Wat is er nieuw

Goudvissen in 100L bak?

• Onderwerp starter Onderwerp starter loki-
  • Startdatum Startdatum
L

loki-

Guest
Goedemiddag allemaal,
ik heb op dit moment een 100L bak met 12 vuurtetras, 3 albino cory’s en 4 betta splendens (1 man, 2 vrouw), maar die wil ik graag wegdoen en ze vervangen voor 2 goudvissen, zou dit mogelijk zijn en zo ja, welke soort goudvis zou dan het beste zijn? Zelf zat ik namelijk te denken aan 2 redcap oranda of 2 shubunkin

Oei, 100 l is wel krap voor sluiers, je moet rekenen op minimaal 50 l water per vis, en aangezien je bak niet tot het randje vol zit en je ook nog bodem en decoratie hebt, gaat daar het nodige vanaf. Mijn eigen bak is 200 l ( 100x 40 x 60) dus netto 176 l. En dat is het absolute minimum. Liever houd je sluiers in een bak van minimaal 120 cm breed. Daarbij komt nog, dat sluiers nogal grote vervuilers zijn. De meesten hier hebben een of zelfs twee externe filters, ikzelf heb 2 grote interne filters en ververs iedere 3 dagen minstens 50%.

Een Oranda is een vis die nogal groot kan worden, zeker als hij bij de speciaalzaak vandaan komt. Ook de Ryukin kan fors worden, kijk maar eens in de fotoalbums van de Goudvishouders hier op het forum. Mijn vissen zijn simpele sluiers uit de plaatselijke dierenwinkel, maar mijn grootste is inmiddels inclusief staart bijna 20 cm en hij is nog geen jaar oud...

Een Shubunkin is overigens helemaal niet geschikt voor een aquarium, die worden te groot en zwemmen te snel. Dat heb ik zelf ook gemerkt toen ik het probeerde. Shubunkins voelen zich, net als de gewone goudvis, het lekkerst bij een temperatuur van hoogstens 20 graden, en die moeten echt " baantjes kunnen trekken", zoals andere forumleden dit noemen. Mijn laatste Shubunkin en Goudvis zijn dan ook naar een vijver verhuisd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan