Wat is er nieuw

Goudvis - vergroeiing aan rug vin

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sicos
  • Startdatum Startdatum
S

sicos

Guest
Hoi,

Ik heb een 180 liter juwel aquarium met daarin 4 goudvissen. Een goudvis welke ongeveer 6 jaar oud is heeft een vergroeiing aan zijn rugvin. Het is voorzover ik kan voelen geen abces. Heeft iemand een idee wat dit is en wat er eventueel aan gedaan kan worden. De goudvis lijkt er geen last van te hebben (ziet er niet ziek uit en is dat verder ook nog nooit geweest) maar ik zie wel dat de vergroeiing zeer langzaam aan het groeien is.

WP_000496_cr.jpg


De waarden van het water zijn allemaal prima inorde.
Als water gebruik ik osmose water. De temperatuur van het aquarium is zo rond de 20 graden. Elke dag staat er ongeveer 3 keer per dag een uur luchtpompje aan voor extra zuurstof in het water.
 
Lijkt mij op karperpokken, google maar eens hierop.

Waterwaarde's zijn in orde......maar wat zijn die dan?
Waarom gebruik je eigenlijk osmosewater? Verrijk je dat wel met mineralsalt?
Hoe is je verversschema?
 
Die vis ziet er vreselijk uit en dan heb ik het niet over de bulten. Hoeveel water wordt er gewoonlijk ververst?
Hoe is de filtering? Deze vis is heel erg vergroeid. Eens zit er een grens aan wat ze kunnen hebben, zoals die bulten laten zien.

Osmosewater is overbodig voor sluiers en eerder schadelijk.
 
Jones zei:
Die vis ziet er vreselijk uit en dan heb ik het niet over de bulten. Hoeveel water wordt er gewoonlijk ververst?
Hoe is de filtering? Deze vis is heel erg vergroeid. Eens zit er een grens aan wat ze kunnen hebben, zoals die bulten laten zien.

Osmosewater is overbodig voor sluiers en eerder schadelijk.

Waaruit concludeer jij dat mijn goudvis er vreselijk uitziet (wellicht omdat ik de foto gemaakt heb met een smartphone)? En over welke bulten heb je het? Er zit ��n bult op zijn rugvin waarover ik advies probeer in te winnen hoe ik deze het beste kan behandelen. Persoonlijk vind ik het heel erg cru zoals jij antwoord geeft. Jij geeft mensen het gevoel alsof ze hun dieren mishandelen.

Ik ververs om de 2 weken ongeveer een derde van het water. Dus zo rond de 60 liter. Ik doe er dan meestal 2 emmers osmose water in en 1 emmer kraanwater. De reden voor het osmose water is overigens dat hier het kraanwater vrij hard is.
 
Waar ik dat uit concludeer is dat de vis erg mager is en de vinnen veel te lang zijn. De vis is ook veel te klein voor zijn leeftijd. We zien ze hier zelden zo slecht voorbij komen en dat heeft niets met een foto door een smartphone te maken.

Sluierstaarten hebben minimaal 50l. per vis nodig waarbij wekelijks minimaal 50% water ververst wordt. Hier zit je ruim onder met deze toestand van de vis tot gevolg. De vis groeit van binnen kapot omdat hij van buiten niet kan groeien. Ik kan het niet mooier maken dan het is.

Hard water is geen probleem voor sluiers. Osmose wel.

Advies voor nu: vaker en meer verversen en niet met osmosewater. Bouw het langzaam op beginnend met 1x per week 50% naar uiteindelijk 2x per week 50%.

Heb je foto's van de andere vissen?
 
Ik moet Jones wel gelijk geven over het feit dat de vis heel erg vergroeid is. En dat komt niet omdat de foto gemaakt is met een smartphone. De verversfrequentie zal ik verhogen naar minimaal 1x per week om verdere vergroeiingen (ook bij de andere vissen) te voorkomen.

Edit; Jones was me voor.
 
Ook ik vindt de vis er niet heel florissant uitzien maar dat wil niet zeggen dat we zomaar even conclusies mogen trekken. Wij weten niet de achtergrond van deze vis misschien was hij al vergroeit voordat hij bij deze eigenaar kwam te zwemmen of komt de vis uit een kommetje. Op zich is 4 vissen op 180 liter wel net teveel maar niet zo extreem dat de vis daardoor meteen vergroeit zou zijn.

Ook ik vindt dat er wel wat vriendelijker gereageerd mag worden de topic starter komt tenslotte op het forum om advies te vragen en heeft dus het beste met haar vissen voor dus dan wenst NIEMAND op deze manier aangesproken te worden. Dat begrijp ik echt heel goed.

Voor nu is mijn advies om niet meer met osmosewater te verversen want sluiers kunnen idd prima tegen hard water. Wel 50% per week gaan verversen.
Ook ik vindt de vis wat magertjes dus iets vaker per dag voeren is ook een goed idee.

Ik weet niet hoe vaak ze nu per dag eten krijgen?
Kan ook aan de kwaliteit (slechte) van het voer liggen dat ze niet mooi vol zijn.
Tip: Hikari is een heel goed sluierstaartenvoer.

Hoop dat je hier wat aan hebt en als er nog vragen zijn gewoon stellen hoor 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan