Goudvissen die te klein zitten, zo veel mogelijk verbeteren


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
Op de kinderboerderij waar ik vrijwilligerswerk doe hebben ze 3 goudvissen (geen sluiers) in een 60cm bakje zitten. Eigenlijk niemand doet wat met die bak. Ik moet nog even het bestuur overtuigen ze naar iemand met een vijver te doen, tot die tijd doe ik zoveel mogelijk waterwissels en wil ik de bak zo inrichten dat ze het in ieder geval zo goed mogelijk hebben.

Dit is de bak nadat ik het filter schoon heb gemaakt (komt nog steeds nauwelijks water uit) en een 50% waterwissel heb gedaan. De vissen zitten achter het ornament.
IMG_20190918_143931.jpg


Ik heb 1 van de bestuursleden gevraagd of ik er een educatief aquarium met sloot leven van kan maken, die vond het een goed idee, nu de rest nog overtuigen.
 
Helaas vergeten een foto te maken, maar ik heb vandaag de bodem vervangen door een zand bodem, het filter stroomt weer redelijk, ik heb de plantjes uit de potjes gehaald en in de bodem gezet, en een 90% waterwissel gedaan.

Helaas kom ik er maar 1 keer per week dus volgende week kan ik pas kijken wat er nog nodig is. Het water was na de bodem wissel helderder dan ervoor.
 
Ik zag deze vijver afgelopen zomer in de Hortus in Alkmaar, en was zwaar onder de indruk. Ik zag dat ze ook een waterdiertjesdag hebben gehouden. Vroeger vingen kinderen stekelbaarsjes en andere diertjes in elke sloot, tegenwoordig weten ze er zo weinig van. Ik hoop dat je initiatief slaagt. :smitten:
 
Eerste waar ik gelijk bij denk; top dat je de beestjes een beter onderkomen wil geven. Maar als je het filter en de bodem schoongemaakt hebt, heb je dan nog wel voldoende bacteriën? Als je over een week pas weer kan verversen? Of wordt dat in je afwezigheid ook gedaan. Geen verwijt ofzo hoor, vroeg het me zo af
 
Met het filter schoongemaakt bedoelde ik de sponzen in aquarium water uitgespoeld... Voordat ik dat deed bewoog het water nauwelijks.
 
Was helemaal vergeten de foto na mijn aanpassingen te posten:

IMG_20191023_145620.jpg


Ik heb ook geregeld dat er zwart folie komt voor de achterkant
 
Goed om te lezen dat je je bekommer om de goudvissen maar zorg dat ze in het voorjaar in een mooie vijver komen. Snap dat het wat lastig is omdat ze op de kinderboerderij staan maar de enkelvinnen zullen een lange "lijdensweg" tegemoet zien in de 60 liter. Ze zullen zeker gaan vergroeien. Het filtertje kan nooit de vervuiling aan met 3 van die knapen waardoor waterwaardens gewoon weg niet onder controle te houden zijn. respect voor de poging hoor maar misschien kun je dan voor de kids wat andere visjes in het aquarium doen die er wel in kunnen leven.

Nu zien de kinderen ook die goudvissen in dat aquarium en willen ze misschien ook hebben. Al ellendig genoeg dat LFS zaken ze met bioborps verkopen maar ook 60 liter is gewoon zielig. :sorry:
 
Een mooie betta is ook heel kleurrijk en past een stuk beter bijvoorbeeld
 
Als het in het voorjaar weer wat warmer wordt kunnen deze visjes hopelijk in een ruime vijver, en kun je in deze bak misschien wat kikkerdril tot ontwikkeling laten komen, en wat jonge voorntjes en stekelbaarsjes in deze bak zetten (en alles later weer terugzetten).
 
Helaas willen ze geen verwarmde bak, dus een betta wordt het niet, en de ruimte is ook onverwarmd dus de keuze is erg klein...

Ik probeer ze te overtuigen maar dat wil niet echt lukken.
 
Maar voor voorntjes en stekelbaarsjes etc. heb je geen verwarming nodig hoor. Mijn vader ging na zijn pensioen op een boot wonen en nam zijn aquarium ( 500 l) mee aan boord. In deze bak hield hij van alles wat hij ving in het water waar hij lag, dus ook voorntjes, baarsjes of jonge paling, en zelfs wel eens een zoetwaterkreeft. Als de vissen te groot werden liet hij ze weer los.
 
Maar voor voorntjes en stekelbaarsjes etc. heb je geen verwarming nodig hoor. Mijn vader ging na zijn pensioen op een boot wonen en nam zijn aquarium ( 500 l) mee aan boord. In deze bak hield hij van alles wat hij ving in het water waar hij lag, dus ook voorntjes, baarsjes of jonge paling, en zelfs wel eens een zoetwaterkreeft. Als de vissen te groot werden liet hij ze weer los.
Probleem is dat dit niet toegestaan is en alleen oogluikend wordt toegelaten. Bij een kinderboerderij zouden ze wel een wat strenger kunnen handhaven?
 
Ja, dat is helaas ook wel weer zo. Maar er mag nog wel gevist worden door sportvissers met een hengel. Alleen de totebel of het kruisnet mag dus niet. En kikkerdril mag je ook verzamelen en laten uitkomen, maar je moet de kikkervisjes wel weer uitzetten. Volgens mij kun je van zo'n bak wel een soort van biotoopje maken met zand, stenen en waterplanten. Daar kun je dan wel van alles in laten zwemmen dat je in de natuur ook vindt, inclusief libellelarven en dergelijke.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is helaas ook wel weer zo. Maar er mag nog wel gevist worden door sportvissers met een hengel. Alleen de totebel of het kruisnet mag dus niet.
Oh ik doelde eigenlijk alleen op het tegenwoordig tijdelijk houden van deze soortjes. Niet zo zeer op hoe je vader het deed hoor. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt.
 
Nee hoor, absoluut niet. Mijn vader woont trouwens al weer jaren aan de wal, zonder aquarium. Destijds heb ik voor hem via Aquapraat nog eens iemand gevonden die heb een paar keer heeft geholpen met de bak te verschonen. Maar die wilde uiteraard niet met het kruisnetje gaan vissen voor hem... ;)
 
Je kan er een schooltje (15 ofzo) Chinese Danio's in doen, die kunnen prima in een onverwarmde bak! Mooie visjes ook :)

Het ziet er al wel een stuk beter uit in ieder geval, goed dat je dit oppikt :)
 
Probleem is dat dit niet toegestaan is en alleen oogluikend wordt toegelaten. Bij een kinderboerderij zouden ze wel een wat strenger kunnen handhaven?

Dat zal denk wel tegenvallen. Nu zitten er toch ook 3 enkelvinnen in. In het kader van kinderen eigenlijk ook een erg foute zaak. Hoeveel zullen weer een kom/bioborp met goudvisjes in hun schoen of onder de kerstboom krijgen :mad:
 
Je kan er een schooltje (15 ofzo) Chinese Danio's in doen, die kunnen prima in een onverwarmde bak! Mooie visjes ook :)
Chinese Danio's kunnen ook een educatief doel dienen, kinderen kunnen dan zien hoe een scholenvis functioneert, maar ook hoe vissen emoties tonen, hoe ze foerageren, en met een beetje mazzel: hoe ze zich voortplanten... Bovendien zijn ze overal te koop en heel betaalbaar. " Arbeidersvisje" werden ze ook wel eens genoemd. Alleen moet je nog een andere plek voor die enkelvinnen zien te vinden...
 
Een plek voor de goudvissen vinden is niet moeilijk, mijn oma heeft een ruime vijver en die wil nog wel wat vissen hebben.

Alleen bestuur nog overtuigen, gaat niet zo makkelijk, er staat in het beleid dat dieren na aanschaf niet weg gedaan worden...
 
Kan me zo voorstellen dat dierenwelzijn bovenaan staat bij een kinderboerderij (?). Dus na aanschaf niet meer weg is in mijn ogen een drogreden.
 
Kan me zo voorstellen dat dierenwelzijn bovenaan staat bij een kinderboerderij (?). Dus na aanschaf niet meer weg is in mijn ogen een drogreden.
toch??
ik ben benieuwd hoe het is afgelopen
 
Alleen bestuur nog overtuigen, gaat niet zo makkelijk, er staat in het beleid dat dieren na aanschaf niet weg gedaan worden...
Verrek wat zijn mensen toch koppig. Staat in beleid..... 1. bestuur maakt het beleid dus kunnen ze het toch aanpassen?
2. Dierenwelzijn hoort toch bovenaan het lijstje bij een kinddrboerderij of zie ik het verkeerd?

Goed bezig. Hoop dat ze snel een nieuwe plek krijgen.
 
Op de kinderboerderij waar ik vrijwilligerswerk doe hebben ze 3 goudvissen (geen sluiers) in een 60cm bakje zitten. Eigenlijk niemand doet wat met die bak.
Leuk, ik heb een paar jaar op een zorgboerderij gewerkt. Ook een hele tijd op een kinderboerderij en momenteel woon ik bij een manege waar ik ook regelmatig de handen uit de mouwen haal om een handje te helpen. Het verhaal van de verwaarloosde bak met goudvissen komt mij (helaas) erg bekend voor. Maar er is hoop..!
Ik heb 1 van de bestuursleden gevraagd of ik er een educatief aquarium met sloot leven van kan maken, die vond het een goed idee, nu de rest nog overtuigen.
Dit is een goede oplossing in mijn ogen. De kinderboerderij waar ik gewerkt heb hebben het op deze manier opgelost. Ze hebben de goudvissen weggedaan en de nabijgelegen sloot geprobeerd na te bootsen in een twee meter bak. Was vrij goed gelukt moet ik zeggen. Ik heb er helaas geen foto van!
 

Terug
Bovenaan