Goudvis zwarte en witte plekken


marevdberg

Member
Lid geworden
19 januari 2020
Berichten
13
Leeftijd
23
Goedenavond,

Sinds een paar dagen heeft mijn goudvis witte en zwarte plekken. Het begon een week geleden met een witte plek op z’n rechter zij en bereidde zich al snel uit naar de linkerkant. (Zie foto’s, hoop dat ze duidelijk genoeg zijn) Ik was naar de dierenspeciaalzaak gegaan en heb daar eSHa 2000 gekregen. Dit heb ik nu 3 dagen gebruikt alleen nu krijg hij ook zwarte vlekken... Hij is erg sip, drijft een beetje rond en verstopt zich terwijl hij juist de actiefste is van de twee! Tot overmaat van ramp is er nu ook nog een scheur in z’n staart gekomen en ik weet echt niet wat ik moet doen? Ik lees zoveel verschillende dingen op forums dat ik het ondertussen echt niet meer weet!
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Alvast ontzettend bedankt, Mare

De visjes zijn met z’n 2’en en zitten (nu nog voor een week, worden dan eindelijk overgeplaatst naar 1m) in een 70 liter bak. Ververs het water elke week en ze eten afwisselend vlokken en gedroogde watervlooien!
 

Bijlagen

  • 0CD41541-081D-4851-B98A-8DCDB2098CD8.jpeg
    0CD41541-081D-4851-B98A-8DCDB2098CD8.jpeg
    62.6 KB · Weergaven: 89
  • F8387616-21D5-4335-8FD5-2E1061052EEC.jpeg
    F8387616-21D5-4335-8FD5-2E1061052EEC.jpeg
    299.5 KB · Weergaven: 94
  • 49187695-08DD-4950-B572-556FEAD68EFE.jpeg
    49187695-08DD-4950-B572-556FEAD68EFE.jpeg
    172.1 KB · Weergaven: 81
  • 11304563-AEC2-457D-9D5B-EAB950539F64.jpeg
    11304563-AEC2-457D-9D5B-EAB950539F64.jpeg
    203.9 KB · Weergaven: 99
Hallo Mare,

De plekken die ik zie lijken op zweren. Helaas zijn de meeste goudvissen die je in de plaatselijke dierenwinkel of een tuincentrum koopt, vanaf hun geboorte besmet met vervelende bacteriestammen. Op het moment dat de waterkwaliteit achteruit gaat, gaat de weerstand omlaag en kunnen vissen ziek worden. Dit uit zich onder meer in virusinfecties en bacteriele infecties. Furunkulose ( zweren) is er een van, maar vinrot ook. De zwarte plekken zouden ook pigmentatie kunnen zijn, veel goudvissen verkleuren nogal eens.

De kans dat je waterkwaliteit slecht is, is heel groot. Twee goudvissen in een 70 l bak is te krap, zeker als je maar een keer per week een waterwissel doet. De hoeveelheid ammonia in hun urine en ontlasting wordt omgezet door bacterien naar het giftige nitriet. Je kunt hier op dit moment alleen iets aan doen door dagelijks minimaal 60 % van je water te verversen, en zo goed mogelijk te filteren. Meet ook de waterwaarden met druppeltests, want strips zijn onbetrouwbaar. Ammoniak (NO2 en nitriet (NH4) moeten 0 zijn.

Je hebt Esha2000 gebruikt, maar hiertegen zijn de bacterien tegenwoordig resistent, dus dit helpt niet. Je zou een zoutbadje kunnen proberen. Een volgende stap is een cacaobadje. Er is hier een topic waarin diverse ziekten en behandelingen staan, en ook een met mijn eigen ervaringen op het gebied van zweren.


 
Hallo Mare,

De plekken die ik zie lijken op zweren. Helaas zijn de meeste goudvissen die je in de plaatselijke dierenwinkel of een tuincentrum koopt, vanaf hun geboorte besmet met vervelende bacteriestammen. Op het moment dat de waterkwaliteit achteruit gaat, gaat de weerstand omlaag en kunnen vissen ziek worden. Dit uit zich onder meer in virusinfecties en bacteriele infecties. Furunkulose ( zweren) is er een van, maar vinrot ook. De zwarte plekken zouden ook pigmentatie kunnen zijn, veel goudvissen verkleuren nogal eens.

De kans dat je waterkwaliteit slecht is, is heel groot. Twee goudvissen in een 70 l bak is te krap, zeker als je maar een keer per week een waterwissel doet. De hoeveelheid ammonia in hun urine en ontlasting wordt omgezet door bacterien naar het giftige nitriet. Je kunt hier op dit moment alleen iets aan doen door dagelijks minimaal 60 % van je water te verversen, en zo goed mogelijk te filteren. Meet ook de waterwaarden met druppeltests, want strips zijn onbetrouwbaar. Ammoniak (NO2 en nitriet (NH4) moeten 0 zijn.

Je hebt Esha2000 gebruikt, maar hiertegen zijn de bacterien tegenwoordig resistent, dus dit helpt niet. Je zou een zoutbadje kunnen proberen. Een volgende stap is een cacaobadje. Er is hier een topic waarin diverse ziekten en behandelingen staan, en ook een met mijn eigen ervaringen op het gebied van zweren.


Ontzettend bedankt voor je reactie!

Het gaat ondertussen slechter en slechter en hij eet ook niet meer. Ik ga gelijk beginnen met het zout water badje en het water elke dag verversen! Ik kan alleen niks vinden over een cacao badje? Wilt u me daar misschien iets meer over vertellen? Sorry voor alle vragen. Ik heb inderdaad erg enthousiast m’n water waardes getest met strips maar ga gelijk andere halen. En de zwarte vlekken komen op de plekken waar de zweren zitten, of is dat dan gewoon puur toeval?
 
Hoi Mare, de link zat in het topic dat ik je gaf, maar een beetje lastig te vinden. Hier is hij:


Dat zou toeval kunnen zijn, maar je ziet wel of ze blijven. Als je vis niet meer eet, is een cacaobadje zo ongeveer het laatste redmiddel. Dino noemde ook nog Albaquine, die wordt verkocht als Betaquin, dat is een geneesmiddel voor mensen met Vitiligo.
 
Hoi Mare, de link zat in het topic dat ik je gaf, maar een beetje lastig te vinden. Hier is hij:


Dat zou toeval kunnen zijn, maar je ziet wel of ze blijven. Als je vis niet meer eet, is een cacaobadje zo ongeveer het laatste redmiddel. Dino noemde ook nog Albaquine, die wordt verkocht als Betaquin, dat is een geneesmiddel voor mensen met Vitiligo.

Nogmaals super super super bedankt voor alle hulp!
Ik had alle benodigdheden voor een cacao quarantaine badje gekocht, dacht ik, alleen heb ik dus geen luchtslang en luchtsteen bij m’n ‘Air-Flow mini’. Dus ik kan hem dan denk ik beter pas morgen (als ik dat heb gekocht) erin doen? Heb wel losse luchtstenen maar die alleen zijn niet genoeg gok ik... Verder ook m’n waterwaardes met sera druppels getest en die waren (verassend genoeg) beide 0...

Ik ga hier hopen dat alles goed komt! Fijne avond :)
 
Zit die er niet standaard bij? Dan morgenochtend maar, hopelijk redt je vis het. Je water heb je toch inmiddels ververst? Dan gaat de nitriet omlaag. Sowieso standaard blijven testen, ook als je straks een grotere bak en goede filtering hebt. Na een poosje zul je merken dat je bak stabiel draait. Een grotere bak stabiel houden is trouwens wel gemakkelijker dan een kleine. Ik ga duimen dat het beter gaat met je vis. Fijne avond!
 
Ondertussen zit m’n vis er 2 dagen in... Eerst dacht ik al verschil te merken, hij zwom wat rond. Maar nu ligt hij op de bodem, schuin... Ik denk dat ik al weet wat dat betekend maar wil graag weten of er nog dingen zijn die ik kan doen? Word hier wel erg verdrietig van :( Als ik naar de bak toeloop beweegt hij wel eventjes waarna hij daarna weer stil ligt...
 
In hoeveel liter quarantaine bak zit de vis nu? Zit er een luchtpomp bij in?

Bij quarantaine is het verversen, verversen en verversen. Op tempratuur zonder te veel schommelingen.

Zit de vis 2 dagen in hetzelfde plonsje water zonder luchtpomp dan is je water de dood doener.

De vis in schoon water met wat zout met elke ochtend en avond een verversing geef je hem nog een kans. Zwemt de vis met 2 dagen niet dan is deze niet meer te redden. Kruidnagel olie laat je de vis inslapen. Niet leuk maar wekenlang in een bakje zonder verversen en cacao te laten dobberen is ook een wrede lijdensweg.

De vis is nu veel te zwak om ook maar iets qua medicatie te verwerken. Zijn sterke vissen en je zult hem eerst weer wat boven jan moeten krijgen voordat je verdere stappen kunt ondernemen.
 
Dankjewel voor je reactie!! Hij zit nu in een 50 liter bak, met een airflow mini en 2 luchtstenen. Water 2x ververst maar ga het gelijk weer doen. En dan niet in cacao? Hoeveel zout moet ik toevoegen? Ik heb ook ‘goldfish care’ van Colombo?? Staat op de verpakking dat dat een 100% natuurlijk zout is, of kan ik beter zout zonder Jodium gebruiken? En mag er een zuurstof plantje bij hem in de bak of liever niet?
 
Het moet sowieso zout zonder jodium zijn. Ik ken dat zout van Colombo niet, maar ik mag aannemen dat dat geschikt is voor goudvissen. Als het al niet te laat is voor je vis. Zo'n zweer gaat meestal verder naar de interne organen, en dan is het meestal einde verhaal. @河豚: een cacaobadkuur duurt 3 dagen, en wordt alleen toegepast als de vis niet meer eet .
 
Oké maar moet ik hem dan nu wel of niet in het cacao laten? En zo niet hoeveel van dat zout mag ik dan toevoegen? Sorry voor m’n onwetendheid
 
Vis in cacao heb ik nog nooit van gehoord. Dus kan daar niets in adviseren.

Bij ernstig zieke vissen gebruik ik liever "chemische middelen"

Zoals ik het lees, vis op de zij in bodem is hij nu veel te zwak voor wat dan ook.

Colombo zout is prima. Staat op potje hoeveel erin te doen. Door het water roeren.

50 liter met luchtpomp is prima maar blijf verversen, verversen en verversen. Bij voorkeur 2 curvers. 1 weer klaar maken op tempratuur met zout en vis overzetten met de hand. Vieze bak goed uitspoelen en laten drogen.. Werkt makkelijker.

Ik geef ook weinig kans op herstel maar 3 dagen zonder verversen in quarantaine gaat nooit goed komen. Zie je na 2 dagen geen verbetering is het beste het beestje uit zijn lijden te verlossen. Als hij opknapt en weer sterker is kun je medicatie gaan overwegen maar kijk eerst of hij uberhaupt weer bijkomt.

Zou ook preventief het aquarium met zijn collega gaan verversen, verversen en verversen.
 
Oké dankjewel,
Hij ligt er echt levenloos bij maar ik kijk het dan nog even aan en blijf verversen. Aquarium met z’n collega :) ververs ik nu ook elke dag, kan ik hem ook preventief iets geven? Hoorde dat Esha 2000 niet meer werkte maar misschien iets anders, of is dat onnodig?
 
Wat de cacao betreft, dit weet ik ook nog niet zo lang. De vis die ik aan het behandelen was, overleed, en toen ik daarna Dino van de Fancy Goldfish Store sprak, noemde hij cacao. Toen heb ik het recept opgezocht, maar voor Quick was het al te laat. https://aquaforum.nl/threads/bacteriele-infectie-zweer-bij-sluierstaart.168645/page-2
Verdrietig om te lezen dat het te laat was, wel een hele handige tip voor eventueel in de toekomst. Dankjewel voor je tips en betrokkenheid, ik ben blij dat ik hier om hulp heb gevraagd.
 
Oké dankjewel,
Hij ligt er echt levenloos bij maar ik kijk het dan nog even aan en blijf verversen. Aquarium met z’n collega :) ververs ik nu ook elke dag, kan ik hem ook preventief iets geven? Hoorde dat Esha 2000 niet meer werkte maar misschien iets anders, of is dat onnodig?
Ik voeg zelf preventief Voogle toe, dat is een vloeistof waarin onder meer Aloe vera en astaxanthine zitten. Daarnaast heb ik Catappablad in mijn bak, dat heeft een antibacteriele werking. Toevallig had er een deze week een bult, dus ze hebben nu al 5 dagen pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels en bestoven met cacaopoeder gehad. De bult is inmiddels bijna weg, dus hopelijk was het loos alarm of heeft de cacao gewerkt. Zo veel mogelijk verversen en goed filteren werkt het beste bij sluiers.

Heb je kruidnagelolie in huis, voor het geval dat? Ik heb dat inmiddels ook bij de sluierstaart-spulletjes staan, en hopelijk blijft mijn flesje voorlopig dicht (hoewel ik er laatst buxusmot-rupsen mee om zeep geholpen heb:devilish:)
 
Ik heb hem net dood gevonden, dus was helaas te laat allemaal :cry:
Ik ga voor m’n nieuwe aquarium dan kijken naar Voogle en Cattapablad. Ik had inderdaad gister kruidnagelolie gekocht maar nog niet gebruikt..
 
:cry: Jammer maar je heb je best gedaan.

Wellicht in overweging nemen om een vijver voor de overige enkelvin te zoeken. Qua tempratuur kan dit nog en geef je hem de beste optie voor een goed leven. Een meter aquarium zal beter zijn maar nog steeds niet ideaal.

Kun je andere vissen overwegen tijdens het indraai proces.
 
Jammer Mare, maar je hebt er alles aan gedaan om hem/ haar te helpen. Soms is het niet anders.

Zoals hierboven al aangegeven, jouw vissen zijn enkelstaarten, en die voelen zich prettiger in water tussen de 10 en 20 graden Celsius. Bovendien zijn het snelle zwemmers, die wat meer ruimte nodig hebben, zodat een vijver een betere plek is voor je overlevende vis. Tot 5 graden kun je nog goudvissen buiten zetten.

Mocht je je op een nieuw aquarium orienteren, dan zijn sluierstaarten heel leuk, maar niet erg gemakkelijk. Maar er zijn natuurlijk zoveel meer opties...
 

Terug
Bovenaan