Goudwinde valt sinds korte tijd andere vissen lastig


Saraceno

Member
Lid geworden
11 augustus 2020
Berichten
5
Leeftijd
22
Hallo allemaal!

Voordat ik mijn vraag stel, zal ik eerst beschrijven hoe de situatie van de vijver momenteel is, zodat jullie er een beter beeld bij hebben en er hopelijk een duidelijk antwoord op mijn vraag komt.

De vijver in mijn tuin is ongeveer 400cm x 300cm x 70cm (de precieze maten weet ik niet, zou ik morgen eens beter naar moeten kijken) en er gaat dus z’n acht kuub aan water in. In de vijver zitten dertien vissen. Drie goudvissen en vier shubunkins van normale grote, een grote goudvis, twee kleine goudwinden, twee goudwinden van normale grote en een grote goudwinde. Ook zit er voor zover ik weet één jonge kleine zwarte goudvis in. De vijver staat redelijk vol met beplanting, zoals waterlelies en riet. Ook staat er een fonteintje in en is er krachtige filter aanwezig.

Sinds een korte tijd valt mijn grootste goudwinde de andere vissen lastig. De grootste goudwinde zwemt ze vaak achterna en lijkt ze op te jagen. Dit duurt nooit lang en er zijn ook momenten dat ze rustig langs elkaar heen zwemmen. Vooral de twee middelgrote goudwinden en de grote goudvis worden achterna gezeten (soms zitten ook de twee middelgrote goudwinden elkaar achterna, maar niet zo vaak als de grote hen achterna zit). Ik heb die goudwinde een maand en dit is de eerste keer dat hij dit soort gedrag vertoond.

Voor zover ik weet zijn winden sociale vissen zowel naar hun eigen soort als naar andere soorten, ik begrijp dan ook niet goed waar dit gedrag plots vandaan komt. Mijn vraag is dan ook, wat kan dit gedrag veroorzaken? Is de vijver te klein? Of zijn ze gewoon veel actiever nu het water warmer is?

Ikzelf dacht eerst aan paaigedrag, maar nu hij ook achter de grote goudvis aangaat begin ik toch te twijfelen. De grote goudvis heeft trouwens vandaag wel kuitgeschoten, heeft dat ook effect op vissen van een andere soort?

Wat mij ook is opgevallen is dat de grote goudwinde dit gedrag is gaan vertonen nadat hij voor de eerste keer vissenvoer heeft gegeten. Ik gaf altijd vlokjes vissenvoer aan de vissen en dat aten ze allemaal behalve hij. Daarom kocht ik pas geleden korrels vissenvoer en en een natuurmix met wormen en rupsen erin. Dit eet hij wel.

Misschien is het toeval dat hij zich nu zo gedraagt nadat hij is begonnen mee te eten met de rest en denk ik er te veel achter. Ik hoor graag jullie ideeën over wat het gedrag zou kunnen veroorzaken en mochten jullie vragen (opmerkingen) hebben over de vissen of de vijver of dergelijke, stel ze gerust.
 
grote windes zijn geen scholen vissen meer hoe groot is hij/zij
 
image.jpg


De grote goudwinde is ongeveer 40cm. Op de foto zie je de grote goudwinde achter de middelgrote goudwinde aanzwemmen. Ook is de witte goudvis rechtsonder degene die ik bedoelde in mijn tekst hierboven die ook door hem achterna gezeten wordt.
 
Goudwindes en goudvissen behoren allebei tot de karperachtigen. Ze zijn dus wel verwant. De temperatuur is momenteel behoorlijk hoog, en je hebt voer gegeven met veel proteine. In de natuur eten de vissen momenteel ook veel vliegjes, larfjes etc. Ik denk dat de combinatie hen gemakkelijk in de paarstemming brengt.

Ik lees op meerdere plekken op internet dat er wel paaigedrag tussen beide soorten kan plaatsvinden, en dat bij een vrouwelijke goudvis
" maagdelijke geboorte" kan plaatsvinden, waarbij het sperma van de winde als katalysator fungeert. De goudvis bevrucht zichzelf in dat geval. De winde komt van nature uit Europa ( Z-Duitsland) terwijl de goudvis afkomstig is uit China. Het zijn dus wel verschillende soorten, die onderling niet kruisen.


 
Normaal is de paai van winde veel eerder in het jaar (anders hebben de jonge visjes niet genoeg tijd om te groeien voor de winter)
ik denk eerder dat de grote niet lekker in de groep voorns etc vormen in de natuur ook scholen met hun eigen jaarklasse en de grote visen zijn meestal solo
 
Bedankt voor de reacties Bart en Giebeltje.

Het gedrag lijkt inderdaad op paaien, achter elkaar aanzwemmen en met de kop tegen de buik van de andere vis aanduwen. Maar zoals Bart zegt is het inderdaad laat in het jaar voor winden om nog te paren (maar wie weet?).

De grote goudwinde zit nu al een maand in de vijver en deze week is de eerste keer dat hij dit doet, is dat niet vreemd? Of kan het een tijdje duren voor dat het “escaleert”?

In ieder geval, mocht de situatie over een tijdje nog niet veranderd zijn, dan verplaats ik de grote goudwinde naar een andere grotere vijver waar hij het misschien beter naar zijn zin gaat hebben :)
 
Goudwindes worden soms ook nogal groot, las ik. En misschien hebben vissen ook tijd nodig om te wennen, zou me eigenlijk niet verbazen ( ik heb net " Het geheime leven van vissen" gelezen, dus ik verbaas me nergens meer over). Als je nog een andere vijver voor 'm hebt, is dat misschien wel een goed idee.
 

Terug
Bovenaan