Goudvis verliest schubben (welke ziekte?) zie foto


R

Roeller

Guest
Sinds ongeveer 2 weken verliest deze goudvis schubben. De goudvis zit in een bak van een meter bij een aantal andere (tropisch aquarium bewoners, zoals tetra's). Temperatuur is rond de 24graden. (dit is voor de goudvis als de Tetra's acceptabel) Het zou de bedoeling zijn om hem in de zomer in de nieuwe vijver te zetten, samen met andere goudvissen.

Symptomen: Verliest schubben, lijken er meer te worden. De vis zwemt drukker/onrustiger rond. Eet nog wel goed.

Reeds gedaan:
- Wekelijks ververs ik nu water, om een zo goed mogelijke kwaliteit te hebben.
- Zuurstof pomp ook aangezet (had ik al heel lang uit).
- Ook heb ik er nu een dubbel-dosis Esha 2000 kuur gedaan. (dubbel dosis wordt aangegeven in de bijsluiter als 'bij ernstige...' )

Op de foto's moet even door de groene stipjes heen kijken, dat zijn algen die op de ruit zitten, het lijkt soms net of het op de huid van de goudvis zit of bruin is, maar dat is niet zo.

Op de laatste foto lijkt een kleine oneffenheid / iets uit te steken, daarom dacht ik misschien aan huidworm..?


Uit te sluiten; Ik heb al uren en uren rondgezocht.. het is geen vinrot, geen witte stip (denk ik?), geen Saprolegnia, geen gatenziekte. Ook geen dennenappelziekte (dit heb ik ooit wel is gezien bij een andere vis 10 jaar geleden, maar zo ziet het er niet uit). Zouden het huidswormen kunnen zijn? Of een andere parasiet?

Herkent iemand dit of weet je welke ziekte dit is? Ik wil deze vis graag weer beter maken!

foto1.jpg
foto2.jpg
foto3.jpg
foto4.jpg
 
Heb weinig verstand van goudvissen maar als eerste lijkt me de temperatuur al te hoog,zie je de vis tegen dingen schuren met z'n lijf?
 
De watertemperatuur is inderdaad iets hoger dan ‘koudwater’ ivm de andere tropische vissen. In de zomer zijn ‘koudwater’ aquaria ook wel is richting 27 graden. Het is niet ideaal en ook qua ruimte en de groter wordende vis wil ik hem in de zomer in de nieuwe vijver zetten.

Ik heb niet het idee dat hij ‘schuurt’ of het moet zich aan het glas willen schuren.

Hier nog een 2 betere foto’s van de witte pit.

39618A60-0CF7-4497-B3F4-6A8021F144C5.jpeg
F19A27B2-8158-493E-8CF3-BF8E764DD8F5.jpeg
 
Ja klopt dat bakken vaak in de zomer warmer zijn,heeft de vis van de zomer ook in de bak gezeten? want dan is het verre van ideaal lijkt me.
Is gewoon lastig om een precieze diagnose vast te stellen want in dit geval zit de vis totaal niet op de juiste plek en veroorzaakt duidelijk stress wat je al aangeeft.
Zie op 1 van de foto's ook een staart van een pleco-achtige vis,misschien valt die als het donker is de goudvis ook wel aan oid.
 
De 24 graden moet geen probleem zijn voor de goudvis. John ziet een pleco staart is dit een algeneter z on zuigvis? S nacht rusten goudvissen op de bodem en het kan heel goed zijn dat hij je goudvis beschadigd. Zo op fotos zie ik ook niets raars. Vinnetjes zien er goed uit. Bij goudvissen goed het gedrag bekijken. Houd hij de vinnen strak tegen lichaam, schuren, flitsen, bodem hangen, eten, witte draderige ontlasting. Schuren doen ze over de bodem.

Goudvissen zijn erg gesteld op vers water en kunnen heel slecht tegen hoge waterwaardes met name de NO2 en NH3/4. Een verversing van 50 % per week bij een goed ingedraaid aquarium is meer regel dan uitzondering.

De ESHA is al een heel oud medicijn en veel resistentie voor. Helpt vaak niet meer. Nu je een dubbele dosis esha erin heb gedaan zou ik als eerste even je waardes checken omdat veel medicatie je benodigde bacterieen om zeep help en krijg je te maken met oplopende waterwaardes.

Het is nu nog te koud om de goudvis in een vijver te doen. Je zou hem apart kunnen zetten zodat de pleco er niet aan kan komen maar dan kom je te zitten met een onstabiel watertje als je geen ingedraaid filter heb. Dit betekend dat je hem om de dag 100 % vers water moet gaan geven. Is veel werk.

De schubben zijn afweersysteem van de vis dus hou hem goed in de gaten want hij is nu een makkelijke prooi voor allerhande bacterieen, parasieten en schimmels. Als je iets vermoed eerst goed informeren wat het kan zijn en gericht medicatie in zetten. Niet zo maar medicatie in je aquarium gooien want als het je biologisch systeem plat ligt ben je verder van huis. Beter de goudvis apart in curver behandelen. Action heeft hele grote curvers voor weinig. Dan moet je op de behandeldagen 100 % verversen en medicatie bijdoseren en luchtpompje erbij.
 
Mijn gok op het eerste gezicht is ook beschadiging door schuren. Aan de bodem, of de deco-steen. Schuren komt vaak door niet-ideale waterkwaliteit (fluctuerende PH bijvoorbeeld). Hij zit in een aquarium met anderen? Niet-goudvissen? Niemand anders symptomen? Wat zijn de waterwaarden & afmeting?
 

Terug
Bovenaan