Goudvisje


Jannita

Member
Lid geworden
28 december 2018
Berichten
14
Leeftijd
32
dit kleine goudvisje vond ik vorig zomer in een teil in de achtertuin, waar een wortelstok van een waterlelie in zat. Die wortelstok kwam uit één van de grote vijvers bij het huis van mijn ouders, waar veel vissen in zaten. Die vijvers werden gedempt en ik wilde een aandenken. Na een tijdje ontdekte in beweging in het water en bleek dit kleine visje erin te zitten. Inmiddels is het visje zoals op foto twee. Zoals te zien is, zwemt het scheef, met het kopje omlaag. Waar kan dat aan liggen denk je?
 

Bijlagen

  • D11A4D96-5ABD-4F21-B032-E6356AF6FDE9.jpeg
    D11A4D96-5ABD-4F21-B032-E6356AF6FDE9.jpeg
    165.7 KB · Weergaven: 87
  • F293BA12-0599-4033-8C73-B67E488845A4.jpeg
    F293BA12-0599-4033-8C73-B67E488845A4.jpeg
    211.9 KB · Weergaven: 91
Te klein aquarium, dit visje had al veel groter moeten zijn.
Heb je meer info over het aquarium qua formaat/onderhoud/filtering?
 
Ik kan me dat voorstellen. Het zat dus een teil toen ik het vond. Daarna is het in een 30 liter aquarium gegaan. Vanaf het begin zwemt het zo met het kopje omlaag. Ik heb al wel 100 keer gedacht dat het dood in de kom dreef 😅 gelukkig doet ie het nog. Ik vind het een leuk aandenken aan de tuin van m’n ouders, en het kwam op een nare tijd in m’n leven. Toen dus donker gekleurd. Nu is alles beter geworden voor me en is het visje stralend oranje. Geinig wel 😌
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een erg charmant visje! Ongeacht de manier van zwemmen. En een bijzonder verhaal. Leuk dat je het deelt!

Dan, over het naar voren hellen.
Zwemt je visje altijd zo? Of ook stukken 'recht'?
Kiept het alleen naar voren, of ook op zijn/haar zij?
 
Dank voor je lieve reactie! ☺️
Het zwemt ‘in actie’ zegmaar wel recht, maar alleen als het kracht zet. Daarna kiept het weer voorover. Het helt alleen naar voren, niet naar opzij. Lijkt verder geen problemen te hebben, eet goed, poept goed, leeft dus al een jaar, voor zover ik weet. Hoe komt die verkleuring trouwens? Leeftijd of onder invloed van licht?
 
Het lijkt me bijna iets met balans, en een gebrek aan contragewicht van de staart. Zou dat kunnen?
Sluiers hebben er meestal een behoorlijke 'sluier' aan hangen, en dit visje heeft voor mijn gevoel een erg kort staartje. Waar het wel wat mee kan, maar ik kan me dan ook voorstellen dat in rust het voorste gedeelte dan naar voren gaat hangen.
@michelle1 weet hier vast meer over te vertellen dus die tag ik even voor je.

Goed teken dat het visje goed eet. Geef je het wel eens gekookte (en gepelde) erwtjes? Dat is goed voor de zwemblaas, zou je eens kunnen proberen, sowieso zijn ze er dol op. Probeer er eens twee of drie te voeren, van die diepvriesdingen. Die kook je even kort in de magnetron, af laten koelen, en dan even velletje er af halen, en dat voeren.

Verkleuring kan, dacht ik, te maken met leeftijd, watertemperatuur, en uv licht. Het is niet ongewoon dat sluiers verkleuren. Ook nog op latere leeftijd.

Wat betreft de huisvesting, ik ben bang dat 30 Liter, te krap is voor een sluier, wanneer je deze gezond oud wilt laten worden. Ik weet niet of je van plan bent om het visje te houden, maar indien dit het geval is, dan zou ik toch proberen te kijken naar een grotere bak. Mogelijk ook met soortgenoten. Ondanks zijn/haar 'beperking' denk ik dat sluiers echt gebaat zijn bij soortgenoten. Maar dan wel een soortgenoot wat qua vermogen goed met je visje in verhouding staat.
Onder het goudvisgedeelte is veel info te vinden (kijk ook eens in de fotoalbums, die vind je bovenin in het goudvissengedeelte). @Giebeltje heeft een mooi stukje geschreven ook over de stikstofcyclus speciaal voor sluierstaarthouders, wat ik erg aan te bevelen vind om even te lezen. En vragen uiteraard altijd welkom!
 
Mooi dat je dit visje hebt gevonden! Inderdaad zijn goudvissen donker als ze geboren worden, en komt de kleur meestal na een aantal weken tevoorschijn. Dit visje heeft dus een aangeboren afwijking, maar kan daar volgens mij goed oud mee worden. Een goudvis heeft wel 50 liter water nodig om goed uit te kunnen groeien, zie onderstaande link. Veel plezier met je vondeling!

 
Leuk dat je een visje hebt gevonden waar je voor zorgt. De genoemde Giebeltje en Michelle1 geven vaak goede tips zoals ook nu weer door Giebeltje. En fijn dat je nu in een betere fase van je leven bent.
 
Wat een goede tips allemaal! Ik ga de erwtjes proberen, dat wist ik niet. En ik zal op zoek naar een grotere bak en soortgenoten 💪🏻 Dank voor alle tips en lieve woorden, ik heb haar Sonja genoemd 😌
 
Ik vond je verhaal erg lief en leuk om te lezen, dankjewel voor het delen.
 
Wat een goede tips allemaal! Ik ga de erwtjes proberen, dat wist ik niet. En ik zal op zoek naar een grotere bak en soortgenoten 💪🏻 Dank voor alle tips en lieve woorden, ik heb haar Sonja genoemd 😌
Houd er rekening mee dat een 50l voor één goudvis net genoeg is, maar voor meerdere alweer ontoereikend.

Zou zonde zijn met een 50l thuis te komen die dan al erg rap weer te klein wordt.
 
Dank voor de tip! Da’s een goeie;)
 

Terug
Bovenaan