Wat is er nieuw

Goudvis tolt snel rond, zwem coördinatie slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter PaulML
  • Startdatum Startdatum
P

PaulML

Guest
Hoi,

Ik ben nieuw bij het forum. Ik heb al een aantal jaren 3 vissen, 2 goudvissen en 1 sluierstaart. Ze zitten in een bak van Juwell van 180 liter. De vissen zijn nu iets van 10cm. Sinds een paar weken heeft 1 van de goudvissen problemen, zijn evenwicht is slecht en soms tolt hij erg snel rond. Het oppikken van zinkend voedsel gaat moeilijk omdat hij de korrels niet goed kan oppikken. Iemand idee of hier nog wat tegen te doen is? Heb al wat opties geprobeerd.

Groet Paul

Ik denk een zwemblaasprobleem maar wellicht kun je hier via Youtube een video posten van het gedrag.

Lijkt inderdaad op een zwemblaasprobleem. Overigens is 180 liter iets aan de krappe kant, zeker als je goudvissen hebt. Deze kunnen normaal gesproken in twee jaar tijd 20 cm lang worden. De kans dat ze in een binnenaquarium gaan vergroeien is levensgroot aanwezig. Je ziet het aan de buitenkant niet, maar van binnen zijn ze dan wel vergroeid, waardoor ze ook zwemblaasproblemen kunnen krijgen. Die komt namelijk in de verdrukking. Ook worden ze gevoeliger voor infecties. In het geval van je goudvissen is misschien een vijver de beste optie, zodat ze hopelijk verder kunnen uitgroeien. Ook is de buitentemperatuur lager, wat een gewone goudvis prettiger vindt.

Normaal gesproken als een sluierstaart dit gedrag vertoont, kan het zijn dat hij een te compact lijf heeft, hij is dat eivormig in plaats van torpedovormig. In zo'n geval helpt het voeren van gepelde gekookte ( diepvries) doperwten.

Hoe dan ook, als je hier een video post krijgen we een betere indruk van het gedrag, en van je bak natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan