Wat is er nieuw

Goudvis met rode vinnen

• Onderwerp starter Onderwerp starter stuifie1965
  • Startdatum Startdatum
S

stuifie1965

Guest
Dag allemaal,
ik ben nieuw hier en ga mij straks nog voorstellen in het juiste topic maar heb een vraag die mij erg dwars zit. Ik heb twee goudvissen overgenomen van een familielid. Heb een aquarium van 100x40x50 gekocht en daar zitten ze nu in. Een van de dieren is een witte goudvis maar zijn vinnen zien er vreemd uit (althans dat denk ik, maar misschien is het normaal). Dus dit wil ik even voorleggen, denk dat er hier meer kennis zit dan ik heb. Ik heb de waterwaardes en dergelijke met een teststrip (eSHa Aqua Test) geteste en die zijn goed. De vis zelf is gewoon actief en eet en zwemt prima. Graag hoor ik jullie mening.
Alvast bedankt.

groeten,
Ronald

Bijlagen

• goudvis.jpg
    goudvis.jpg
    294.6 KB · Weergaven: 151
Deze goudvis zou wel eens een Sarasa kunnen zijn, maar dan bijna helemaal wit. De Sarasa is een rood met witte vis waarvan het rood echt heel intens is. Omdat hij mooi wit is en het rood diep van kleur. De schubben liggen mooi glad en de vinnen staan mooi overeind.

https://www.velda.nl/vijvervissen/soorten/goudvissen/sarasa/
Ik zie op dit moment geen verontrustende tekenen van rode aderen of kieuwen, iets wat je vindt als er sprake is van te hoge ammoniak- en nitrietwaarden. De maat van je bak is net voldoende als je sluierstaarten zou hebben, maar het kan wel. zolang je maar heel goed filtert. Eigelijk zitten gewone Goudvissen liever op een temperatuur tussen de 10 en 20 graden Celsius en hebben ze graag wat meer lengte om te zwemmen. Maar deze zijn blijkbaar al lang gewend om in een huiskamer te zitten. Wat voor filter heb je er in zitten?

De teststrips die je gebruikt, staan overigens hier bekend als minder betrouwbaar. Beter is het om druppeltests aan te schaffen, ik heb zelf een testkoffertje gekocht.

Dag Giebeltje,

dank voor je reactie, is een pak van mijn hart. In het voorstel topic zal ik het hele verhaal neerzetten maar ik heb deze vissen nogal ad hoc overgenomen omdat ze erg verwaarloosd waren. Ik heb ze nu twee weken in deze bak, maar ik begin er best veel schik in te krijgen dat ik zit te denken om een 240 liter bak te nemen en ze daar in te doen en deze 180 liter als een tropisch aquarium te gebruiker als ik alles een beetje in de vingers heb.
Het is een Juwel Rio 180 bak met intern filter.
Welke testen zijn wel betrouwbaar?

groeten,
Ronald

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan