Wat is er nieuw

Goudvissen blijven op de bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquarialover
  • Startdatum Startdatum
A

Aquarialover

Guest
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een aquarium van 50 liter met filter en 4 goudvissen erin. Het zijn 2 normale en 2 sluierstaarten. De goudvissen zijn echter niet actief en blijven voornamelijk op de bodem of dicht bij de bodem hangen.

Ik weet dat dit kan komen doordat doordat er te weinig zuurstof in het water zit en dat ik 25% van het water moet verversen. Dit leek me alleen sterk aangezien en nog vers water in zit. Ook heb ik nog een aquarium van 190 liter en hier heb ik nooit het water van ververst. De vissen in dit aquarium doen het uitstekend.

Zou iemand mij tips kunnen geven?

3DE4557A-9820-4D4E-BD64-7499AD1C7641.jpeg

Ik ben niet een expert op het sluier gebied maar wat ik wel kan zeggen is dat 50 liter veel te klein is. Goudvissen horen thuis in een vijver en sluierstaarten hebben 50L per vis nodig en een aquarium van minimaal 1 meter. Sluierstaarten zijn erg grote vervuilers dus je moet z.s.m een grote externe filter aanschaffen om de vervuiling aan te kunnen. Daarnaast moet je veel gaan verversen aangezien je veel te veel vis hebt. Ik denk dat jou vissen op de bodem hangen omdat ze zich niet goed voelen door de vele vervuiling in het water. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ik ben niet een expert op het sluier gebied maar wat ik wel kan zeggen is dat 50 liter veel te klein is. Goudvissen horen thuis in een vijver en sluierstaarten hebben 50L per vis nodig en een aquarium van minimaal 1 meter. Sluierstaarten zijn erg grote vervuilers dus je moet z.s.m een grote externe filter aanschaffen om de vervuiling aan te kunnen. Daarnaast moet je veel gaan verversen aangezien je veel te veel vis hebt. Ik denk dat jou vissen op de bodem hangen omdat ze zich niet goed voelen door de vele vervuiling in het water. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ik denk niet dat dit het probleem is momenteel. De vissen zijn max. 7cm lang en zaten in de dierenwinkel in een even grote bak. Ook heeft de dw mij verteld dat ik 4 goudvissen in dit aquarium kan houden. De vervuiling van het water is er op dit moment nog minimaal aangezien ze er nog maar twee dagen in zitten en zo gedroegen ze zich al vanaf het begin.

Hoe lang draait de bak al? En de dierenwinkel zegt alleen wat het beste voor hun portemonnee is dus je moet niet luisteren naar wat ze zeggen.

Hoe lang draait de bak al? En de dierenwinkel zegt alleen wat het beste voor hun portemonnee is dus je moet niet luisteren naar wat ze zeggen.

De bak draait ook sinds vrijdag. Ik weet dat ik hem beter langer had kunnen indraaien maar toen ik me dat bedacht was het al te laat. Ook wist ik dat goudvissen sterke vissen zijn.

Waar ik me ook niet helemaal lekker bij voel zijn de potjes voedingsstoffen voor het water en de filter die ik er bij heb gekregen... Deze zou ervoor moeten zorgen dat de afvalstoffen uit het kraanwater verwijdert werden.

Alle middeltjes wat de dierenwinkel verkoopt is meestal gwn troep. Nederlands kraan water is geschikt voor vissen dus je hoeft er niks aan toe te voegen. Goudvissen zijn sterke dieren, maar ze hebben nog steeds een goeie verzorging nodig. Ik zou als ik jou was proberen een groter onderkomen te regelen voor de vissen. Het liefst de goudvissen naar een vijver. Sluierstaarten kan je prima in een aquarium houden als deze groot genoeg is. Een aquarium wat niet goed is ingedraaid heeft nog niet genoeg bacteriën en zal dus niet goed de ontlasting kunnen verwerken. Wat je voor nu kan doen is veel verversen. Morgen 60-70% verversen. De dag erna weer 60-70%. Wat voer jij je vissen trouwens? ze hebben zinkend voer nodig want anders kunnen ze problemen met hun zwemblaas krijgen. Zelf gebruik ik tetra gold Japan, dat werkt goed voor mij.

Wat voor soort sluierstaarten heb jij trouwens? Ik zag volgensmij een moor.

Alle middeltjes wat de dierenwinkel verkoopt is meestal gwn troep. Nederlands kraan water is geschikt voor vissen dus je hoeft er niks aan toe te voegen. Goudvissen zijn sterke dieren, maar ze hebben nog steeds een goeie verzorging nodig. Ik zou als ik jou was proberen een groter onderkomen te regelen voor de vissen. Het liefst de goudvissen naar een vijver. Sluierstaarten kan je prima in een aquarium houden als deze groot genoeg is. Een aquarium wat niet goed is ingedraaid heeft nog niet genoeg bacteriën en zal dus niet goed de ontlasting kunnen verwerken. Wat je voor nu kan doen is veel verversen. Morgen 60-70% verversen. De dag erna weer 60-70%. Wat voer jij je vissen trouwens? ze hebben zinkend voer nodig want anders kunnen ze problemen met hun zwemblaas krijgen. Zelf gebruik ik tetra gold Japan, dat werkt goed voor mij.

Wat voor soort sluierstaarten heb jij trouwens? Ik zag volgensmij een moor.

Ik ben niet van plan een ander onderkomen te zoeken, maar ik ben er wel toe bereid om er alles aan te doen om er voor te zorgen dat ze het goed naar hun zin hebben. Ik gebruik ook tetra gold Japan.

Ik heb een zwarte moor en de andere weet ik niet precies.

Een vis die twee a drie dagen in een aquarium zit zal nog geen natuurlijk gedrag vertonen, in hoeverre dat uberhaupt mogelijk is een klein 50L bakje. Of er momenteel wat mis is durf ik niet te zeggen, echter is dat ook niet erg belangrijk. Een 50L bakje met 2 normale goudvissen en 2 sluierstaarten heeft geen lang leven. Of het nu fout gaat of over drie weken zal niet veel verschil maken.

Indien mogelijk het hele zootje terug brengen naar de winkel en daar nooit meer iets kopen. Indien niet mogelijk, ook gewoon terug brengen.. In ieder geval de vissen zelf. Je kunt het 50L bakje gebruiken als nano aquarium met wat kleine visjes, bijvoorbeeld vissen die niet 40cm lang kunnen worden. Vergeef mijn cynisme maar de waarschuwing over de veel te kleine bak wordt al direct gepareerd en ik kan je niet serieus nemen als een 'Aquarialover'.

Een vis die twee a drie dagen in een aquarium zit zal nog geen natuurlijk gedrag vertonen, in hoeverre dat uberhaupt mogelijk is een klein 50L bakje. Of er momenteel wat mis is durf ik niet te zeggen, echter is dat ook niet erg belangrijk. Een 50L bakje met 2 normale goudvissen en 2 sluierstaarten heeft geen lang leven. Of het nu fout gaat of over drie weken zal niet veel verschil maken.

Indien mogelijk het hele zootje terug brengen naar de winkel en daar nooit meer iets kopen. Indien niet mogelijk, ook gewoon terug brengen.. In ieder geval de vissen zelf. Je kunt het 50L bakje gebruiken als nano aquarium met wat kleine visjes, bijvoorbeeld vissen die niet 40cm lang kunnen worden. Vergeef mijn cynisme maar de waarschuwing over de veel te kleine bak wordt al direct gepareerd en ik kan je niet serieus nemen als een 'Aquarialover'.

Nounounou even rustig hoor. Ik heb even snel een naam gekozen aangezien ik meer wilde weten over her gedrag van mijn vissen. Zou je mij dan ook even willen vergeven voor mijn naam?

Ook wilde ik graag mededelen dat ik eerder ook goudvissen heb gehad in een ander aquarium die 15 jaar oud zijn geworden. Dus het kan wel ?‍♀️

Je kunt ook een Husky zijn hele leven opsluiten in de trapkast maar die zal daar niet gelukkig zijn en waarschijnlijk ook niet oud worden. Dat is wat je nu doet met goudvissen.

Er zijn mijn inziens twee opties:

1) Voor de twee goudvissen een vijver zoeken en een groter aquarium (minimaal 100x50x50) voor je twee sluiers.
2) Vissen terug brengen en een geschikte bewoner voor een nano aquarium zoeken. Een enkele betta kan bijvoorbeel ook erg leuk zijn en daar is het aquarium wel geschikt voor.

Doe er mee wat je wilt maar dat is wat je van mij krijgt.

Ook wilde ik graag mededelen dat ik eerder ook goudvissen heb gehad in een ander aquarium die 15 jaar oud zijn geworden. Dus het kan wel ?‍♀️
Nee, het kan niet. En trots zijn dat je goudvissen 15 jaar oud zijn geworden is zo'n beetje hetzelfde als trots zijn dat je zoon 40 is geworden. Het is gewoon een belachelijk jonge leeftijd, ze worden rustig 30 jaar oud.
Voor de rest klopt wat hierboven gezegd wordt, minimaal een 1 meter aquarium als je niet wilt dat je vissen aan orgaanfalen sterven.

Ik ben niet van plan een ander onderkomen te zoeken, maar ik ben er wel toe bereid om er alles aan te doen om er voor te zorgen dat ze het goed naar hun zin hebben.

Deze 2 uitspraken gaan helaas niet samen. Deze vissen zullen het nooit van hun leven naar hun zin hebben in zo'n klein bakje.. Ze zullen uiteindelijk vergroeien en een pijnlijke dood sterven. Of dat nu na 2 jaar of 15 jaar is.. tja.

Het is echt niet erg om een fout te maken of te beseffen dat je misschien geen slimme keus hebt gemaakt. Nieuwe dieren kunnen super leuk zijn dus ik snap dat je vissen wegdoen geen leuk idee is, maar juist als je dat doet ben je een echte aquariumlover. Of je geeft de sluiers een groter onderkomen en de goudvissen een vijver van een kennis/buur/familielid.

Goed, allereerst: welkom op dit forum. Je zult merken dat we hier zeer begaan zijn met het welzijn van vissen van (on)bekende leden, wat leidt tot de reacties in dit topic. Niet leuk om te lezen, maar het niet willen horen helpt je geenszins verder.

Ik vat even samen: je hebt een 50 liter bak, voor 4 vissen die makkelijk 30cm per stuk (en groter) kunnen worden, ze zijn familie van de koi. Reken zelf uit hoeveel zwemruimte ze dan over houden. Reden dat ze dat formaat bij jou niet zullen halen, is een te kleine bak. Reden dat ze in een dierenwinkel in een te kleine bak zitten, is omdat ze daar slechts tijdelijk gehuisvest hoeven te worden. Omgerekend: jij kan ook wel een kwartiertje op de wc doorbrengen, maar daar wil je ook geen 30 jaar opgesloten zitten.
Je aquarium is inderdaad bij lange na niet lang genoeg ingedraaid; er bestaat geen middeltje om dit te versnellen. De middeltjes die je toevoegt om schadelijke stoffen uit het kraanwater te halen, veranderen hier niets aan. Je ammoniumgehalte wordt alleen omlaag gebracht door de juiste bacterieën en die colonie komt pas na een tijd (4 weken) tot stand.
De vissen die je hebt zijn zeer vervuilend en scheiden heel veel hormonen af, daarom is een rigoreus programma aan waterwissels noodzakelijk. Bedenk of je dat kunt en wilt bieden op de lange termijn. Alleen dan halen ze hun natuurlijke leeftijd van ca 25 jaar.

De weg die je reeds bent ingeslagen, is simpelweg niet de juiste - hoe vervelend dat ook is en hoe goed je intenties ook zijn. Je hebt de keuze om het juiste voor je vissen te doen, of het erbij te laten. Wij hopen dat je kiest voor het eerste. 🙂

Nounounou even rustig hoor. Ik heb even snel een naam gekozen aangezien ik meer wilde weten over her gedrag van mijn vissen. Zou je mij dan ook even willen vergeven voor mijn naam?

Tussen kunnen zoals jij dat noemt en goede leefomstandigheden zit een wereld van verschil hoor. Zoals al is gezegd kan een Goudvis veel ouder worden onder ideale omstandigheden. Als je bent begaan met je vissen dan probeer je volgens mij om de omstandigheden zo ideaal mogelijk te maken en dat is iets wat nu niet het geval is bij jou. Ook je vorige vis van 15 jaar heeft dus 15 jaar niet in goede omstandigheden moeten leven en zal een minder goed leven hebben gehad dan wanneer deze wel goed zou zijn gehouden. Zover ik hier zie zijn alle adviezen positief bedoeld maar het is aan jouw om het iets mee te doen😉

korte samenvatting van de de feiten...
De winkel heeft je dik genaaid.
En nu ben je hetzelfde aan het doen. met je vissen.
Vers water zit er helemaal niet meer in dat bakje, dat is al giftig aan het worden na enkele uren.
Het enige wat je kan doen om je vissen nog ff gezond te houden is minimaal 2x daags alle water verversen En asap zoeken naar een 250l bak met filter voor een 500l bak.

Hey aquarialover!
Welkom op dit forum!
Na enig onderzoek ben ik er ook achter gekomen dat goudvissen en sluierstaarten best een uitdaging zijn. Na een tropisch aquarium heb ik toch voor koudwater gekozen omdat ik vroeger ook een Black Moor had in een kom... 40 jaar geleden maar niet vergeten!

Nu heb ik 2 sluiers in een 270L bak en realiseer me dat ik er beter 3 of 4 kan hebben en bereid me al voor naar een 450-500L toe te verschalen.
Ze worden echt groot en om ze goed en gezond te laten groeien hebben ze ook veel ruimte ( is ook schoner water in verhouding) nodig.

Op youtube zijn veel leuke filmpjes te vinden van volwassen sluierstaarten moet je echt eens zien echt schitterend daar kunnen jouw vissen ook naar toe groeien.
Daar kan je ook veel info vinden wat ze nodig hebben. Vooral met sluiers sla je snel een leertraject in wat echt heel interessant is!

Succes met je hobby!

Hoi Aquarialover, welkom op dit forum. Ook ik heb gewone goudvissen in een aquarium gehad. Mijn oudste goudvis is 17 jaar oud geworden maar de bak was uiteindelijk wel een puinhoop. De overgebleven goudvissen heb ik toch maar verhuisd naar een vijver, en ze vervangen door 3 sluiers en 1 ancistrus. Mijn bak is 200 l., maar ik heb er mijn handjes vol aan. Iedere drie dagen doe ik een 60% waterwissel en ik heb er 2 flinke interne filters in zitten. Eigenlijk zou een externe filter beter zijn, maar hij staat ingebouwd in mijn wandmeubel. Mijn bak draait gelukkig inmiddels goed, en de vissen hebben het naar hun zin. Klik maar eens op de links in mijn handtekening, dan zie je wat ik bedoel. Hopelijk heb je hier iets aan, en voelen je vissen zich straks wat beter. O ja, in de gemiddelde dierenwinkel hebben ze vaak minder verstand van dieren dan van verkopen, en meestal blijft hun kennis beperkt tot honden, katten en knaagdieren. En ze laten zich leiden door wat de fabrikanten op de verpakking zetten, zelfs al staat er een foto van een 20 l. bakje met goudvissen op de doos😡

Jammer dat de TS niet meer heeft gereageerd want ik ben wel benieuwd wat nu de vervolgstappen zijn.

Ik had de gelijkenis ook al opgemerkt, heb het alleen niet aangedurfd om het te melden. Namen komen erg overeen, beide over sluierstaarten....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan