. Ik merkte het bij de eerste goudvis die ik in mijn huidige bak hield. Goudvissen zijn echte gezelschapsdieren, ze zijn niet graag alleen. Maar er zijn toch een paar vragen die ik voor je heb:

1.: Hoe groot is de bak waar Chester en zijn vriendje in zwemmen? Aantal liters, afmetingen etc.

2.: Welke filtering heb je er in zitten ( intern/extern filter, aantal liters per uur)

3: Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?

4.: Hoe lang had je Chester samen met zijn overleden vriendje?

5.: Heb je in de tussentijd ook decoratie toegevoegd, of was er al decoratie in de bak? Soms gaan Sluierstaarten spelen of paaien, en jagen ze elkaar de bak door, waarbij hun vinnen kunnen beschadigen.

6.: Heb je je waterwaarden ook gemeten, en zo ja, heb je dat met teststrips of druppeltests gedaan? Bij Sluierstaarten merk je vaak aan de vinnen wanneer de waterwaarden niet goed zijn, ze worden zachter en troebel, en er kan gemakkelijk vinrot ontstaan.
 
Hallo Shari,

Het kan kloppen dat een vis depressief kan zijn. Ik merkte het bij de eerste goudvis die ik in mijn huidige bak hield. Goudvissen zijn echte gezelschapsdieren, ze zijn niet graag alleen. Maar er zijn toch een paar vragen die ik voor je heb:

1.: Hoe groot is de bak waar Chester en zijn vriendje in zwemmen? Aantal liters, afmetingen etc.

2.: Welke filtering heb je er in zitten ( intern/extern filter, aantal liters per uur)

3: Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?

4.: Hoe lang had je Chester samen met zijn overleden vriendje?

5.: Heb je in de tussentijd ook decoratie toegevoegd, of was er al decoratie in de bak? Soms gaan Sluierstaarten spelen of paaien, en jagen ze elkaar de bak door, waarbij hun vinnen kunnen beschadigen.

6.: Heb je je waterwaarden ook gemeten, en zo ja, heb je dat met teststrips of druppeltests gedaan? Bij Sluierstaarten merk je vaak aan de vinnen wanneer de waterwaarden niet goed zijn, ze worden zachter en troebel, en er kan gemakkelijk vinrot ontstaan.

1. Ik heb de Juwel Primo aquarium van 110 liter.
Afmetingen zijn 81 x 36 x 45 cm. Hier zitten we met 2 in.

2. Ik gebruik de filter die bij het aquarium zat hier heb ik jammer genoeg geen info van.

3. Ik ververs het water iedere week / om de anderhalve week. En ververs dan 1/3 van het water.

4. Chester en zijn vriendje zaten 4 jaar samen

5. Er zat al decoratie in het aquarium enkel gaven ze me als tip in de dierenwinkel om de omgeving te veranderen omdat anders Chester eventueel "Zazu" ( nieuwe vriendje ) zou aanvallen.
Weet niet of dit effectief zo is maar ben een enorme leek op dit vlak. Ik heb 4 jaar geleden Chester gekregen van mijn Stageplaats.

6. Water test ik zelf met strips en laat ieder maand mijn water ook een nakijken in Rijmenants daar doen ze het met druppeltjes.
Water was volgens de strips goed. Vandaag ook nog eens laten testen met druppeltjes.
Daar zagen ze dat de "Carbonaat hardheid" ietsje hoger lag maar dat dit normaal niet schadelijk mocht zijn.

Ze hebben mij vandaag dus ook als advies gegeven om Esha 2000 te geven (uiteraard onmiddelijk besteld) en om 50% van het water te venieuwen. En nu elke dag 30% samen met dan de medicatie.
 
Esha 2000 wordt nog steeds veel gebruikt, maar heel veel bacteriestammen zijn daar inmiddels resistent tegen, dus het zou zomaar kunnen dat het niet gaat werken. De tip van @michelle1 hierboven werkt vaak wel bij vinrot. Maar je moet wel de oorzaak opsporen en aanpakken.

Je aquarium is eigenlijk aan de kleine kant voor Sluierstaarten. Ze hebben minimaal 50 liter water per vis nodig, en van jouw bak gaat nog wat volume verloren door decoratie, bodem etc. Daarbij komt nog dat de standaard filter die bij je aquarium zit, eigenlijk onvoldoende is voor de hoeveelheid urine en ontlasting die een Sluierstaart produceert. Mijn eigen bak is 100 cm breed, en ik heb 2 Fluval U4 interne filters en een flinke overhead sump bovenin mijn bak.

Wat zeker gaat helpen, is grote waterwissels, in het begin dagelijks, en later om de paar dagen. Ik heb zelf een 200 l. bak met 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus, waarbij ik iedere 3 dagen 60 % van het water ververs.

Chester zal Zazu normaal gesproken niet aanvallen, zo zitten Goudvissen ( en dus ook Sluierstaarten) niet in elkaar. Decoratie met scherpe randjes kan wel eens schelen met beschadigingen aan staarten.

Ik heb een tijdje terug een paar topics opgestart waar je misschien wat aan hebt:


 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan