Gournamis blijven verstopt


F

Fons

Guest
Beste leden, ik heb nu sinds 2 dagen gournamis mannetje en vrouwtje in mijn 180 liter aquarium maar ze laten zich na de eerste paar uurtjes niet meer zien en zitten verstopt. Ik heb vanuit een bepaalde hoek wel zicht op ze maar het viel mij op dat de vlekken (owja het zijn trouwens blauwe spot gournamis) niet tot nauwelijks zichtbaar zijn. Is dit gewoon wennen aan hun nieuwe verblijf of iets anders? Er zitten ook een 20 tal kardinaal tetra's in.

15315029954824520371737726449998.jpg
 
De bak is wel wat schaars beplant voor Gouramies.
Ik zou er eerst maar eens wsr drijfplanten in doen dsn voelen ze zich al een stuk veiliger.
 
Bedankt voor de reactie, helaas kan ik in mijn woonplaats (Raalte) geen drijfplanten vinden. Iemand een tip waar ik hier in de buurt die kan kopen? En tips voor soort?
 
Heb de Limnobium laevigatum besteld, bedankt voor de tip
 
Bak moet veel voller aan planten & hardscape, niet alleen drijvers maar ook gewone planten.
Dan voelen ze zich pas veilig en laten zich zien.

Licht in de bak moet getemperd worden, er staat volgens mij wel heel veel direct zonlicht op de bak?
 
Alleen de avond zon komt ff binnen maar dit wordt nog afgeschermd. Kwa beplanting was het juist niet mijn bedoeling om de hele bak vol te hebben. De planten die er nu in staan zijn nog jong en zal uiteindelijk uitgroeien dat de hele linker hoek dicht groeit.
 
Zoals al is aangegeven drijvers erbij en veel meer planten. Meer planten is ook een pre voor je bak omdat ze stoffen opnemen uit het water.
 
Btw, dat invallende zonlicht kan ook nog weleens voor problemen gaan zorgen.
 
Dit ga ik nog aanpassen, komt een houten plaat tegen de linker kant.
 
Bedankt voor jullie input, ga hier zeker mee bezig. Maar heb nog niet echt duidelijk antwoord op het gedrag van m'n gournami's. Of doen ze dit ivm te weinig planten?
 
Of doen ze dit ivm te weinig planten?
Juist, dit zijn dieren welke verstopplekjes nodig hebben voor als er onraad dreigt, en drijfplantjes.
Dus ze voelen zich nu niet prettig en bang in deze opzet.
 
Ok, aangezien ik in die hoek nog allemaal jongeplanten heb staan, die dus NOG niet boven de grote steen uitkomen, kan ik dit op nog op een andere manier simuleren? Tijdelijk bedoel ik dan
 
Dat antwoord had je al wel

De bak is wel wat schaars beplant voor Gouramies.
Ik zou er eerst maar eens wsr drijfplanten in doen dsn voelen ze zich al een stuk veiliger.

Bak moet veel voller aan planten & hardscape, niet alleen drijvers maar ook gewone planten.
Dan voelen ze zich pas veilig en laten zich zien.

Licht in de bak moet getemperd worden, er staat volgens mij wel heel veel direct zonlicht op de bak?

Als je dat niet wilt dan moet je andere vissen gaan kiezen.
een paar planten links in de hoek is niet voldoende.
 
Dit ga ik nog aanpassen, komt een houten plaat tegen de linker kant.
Waarom niet gewoon met de kwast over de bak? Zal een stuk strakker zijn. Hier ook gedaan met de achterkant. Gewoon tube acrylverf van de Action ofzo. Kost nauwelijks wat maar ziet er prima uit
 
  • Leuk
Waarderingen: Fons
Limnobium laevigatum
Hygroyza aristata
Salvinia natans

https://www.aquaplantsonline.nl/aquariumplanten/drijfplanten


Ik heb ook goede ervaringen met de planten van deze webshop ook goed betaalbaar..

Drijfplanten vermenigvuldigen snel en nemen ook afvalstoffen uit het water en die goerami s hangen graag in de planten ook houden ze niet van te fel licht..

Wachten tot de planten in de hoek uitgroeien lijkt me veels te lang te gaan duren beter om gewoon nog wat snelgroeiers voor de achterzijde halen het is nu echt te weinig.. en zoals al gezegd gaat dat zonlicht pronlemen geven denk aan hardnekkige alg.. maar daar was je al mee bezig zag ik..
 

Terug
Bovenaan