Goudvissen met buikwaterzucht

C

CCorten

Guest
Allereerst leuk dat zulke fora bestaan, iemand had me aangeraden dees te gebruiken.

Ik heb nu sinds december vorige jaar 2 sluierstaart goudvissen gekregen en ik als verantwoordelijke persoon wil ze natuurlijk niet de dood in leiden, maar nu had ik paasvakantie en bleven mijn goudvissen op mijn studentenkamer staan. Ik ga om de 4 dagen even kijken om ze eten te geven, check de waterwaarden, en ververs indien nodig water. Ik had de goudvissen gekregen toen ze echt verschrikkelijk klein waren maar intussen zijn ze best groot aan het worden. Maar deze vakantie na ze telkens om de 4 dagen te zien vond ik toch dat ze écht wel groot werden en toen ik zo wat opzocht kwam ik zoals gewoonlijk wat verontrustende dingen uit. Dus dacht oh nee ze hebben toch geen buikwaterzucht waar ik me nu dus zorgen over maak. Ik zet wat fotos in de bijlage... ik hoop dat misschien iemand van jullie hier meer over weet of beter weet hoe ik dit kan herkennen.

De symptomen zijn dus: een opgezwollen buik (soort van aanwezig ik weet niet of de buik buiten proportie is voor de vis)
uitgestoken schubben (zoals een denneappel lees ik vaak ook totaal niet aanwezig)
Vreemd gedrag (ook niet echt liggen niet tegen de bodem, alleen misschien wat verminderde eetlust, of ik weet niet of dat met mijn voederpatroon te maken heeft...)

Waterwaarden waren oké, nitriet 0ppm, nitraat 20ppm waterhardheid best hoog en pH=7,2
Ik voeg wat fotos toe, zodat je ze zelf kan zien. Misschien is dit voor iemand van jullie iets heel stom om te vragen en zijn me vissen gwn dikzakken aant worden maar better safe then sorry zou ik zeggen

Alvast bedankt
Camiel

20190416_162551.jpg


20190416_162553.jpg


20190416_162600.jpg


20190416_162612.jpg


20190416_162614.jpg
 
Je sluiertjes zien er prima uit. Geen waterbuikzucht. Jonge sluiers hoor je meerdere malen voer te geven op een dag. Kleinere porties niet wat ze in 5 minuten op kunnen. Dikke buiken horen ze te hebben. Die van jouw zijn niet echt dik.

Ik weet niet hoe groot het aquarium is aan aantal liters maar zo te zien zitten ze te klein. 2 sluiers hebben toch z on 100 liter nodig met een krachtig filter. Jonge sluiers vervuilen veel mede door afgifte groei hormenen. Dus als je ze klein heb zitten dan grote hoeveelheden verversen. Tot wel 100 % is geen probleem mits je het verse water dezelfde tempratuur hou. Liever een graadje warmer dan kouder. 1 Grote verversing is beter dan 2 kleintjes.
 
Lijken mij mooie bolle gezonde sluierstaartjes.
 
Hangt ook een beetje van soort af. Mijn pearl heeft echt een dik buikje. Zo Leuk.

AE2A2907-B526-4D1D-B88E-E5A4FA9DA3AB.jpeg
AF1D0730-BDFE-417B-8B12-DE7F9B236CDC.jpeg
 
Oh merci:thumbs:, ja normaal geef ze ook tweemaal per dag eten, maar als het nie anders gaat moet het even zo... Ik ben me er bewust van dat de bak wel wat te klein is en dat ik binnenkort moet upgraden, daarmee dat ik zo verwonderd was van de goede waterkwaliteit die ik kan onderhouden terwijl ik altijd had gehoord dat goudvissen enorm vervuilen..
 
je mag ze wel tot 4 keer eten geven. Sluiers hebben geen maag daarom altijd honger. Ja soms kan het gewoon even niet. Zijn nu nog baby sluiertjes maar groeien heel hard. Kleine visjes kleine drollen en kleine hapjes water. Grote visjes mega drollen en grote hapjes water. Hapjes water ook vervuiling.

Up grade zsm want ze vergroeien in een te klein aquarium. Vis groeit zichtbaar niet maar binnen in wel. Dan vis in een te krap jasje. Juist in hun jonge jaren moeten ze groeien. wellicht iets op MP als budget probleem is.

Succes :thumbs:
 
je mag ze wel tot 4 keer eten geven. Sluiers hebben geen maag daarom altijd honger. Ja soms kan het gewoon even niet. Zijn nu nog baby sluiertjes maar groeien heel hard. Kleine visjes kleine drollen en kleine hapjes water. Grote visjes mega drollen en grote hapjes water. Hapjes water ook vervuiling.

Up grade zsm want ze vergroeien in een te klein aquarium. Vis groeit zichtbaar niet maar binnen in wel. Dan vis in een te krap jasje. Juist in hun jonge jaren moeten ze groeien. wellicht iets op MP als budget probleem is.

Succes :thumbs:

Ja budget is inderdaad een probleem, ik heb een tijdje geleden mijn tropisch aquarium gevuld met planten en vissen... dus een honderd liter past er even niet in... maar vergroeien binnenin is wel heel verontrustend:'(
 
Google maar even op goudvis vergroeien en afbeeldingen. Erg zielig. Weet niet hoeveel liter je heb maar wellicht bij bouwmarkt een grote speciekuip. Je heb witte van geloof 90 liter. Kan je filtertje in hangen. Voor vissen is licht niet nodig, is niet heel mooi maar hebben ze wel liters. Wel even kijken of er geen puntjes kunststof in zitten. Even afvijlen dan. Kun je op je gemak kijken naar beter optie. Opblaas zwembadje of kan ook.
 
Nog een laatste vraagje, denk je dat deze in een vijver kunnen of is dat uitgesloten? want ik had gehoord dat zekere soorten sluierstaarten ertegen kunnen en andere niet ?
 
Ja hoor. Ze kunnen ook in de vijver. Moet je ze wel even laten overwennen. Niet zo in de vijver doen qua tempratuur. Als je iemand weet met een vijver weet degene wel hoe je dit het beste kan doen.
 
Ik had namelijk gehoord dat bepaalde types sluierstaarten niet in de vijver kunnen omdat ze winters niet overleven ofzo
 
Het zou mogelijk zijn maar dan het liefst in een vijver waar al meerdere goudvissen in zitten.

Ook zou ik nog even wachten tot de temperatuur van de vijver in de buurt van de aquarium temperatuur is.

Voorbereiden in een bak waarin de vis in zijn aquariumwater zit en dan niet te snel bijvullen met water uit de vijver

Succes
 
Ik had namelijk gehoord dat bepaalde types sluierstaarten niet in de vijver kunnen omdat ze winters niet overleven ofzo

Klopt maar jouwe zullen prima in een vijver kunnen. Als je goede vijver eigenaar weet, weet diegene hoe en wat. Zijn meer voorwaarden maar dat moet de vijver eigenaar wel weten. Als degene dit weet, weet je meteen dat je een goede vijver eigenaar heb. Als je zelf voornemens ben om vijver/vijvertje te starten even vijver vissen gedeelte kijken en daar topic openen.
 
Terug
Bovenaan