Wat is er nieuw

Goudvis met grote rode bult

G

Goudvis17

Guest
Hallo,

ik heb een probleem met een van mijn goudvissen.
ik heb zojuist 2 nieuwe goudvissen opgehaald van een particulier. De goudvissen werden gehouden in een 20 liter aquarium, en ze waren gratis af te halen. Ik heb een grote vijver en hier wou ik ze bij in doen. Ik heb een klein schooltje met goudvissen. Maar toen ik ze ophaalde zag ik dat een van de twee goudvissen een grote rode bult op zijn rug heeft. Ik heb ze voor nu in quarantaine. Ik weet niet of de bult groter is geworden, want ik heb ze zojuist opgehaald. ik heb de waterkaraffen getest en de nitraat was veel te hoog. De ammonia was verder wel goed. Ik heb ze nu in vers water gedaan. Verder zijn de vissen wel actief. De andere goudvis heeft wat witte schubben, (hij is helemaal orange) is dit ook iets waar ik me zorgen om moet maken?

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
laat het me graag weten.

bedankt!
87DEF451-6B08-4615-9D76-1DBE57C2AD15.png
E1E20BC1-8520-41E4-AE85-42203F18287A.png
 
Dit zou een gezwel kunnen zijn. Dat is vervelend voor de vis, maar niet besmettelijk. Als het wondjes of zweertjes zijn kan het zich wel opeen nare manier ontwikkelen, maar dat kun je vaak behandelen. Tumoren kan je weinig aan doen, bij hele dure vissen wordt er wel eens geopereerd. Kijk het even aan, zet ze zolang in een curverbox of speciekuip, en als ze gewoon actief en levendig zijn geleidelijk overwennen aan de buitentemperatuur. Ik zet dan de emmer of bak buiten, en check of het water dezelfde temperatuur heeft als dat in de vijver. Dan beetje bij beetje mengen en de vissen loslaten.
 
Wat het juist is is onmogelijk te zeggen adhv een foto. Daarvoor is op z'n minst microscopisch onderzoek voor nodig.
Maar wat je ook er mee doet... zet ze zeker niet bij je andere vissen en ontsmet alles waarmee deze vissen (en hun water) mee in aanraking gekomen zijn.
De kans bestaat dat deze een niet behandelbare, dodelijke en zeer besmettelijke bacteriële infectie is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan