Wat is er nieuw

Goudvis is minder actief en...

• Onderwerp starter Onderwerp starter VoorBlub
  • Startdatum Startdatum
V

VoorBlub

Guest
Beste forumleden, ik klop weer bij jullie aan en hoop dat jullie mij (en de goudvis!) kunnen helpen.

Er zijn een paar zichtbare veranderingen in het gedrag van de goudvis:

Ze duikelt nog steeds (wild/ongecontroleerd, gaat ook ondersteboven) tijdens het eten. De ene keer is dit wat heftiger dan de andere, ondanks dat het luchthappen tijdens en na het voeren sterk is afgenomen. Ik heb haar een paar keer bovenaan bij het oppervlak gezien met haar gezicht tegen de stroming in. Toen ze hiermee begon hing ze er wat langer, tegenwoordig zie ik haar dit haast niet meer doen en als ze het doet dan is het maar heel kort. Ze is de meeste tijd onderin in het aquarium te vinden.

De laatste tijd is ze schrikt ze als ze iemand ziet, ze is schichtig ,scheurt dan door het water en maakt snelle onverwachte bewegingen waarbij ze dan (soms ook op haar mond) in het zand terecht komt/valt. Hierna zwemt ze weer rustig verder.

Ze is over het algemeen niet meer zo actief als voorheen, ze zwemt overal wel rustig (bij het voeren is ze actiever) maar is vaak te vinden op een plek bij de bodem, een paar keer bleef ze zelfs bijna helemaal stil. Ze grondelt niet meer zo veel en eet ook niet meer van de planten.

Ze heeft regelmatig kleine witte gevulde uitwerpselen of lange, dunne, doorzichtige of witte slierten. Ze heeft ook nog wel goede uitwerpselen maar minder vaak en veel als voorheen. Ook zijn de “goede” uitwerpselen vandaag wat kleiner, dunner, en niet meer zo helder van kleur.

Als ze eet dan hoor ik haar soms kauwen. Ook als ze niet eet maakt ze kauwende bewegingen. Ze “gaapt” (bek tuiten) ook, maar dit doet ze al vanaf het begin dat ze hier is. Het is mogelijk dat ze het nu vaker doet, maar weet ik dit niet zeker. Toen ik mijn zorgen uiten over het “geeuwen” en onlangs hier weer naar vroeg bij de LFS zei de medewerker dat het normaal is en dat hij niet denkt dat ze kieuwormen heeft. Ik twijfel nog steeds, is het mogelijk dat ze kieuwormen of andere wormen heeft (en misschien al een paar maanden)? Of heeft ze misschien iets anders?

Ik denk dat er iets veranderd op haar hoofd, het diepe oranje/rood kleur wordt lichter en misschien veranderd haar huid. Ik ga dit goed in de gaten houden.

Ze is groter geworden en ook aangekomen, ik weet ook niet in hoeverre dit ermee te maken heeft dat ze minder actief is.

Vandaag ga ik voor de derde keer eSHa 2000 toedienen. En dan gaat de koolspons er weer in. Hoe lang moet ik het erin laten voordat het medicijn eruit is? Mag je Voogle in combinatie met medicijnen toedienen? En hebben Voogle en medicijnen invloed op de waterwaardes?

Er zijn nog steeds (opstart?)wormen in het aquarium. Hoe lang blijven deze in het aquarium? Naast de kleine, korte, wat dikkere wormen zijn er nu ook langere, dunne, heel beweegelijke wormen in het water. Ik heb haar deze ook zien eten. Is dit een ander soort worm? Is er aan beide(?) soorten iets te doen?

Waterwaardes van vandaag:
NH4 - 0 mg/l
PH - 8,0 (ik weet dit niet 100% zeker, mogelijk 8,5?)
NH3 - 0 mg/l

NO2 - 0,0 mg/l
NO3 - 0 mg/l

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven zodat ze snel weer de oude is!

Heb je een foto van de wormen?

Hoe heb je de NO3 gemeten?
Hoe lang draait dit aquarium?
Wanneer heb je laatste water wissel gedaan en filter schoongemaakt?

Ze duikelt nog steeds (wild/ongecontroleerd, gaat ook ondersteboven) tijdens het eten.
Dit kan wijzen op zwemblaas probleem, heeft ze ook de nijging om naar boven te drijven?

Ze heeft regelmatig kleine witte gevulde uitwerpselen of lange, dunne, doorzichtige of witte slierten. Ze heeft ook nog wel goede uitwerpselen maar minder vaak en veel als voorheen. Ook zijn de “goede” uitwerpselen vandaag wat kleiner, dunner, en niet meer zo helder van kleur.

Dit zou flagellaten kunnen zijn of gewoon lucht in de ontlasting dat binnen komt door lucht happen.

Ze “gaapt” (bek tuiten) ook, maar dit doet ze al vanaf het begin dat ze hier is. Het is mogelijk dat ze het nu vaker doet, maar weet ik dit niet zeker. Toen ik mijn zorgen uiten over het “geeuwen” en onlangs hier weer naar vroeg bij de LFS zei de medewerker dat het normaal is en dat hij niet denkt dat ze kieuwormen heeft. Ik twijfel nog steeds, is het mogelijk dat ze kieuwormen of andere wormen heeft (en misschien al een paar maanden)? Of heeft ze misschien iets anders?

Als de vis veel gaapt kan dit idd een teken zijn van wormen, om dit zeker te weten zou ik een afstrijken maken. Daar op kan je ook gelijk zien of die flagellaten heeft.

Ze is groter geworden en ook aangekomen
Dit lijkt me gewoon normaal

De rest van je vragen heb ik helaas geen antwoord

Heb je een foto van de wormen?

Hoe heb je de NO3 gemeten?
Hoe lang draait dit aquarium?
Wanneer heb je laatste water wissel gedaan en filter schoongemaakt?

Het is mij nog niet gelukt om een scherpe foto te maken waarop de wormen goed te zien zijn maar ik ga het weer proberen.

NO3 heb ik gemeten met de druppeltest van Sera. Ik begrijp ook niet waarom ik steeds 0 mg/l meet. Ik dacht dat ik misschien iets verkeerd deed, maar klopt het dat het kan komen doordat ik regelmatig het water ververs?

Het aquarium draait nu 13 weken.

Laatste waterwissel was 2 dagen geleden.

Ik heb ongeveer een maand niks aan de filter gedaan. Op aanraden van een forumlid maak ik een keer per maand een spons schoon door het een paar keer uit te knijpen in aquarium water (in een emmer). Alleen heb ik eind december en ook weer begin januari i.p.v. schoon te maken de koolspons verwijderd o.a. voor het toedienen van een medicijn. Dus ik ga binnenkort de laatste spons schoonmaken en dan opnieuw beginnen met de oude filter. Doe jij dit ook op deze manier?

Dit kan wijzen op zwemblaas probleem, heeft ze ook de nijging om naar boven te drijven?

Dit zou flagellaten kunnen zijn of gewoon lucht in de ontlasting dat binnen komt door lucht happen.

Als de vis veel gaapt kan dit idd een teken zijn van wormen, om dit zeker te weten zou ik een afstrijken maken. Daar op kan je ook gelijk zien of die flagellaten heeft.

Dit lijkt me gewoon normaal

De rest van je vragen heb ik helaas geen antwoord

Zwemblaas heeft ze inderdaad last van gehad maar hier heeft ze de laatste tijd gelukkig geen last meer van (drijft ook niet meer naar boven).

Om een beter beeld te krijgen, hier twee filmpjes van begin december waarin te zien is wat ze o.a. doet: https://aquaforum.nl/threads/goudvis-verliest-stukken-van-staart.165419/page-3

Luchthappen doet ze juist minder dus ik vraag me af waarom ze juist nu meer doorzichtige uitwerpselen heeft. Kan lucht er ook uit komen in de vorm van luchtbellen? Dat heb ik namelijk ook een paar keer gezien.

Ik heb niet de mogelijkheid om afstrijken te (laten) maken. Wat zou jij in dit geval aanraden?

Ja het is inderdaad normaal dat ze groeit maar ik heb het gemeld doordat ik dacht misschien komt dit voor bij bepaalde ziektes.

Dank voor jouw inbreng!

Michelle is momenteel even op vakantie, die zou ook wel hierover kunnen adviseren denk ik. Ik ben nog even via Google wezen zoeken, maar de meningen lopen uiteen. Een ding is in ieder geval erg belangrijk om te checken: wat voer je?

Mijn eigen sluiers doen het goed op zinkende pallets, afgewisseld met levend of diepvriesvoer en groenten. Gekookte gepelde diepvriesdoperwten, geblancheerde courgette en broccoliroosjes.

Als je waterwaarden en voer goed zijn, dan kun je verder kijken naar bacteriele of worminfecties. Je kunt ook de zoekfunctie op het forum gebruiken voor een bepaald onderwerp (1 zoekwoord) en dan kijken wat bijvoorbeeld Michelle1 daarover heeft geplaatst. Zo doe ik het meestal als ik iets over zieke sluiers wil weten en ze is er niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan