gourami's in een 100cm


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,257
Leeftijd
46
Hallo Allemaal,

Ik denk dat het ongeveer een half jaar geleden is dat we vier dwerggouramis hebben aangeschaft. Het ziet ernaar uit dat we er binnenkort nog maar 1 over hebben.
Het lijkt erop dat ze gewoon wegkwijnen. Je hoort veel over iridovirus, maar dat is het volgens mij niet. Je merkt eigenlijk alleen maar dat de fut eruit gaat. Ze worden traag en gaan hangen tussen de planten. Je ziet er verder niets aan. Doordat ze traag zijn krijgen ze steeds minder eten en daarna zie je ze lichamelijk ook achteruit gaan. Ze vermageren totdat ze helemaal niets meer kunnen.
Eerst dacht ik dat het kwam door twee koppels in een 100cm. Dat was ook wel een risico. Het leek op zich mee te vallen met vechten. Al werd er wel af en toe wat geduwd. Nu hebben we nog twee vrouwtjes over. Met de ene gaat het helemaal prima en de andere is weer druk bezig met wegkwijnen. Dat kan toch nu nog onmogelijk liggen aan onrust tussen de dwerggourami's?

Hoe dan ook. Ik ben een beetje begonnen met nadenken over wat nu wijsheid is. Moeten we nu helemaal stoppen met gourami's? Of heeft het nog zin te zoeken naar andere opties. We hebben cobalt blauw dwergoerami's. Dat is een kweekvorm. Er wordt wel gezegd dat die kweekvormen vaak zwak zijn. Heeft het zin om ze eens bij een hobbykweker te halen? Of heb je daar dezelfde problemen?
Zou een ander type gourami zoals een blauwe spat of een marmer gourami een optie zijn. Die zouden minder kwetsbaar zijn dan dwerggouramis. Is onze bak daar überhaupt groot genoeg voor? Ik zie 100cm als minimum, maar lees ook wel 120cm.

Van de ene kant vinden we het zulke mooie vissen dat we ze graag zouden houden. Maar ik wil niet weer nieuwe aanschaffen en dan lijdzaam toezien hoe ze wegkwijnen.
Zou het echt de zwakheid van het ras zijn, of zijn er nog omstandigheden niet goed? Planten hebben we genoeg. Het licht is matig. We hebben een groep kardinalen en een clubje cherry barbelen. Zijn die misschien toch te wild voor gourami's. We hebben die Cherry's pas aangeschaft na het verlies van twee dwerggourami's, dus het verklaart zeker niet alles.

Wat denken jullie.

Wie van jullie houd succesvol gourami's? En wat zijn dan bij jullie de omstandigheden?

Alvast bedankt!
 
Honing gouramies zijn kleiner.
Ik denk dat 2 koppels in 100cm te veel is.
 
Ja, 2 koppels gaan we in elk geval niet meer doen. Honinggoerami's heb ik ook ook gedacht, maar mijn vriendin vindt geel niet zo mooi.
 
Ik heb zelf een 100 cm bak (180l)
Ik vind de bak net te klein voor goud/diamant enz enz
 
Ja, daar was ik al bang voor. Misschien toch op zoek naar een andere vis die net iets groter is dan de cherry's en kardinalen. Of is er een kans dat de dwerggoeramis van hobby kwekers sterker zijn?
 
Misschien is dit wat voor je??
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221002-204133_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221002-204133_Samsung Internet.jpg
    232.3 KB · Weergaven: 60
Oh die is gaaf
Die ga ik opzoeken ik houd ook van gouramies maar ook maar 100cm bak
 
Wel een mooi visje! Maar kan ik daarvan verwachten dat ze het wezenlijk langer uithouden?
 
honinggoeramies zijn wel iets sterker. Je zou voor 1 man met 2/3 vrouwen kunnen gaan. Vooral het (wildkleur) mannetje kan mooi kleuren als hij in de stemming komt.
 
Het is een kleurvariant durf het niet te zeggen. Ging meer om de kleur
 
Ja, mooi zijn ze zeker
 
zelf vind in chocolade gouramis altijd heel mooi
 
zelf vind in chocolade gouramis altijd heel mooi
Vind ik ook! Je kunt er zo 10-15 kwijt in 100 cm. De diklipgoerami is inderdaad een mooie soort.
Daarnaast bestaan er nog diverse soorten Betta's, als ze je water aankunnen.
 
Is een chocolade gouramis dan een eigen soort? Ik dacht dat het een variant dwerggoerami was. Hoe groot wordt een chocolade goerami dan? En zijn die sterker te noemen?

Is het überhaupt verstandig om ze bij cherry barbelen te houden? Naar ik begrijp is het wel een vreedzame soort barbeel, maar het zijn wel kleine druktemakers.
 
Bij NBAT vond ik nog een artikel over gouramis. Voor dit stukje viel me op:

Erik Naus van de NVL (Nederlandse Vereniging voor Labyrintvissen) berichtte mij, dat Colisa gekweekt wordt bij hoge temperaturen, zodat ze erg snel groeien. Daarnaast 'staan' ze gedurende de commerciële opfok permanent in de medicijnen; om uitval te voorkomen. Door deze kweekwijze komen er veel dieren in de handel met onderontwikkelde organen en dieren, die zeer gevoelig zijn voor ziekten. Vaak worden ze bij het eerste contact met andere vissen al geïnfecteerd met de slopende ziekte tbc. Dit resulteert in de langzame vermagering van de dieren met uiteindelijk de dood tot gevolg. Zijn advies is dan ook om de aangeschafte dieren zo snel mogelijk na te kweken. De zelf goed nagekweekte dieren zijn sterker en leven langer. Ook de handelaren hebben belangstelling voor goede Colisa.

Dat past bij mij wel in het plaatje. Dat langzamer vermageren totdat er helemaal geen fut meer in zit vind ik heel herkenbaar. Dus misschien toch maar geen gouramis van de grote fokkers meer aanschaffen?
 
tbc is heel naar maar ik denk dat je daar kans op hebt met alle vissen die gekweekt worden op grotere schaal.
 
Dat kan zijn. Maar tot nog toe vallen alleen de gouramis onverklaarbaar uit. De kardinalen, die toch ook wel bekend staan als een kwetsbaar visje, die het wel fantastisch.
 
Ik ben bijna 3 jaar geleden begonnen met 3 diamantgoerami's van een aqauriumwinkel. 1m, 2v in een 2 m bak. Eén vrouwtje was al behoorlijk snel dood, binnen1 á 2 maanden. Het mannetje is ongeveer 1-1,5 jaar geleden door de manen overjaagd en toen overleden. Het resterende vrouwtje zit inmiddels sinds de dood van het mannetje in mijn juwel Rio 350 en -al zit ze op haar eentje, ik wilde er geen meer bijnemen-, ziet ze er prima uit.
Ik durf er geen conclusies aan te verbinden, ik vermeld het maar als ervaringsverhaal.
 
Ik heb mijn Cobalt Blue Goerami verhaal hier ook al gedeeld: na aankoop binnen de 10 dagen het koppel kwijt. Dan een ander gekregen van de LFS, ook overleden na een paar dagen. Alle andere vissen doen het goed en de waarden zijn ook goed. Eerst doen de Goerami's een paar dagen normaal en dan eten ze niet meer en gaan ze ergens hangen om dan inderdaad weg te kwijnen. Heel lastig om te zien. Dus voorlopig ook niet meer gewaagd. Ik dacht ook eerste door de "drukte": ik heb een schooltje diamantzalmen (10) in een 100 cm en die kunnen wel wat actief zijn (vooral na het voederen) en daarnaast Cory Panda… is dat een drukke bak, ze bewegen dat wel…

Ik vind de chocoladegoeramii's ook heel tof maar las dan weer dat dat "geen beginnersvis" is o.w.v. de eisen aan de watersamenstelling?
 

Terug
Bovenaan