Goudvis zwemt (bijna) niet meer

E

Eigenaar Sushi

Guest
Hallo, ik maak me zorgen om mijn goudvis Sushi.

Ik heb het arme beestje van een stel vrienden als soort grap/cadeau van mijn vrienden gekregen voor mijn verjaardag, inclusief kom/bak en alles. Sinds een paar dagen zwemt het arme beest alleen bijna niet meer. Alleen als ik s'ochtends uit bed kom zwemt hij naar de hoek van zijn bak om wat eten op te vangen, en gaat dan weer altijd op hetzelfde plekje tussen het plantje zitten. Hij is nu net 4 maanden oud en heeft altijd vrolijk in rond gezwommen en gegraven.

Ik las hier ergens op het forum dat het misschien kan komen omdat hij depressief is (en dat hij een vriendje wil hebben) of dat het kan komen door slechte waterkwaliteit.

Zou erg fijn zijn als iemand kan helpen.

Info:
- Sluierstaart goudvis (4 maanden geleden gekocht)
- Rechthoekig aquarium van ongeveer 20d x 35b x 30h (ik weet dat dit veel te klein is, maar ik heb het als cadeau gekregen en niet echt de middelen om iets beters te kopen.)
- Pompje / filter (weet het niet precies) is aanwezig en staat altijd aan.
- Water wordt ongeveer 1x per 2 weken 50% ververst.
- Ik heb het water niet vooraf 2 weken laten staan (omdat ik het allemaal in 1x als cadeau kreeg)
- Er staat een plantje in (die al 3 maanden mee gaat, vorige plantje was afgeknabbeld)
- Gebruik korreltjes voer die drijven
- geen verlichting aanwezig in het aquarium (heb er eerlijk geen geld voor)

Edit: op eerste foto zijn 2 vissen te zien; de meest rechter oranje vlek is een tekening van mijn zusje die achter de bak staat.
 

Bijlagen

  • IMG_1174.jpg
    IMG_1174.jpg
    107 KB · Weergaven: 247
  • IMG_1175.jpg
    IMG_1175.jpg
    241.1 KB · Weergaven: 246
In ieder geval geen vriendje erbij gaan kopen.!!!!!!

Zoek zsm een nieuw verblijf voor hem want dit gaat niet goed komen.

Nu even crisis advies. Temperatuur hoe warm het water is. Haal zoveel mogelijk water eruit en doe vers water van dezelfde temperatuur erin. Doe dit een paar dagen achter elkaar. Als goed is zal hij opknappen maar de kans kan ook zijn dat hij het niet gaat redden.

Het geheel aquarium en om de 2 weken 50% verversen gaat niet goed komen. Zelfs grote aquariums met grote filters hou je op deze manier niet goed.
 
Deze bak is inderdaad véél te klein. Als je dan al zo'n kleine bak hebt dan moet je eigenlijk dagelijks zoveel mogelijk water verversen.

Je zou een speciekuip kunnen kopen. Die zijn niet duur en hebben héél veel liters. Dan eens op marktplaats kijken voor een pomp die wat sterker is.

Voor nu mag je water ook hoger zo hoog mogelijk graag. 1 cm onder de rand ongeveer. En zorg dat de uitstroom van je filter het wateroppervlak doet bewegen.

Haal de grind en schatkist uit de bak. In de plaats van het grind heb je dan meer water.
 
Ik heb het arme beestje van een stel vrienden als soort grap/cadeau van mijn vrienden gekregen voor mijn verjaardag, inclusief kom/bak en alles
Jammer dat ze jou hier mee hebben opgezadeld als cadeau.
Je hebt geen geld voor een (veel) groter aquarium dus zou proberen zsm een ander huis te vinden. In de tussentijd, zoals al is gezegd, veel water verversen
 
Hallo, ik maak me zorgen om mijn goudvis Sushi.

Ik heb het arme beestje van een stel vrienden als soort grap/cadeau van mijn vrienden gekregen voor mijn verjaardag, inclusief kom/bak en alles. Sinds een paar dagen zwemt het arme beest alleen bijna niet meer. Alleen als ik s'ochtends uit bed kom zwemt hij naar de hoek van zijn bak om wat eten op te vangen, en gaat dan weer altijd op hetzelfde plekje tussen het plantje zitten. Hij is nu net 4 maanden oud en heeft altijd vrolijk in rond gezwommen en gegraven.

Ik las hier ergens op het forum dat het misschien kan komen omdat hij depressief is (en dat hij een vriendje wil hebben) of dat het kan komen door slechte waterkwaliteit.

Zou erg fijn zijn als iemand kan helpen.

Info:
- Sluierstaart goudvis (4 maanden geleden gekocht)
- Rechthoekig aquarium van ongeveer 20d x 35b x 30h (ik weet dat dit veel te klein is, maar ik heb het als cadeau gekregen en niet echt de middelen om iets beters te kopen.)
- Pompje / filter (weet het niet precies) is aanwezig en staat altijd aan.
- Water wordt ongeveer 1x per 2 weken 50% ververst.
- Ik heb het water niet vooraf 2 weken laten staan (omdat ik het allemaal in 1x als cadeau kreeg)
- Er staat een plantje in (die al 3 maanden mee gaat, vorige plantje was afgeknabbeld)
- Gebruik korreltjes voer die drijven
- geen verlichting aanwezig in het aquarium (heb er eerlijk geen geld voor)

Edit: op eerste foto zijn 2 vissen te zien; de meest rechter oranje vlek is een tekening van mijn zusje die achter de bak staat.
Goudvissen zijn inderdaad groepsdieren en kunnen depressief worden als ze alleen zitten. Maar... in dit bakje is dat absoluut onmogelijk, zoals je hierboven al hebt kunnen lezen. Waar Sushi op dit moment vooral last van heeft, is de slechte kwaliteit van zijn water. De ontlasting en urine bevatten Ammoniak, dit wordt door de bacterien in je bodem omgezet naar giftig ammonium, en door andere bacterien naar giftig nitriet. En weer andere bacterien zetten dit om naar nitraat, wat door je zuurstofplanten kan worden opgenomen. Dat is hoe normaal een stikstofcyclus verloopt. Bij waterwissels verwijder je ammonium, nitriet en een teveel aan nitraat. Maar omdat je maar 1 x per 2 weken 50 % ververst zijn er naar verhouding veel te veel van deze stoffen in je bak en wordt je vis ziek.

@michelle1 geeft al een goed crisisadvies: iedere dag 50% water verversen op de manier die ze aangeeft. En ondertussen naar een grotere bak gaan zoeken. Er staan er gelukkig heel veel voor een habbekrats te koop op Marktplaats. En dat geldt ook voor de filtering. Ook @Fiskje geeft een goed advies. Een speciekuip is een prima tijdelijke oplossing, en als de bouwmarkt niet open is kun je het gewoon online bestellen.

Heb je eenmaal een groter verblijf voor Sushi ( minimaal 100 cm bakbreedte maar 120 cm is nog beter) dan kun je over een vriendje gaan denken.

Edit: of natuurlijk een geheel ander onderkomen voor Sushi elders zoeken, want het blijft natuurlijk een gewone Goudvis en die zitten toch het beste op hun plek in een vijver. Maar daar is het nu te koud voor, van het voorjaar kan dat weer wel. Dan is de tijdelijke opvang in een speciekuip met voldoende filtering een prima tussenoplossing.
 
Laatst bewerkt:
De anderen hebben al goed advies gegeven. :) Als ik het zo allemaal lees krijg ik de indruk dat je niet per se op deze vis hebt zitten wachten, en hem nu weliswaar goede omstandigheden wilt bieden, maar tegelijk niet de middelen hebt om die omstandigheden mogelijk te maken.

Mijn conclusie zou dan zijn dat het het beste is om de vis aan iemand te geven die er meer mee kan. Niet omdat de vis je niet gegund is, maar omdat je hem anders op een gegeven moment moet uitscheppen omdat ie dood is gegaan.

De ontlasting en urine bevatten Ammoniak, dit wordt door de bacterien in je bodem omgezet naar giftig ammonium, en door andere bacterien naar giftig nitriet.
Preciezer gesteld is het zo dat er ammoniak gevormd wordt door allerlei organismen. Dit is inderdaad giftig. Eenmaal aan het water afgegeven gaat (afhankelijk van de pH) de ammoniak in een bepaalde mate een reactie aan met andere stoffen en daarbij komt dan weer ammonium vrij. Ammonium is in tegenstelling tot ammoniak niet giftig. In een bak met een pH die laag genoeg is kan het zijn dat van ammoniakvergiftiging nooit sprake is, aangezien (vrijwel) alle NH3 dan in NH4 omgezet is. Dit is echter verraderlijk in nieuwe bakken want inderdaad, we weten allemaal dat er na ammonia (-ak en -um) nitriet komt...
 
Beste oplossing voor zowel vis als jezelf is idd herplaatsen.
Ik weet niet waar je woont maar zou em best willen overnemen als het heel erg in de buurt is.
 
Goed dat je je vraag hier stelt en jammer dat het zo is gelopen voor deze vis. Als ik het zo lees zit het hem ook vast op de financien dus ik zou proberen om de vis snel een ander onderkomen te geven.
In het bakje kun je eventueel garnalen houden maar goed ook dat kost geld natuurlijk en daar zou je wellicht over na kunnen denken. Kort gezegd kost de hobby nu eenmaal geld ;)
 
Mensen, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen jullie tips op ge volgen, en een beter aquarium voor het beestje te kopen, en een vriendje voor hem te halen. Ik heb op marktplaats gekeken maar daar was niet echt iets te vinden wat in mijn prijs categorie ligt. Ik zag dat ze bij hornbach redelijk goedkope glazen bakken hadden van 80x30x40. Deze zouden redelijk passen en zijn iets van 25-40 euro. Zou dit een goede oplossing zijn? Ook ga ik vaker de helft van het water vervangen.
Als dit allemaal niet gaat lukken / te duur wordt ben ik ook op zoek naar een eventuele uitweg door een adoptie, laat even weten of iemand in de buurt van Rotterdam Noord het beestje wil overnemen.
 
Ik schat zo in dat ook een 80cm niet voldoet maar in de onderstaande link kun je mooi lezen hoe en wat:

 
80 cm is ook helaas te klein voor je vis, minimum is 1 meter maar groter is altijd beter
 
hoewel het bovenstaande juist is betreft het op dit moment m.i. nog een relatief klein visje

Is het water niet gewoon koud?
goudvissen kunnen daar goed tegen maar worden wel traag
 
80 cm is ook helaas te klein voor je vis, minimum is 1 meter maar groter is altijd beter
Woonde jij niet in de buurt van rotterdam ;))

2 sluiertjes in 80 cm word ook krap. Je kunt het beste op MP kijken. Hier staan soms grote voor weinig.

Het aquarium oplossen is mooi maar je zult tevens een flink filter moeten hebben. Die zijn een stuk duurder. Als je een groot aquarium en filter heb ben je er nog niet want je zult veel onderhoud moeten plegen. Overweeg dit ook goed. Met 1x 50 % per 2 weken verversen gaat dit ook niet lukken.

Kijk maar eens in me foto boek daar zie je hoe groot ze gaan worden. Foto s met mijn hand erbij en ik heb een grote hand (met gat erin :DD)

Geen leuke situatie om je zomaar zo iets cadeau te doen. :rolleyes:
 
Ja ik woon in de buurt van Rotterdam met een mooie grote sloot achter het huis, maar daar houdt het ook mee op ook, wat moet ik nou met een goudvis? :LOL:
 
Ja tuurlijk joh en dan die goudvis zijn buikje rondeten aan mijn garnalen en babyslobbers, strak plan :LOL: :sorry:

Kun je wel later je eigen monster goudvis foto plaatsen :foto: Perfecte omstandigheden voor dat arme goudvisje daar in de buurt van rotterdam :LOL: Wil ik nog wel wat doneren in kader van opvang; een hoela hoep
 
Mensen, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen jullie tips op ge volgen, en een beter aquarium voor het beestje te kopen, en een vriendje voor hem te halen. Ik heb op marktplaats gekeken maar daar was niet echt iets te vinden wat in mijn prijs categorie ligt. Ik zag dat ze bij hornbach redelijk goedkope glazen bakken hadden van 80x30x40. Deze zouden redelijk passen en zijn iets van 25-40 euro. Zou dit een goede oplossing zijn? Ook ga ik vaker de helft van het water vervangen.
Als dit allemaal niet gaat lukken / te duur wordt ben ik ook op zoek naar een eventuele uitweg door een adoptie, laat even weten of iemand in de buurt van Rotterdam Noord het beestje wil overnemen.
Ik weet niet de precieze benaming hiervoor maar bij de volglas aquarium modellen mist denk ik een steun bovenin voor de krachten die op het glas kunnen komen. Ik noem het maar ff een trek-lat.
 
Terug
Bovenaan