Wat is er nieuw

Graag advies / hulp met planten

Wadelaar

Active member
Lid geworden
29 oktober 2023
Leeftijd
47
Goedemorgen, ik heb advies nodig.
Ik ben al geruime tijd aan het "stoeien"met mijn planten. Mijn aquarium is 1,55 x 55 x 60, ik voeg wekelijks plantenvoeding (aquariumbemesting complete) toe, gebruik een CO2 systeem en heb 3 x een LED verlichting van Superfish boven de bak hangen, en toch blijft de groei van bv. mijn lotusplant en mijn amazone zwaardplanten zwaar achter.

De waardes, zojuist gemeten:
PH : 6,7
FE - 0,25 mg/l
NO2 - 0,00 mg/l
NO3 - 25 mg/l
GH - 11
KH - 6
PO4 - 2,0 mg/l

Gr. Wesley

Bijlagen

• 20250126_101929.jpg
    20250126_101929.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 26
  • 20250126_101940.jpg
    20250126_101940.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 27
  • 20250126_102033.jpg
    20250126_102033.jpg
    665 KB · Weergaven: 28
  • 20250126_102108.jpg
    20250126_102108.jpg
    289 KB · Weergaven: 25
Gebruik je voeding bij de wortels? Heb je ook een dropchecker een een foto daarvan en is de circulatie goed?

Ik heb geprobeerd om op te zoeken hoeveel lumen/liter jouw lampen geven, maar ik zie een heel aantal verschillende soorten staan.
Weet je toevallig hoeveel lumen per liter jouw 3 lampen samen geven, of heb je de soort en de lengte zodat ik (of jij) het op kan zoeken?
Bij planten begint het met de verlichting, van daar uit kijk je verder of de voeding aangepast is aan de verlichting.

Goedemorgen, ik heb advies nodig.
Ik ben al geruime tijd aan het "stoeien"met mijn planten. Mijn aquarium is 1,55 x 55 x 60, ik voeg wekelijks plantenvoeding (aquariumbemesting complete) toe, gebruik een CO2 systeem en heb 3 x een LED verlichting van Superfish boven de bak hangen, en toch blijft de groei van bv. mijn lotusplant en mijn amazone zwaardplanten zwaar achter.

De waardes, zojuist gemeten:
PH : 6,7
FE - 0,25 mg/l
NO2 - 0,00 mg/l
NO3 - 25 mg/l
GH - 11
KH - 6
PO4 - 2,0 mg/l

Gr. Wesley
Wat betreft je Tijgerlotus lijkt het dat er diertjes aan het blad peuzelen. Garnalen? Je gebruikt Aquabemesting complete. Dat wordt toegediend via de waterkolom. Hoe vaak doe je dit? En is je meting gedaan vlak na het toedienen van de voeding? Ik weet niet welke bodem je hebt maar je moet in jouw geval misschien ook gaan denken aan bodemvoeding.

Gebruik je voeding bij de wortels? Heb je ook een dropchecker een een foto daarvan en is de circulatie goed?
Gebruik je voeding bij de wortels? (Yep Easylife rootsticks) Heb je ook een dropchecker (Milwaukee systeem) een een foto daarvan en is de circulatie goed?(zie foto's)

Bijlagen

• 20250126_201702.jpg
    20250126_201702.jpg
    676.7 KB · Weergaven: 17
  • 20250126_201748.jpg
    20250126_201748.jpg
    352.6 KB · Weergaven: 17
  • 20250126_201757.jpg
    20250126_201757.jpg
    477.2 KB · Weergaven: 17
heb 3 x een LED verlichting van Superfish boven de bak hangen

Ik lees hier eigenlijk alleen maar negatieve dingen over, waaronder ook het slecht groeien van planten

Ik heb geprobeerd om op te zoeken hoeveel lumen/liter jouw lampen geven, maar ik zie een heel aantal verschillende soorten staan.
Weet je toevallig hoeveel lumen per liter jouw 3 lampen samen geven, of heb je de soort en de lengte zodat ik (of jij) het op kan zoeken?
Bij planten begint het met de verlichting, van daar uit kijk je verder of de voeding aangepast is aan de verlichting.
Superfish LED 1.5 M, 1x Bright, 1 x Color, 1 x combi

Wat betreft je Tijgerlotus lijkt het dat er diertjes aan het blad peuzelen. Garnalen? Je gebruikt Aquabemesting complete. Dat wordt toegediend via de waterkolom. Hoe vaak doe je dit? En is je meting gedaan vlak na het toedienen van de voeding? Ik weet niet welke bodem je hebt maar je moet in jouw geval misschien ook gaan denken aan bodemvoeding.
Nee, geen garnalen, maanvissen heb ik met ander ZA vissen. Aquabemesting 1 x per week 50 ml. Meting dag na toedienen. Misschien idd bodembemesting, al gebruik ik nu rootsticks. Mijn vallisneria gaat overigens als een jacko, daar is dit allemaal niet bij van toepassing.

Superfish LED 1.5 M, 1x Bright, 1 x Color, 1 x combi
iemand die kan vinden hoeveel lumen deze lampen per stuk geven?

hehe:
de bright geeft 8625 lux
de combi 3787
De color kan ik nog steeds niet vinden. Iemand?

Laatst bewerkt:
Stomme vraag misschien, maar neemt het aantal lumen niet toe bij een ander formaat buis?
volgens jouw overzicht zou het 2627 lumen zijn.
dat is in totaal 15039 gedeeld door BRUTO (!) 511 (daar moet dus nog hardscape etc af, maar daar heb ik geen gegevens over) = 29 lumen per liter. Dat zou eigenlijk wel genoeg moeten zijn.
Dan kan ik verder weinig meer bijdragen aan het antwoord, vrees ik.

iemand die kan vinden hoeveel lumen deze lampen per stuk geven?

hehe:
de bright geeft 8625 lux
de combi 3787
De color kan ik nog steeds niet vinden. Iemand?
Waarom heb je 3 verschillende lampen en in welke volgorde heb je ze in jou bak hangen?

Totaal plaatje van je aquarium?
Hoelang verlicht je?
Watertemperatuur?
+co2 continu test gebruiken voor ruwe controle van je co2 toevoeging.

Stomme vraag misschien, maar neemt het aantal lumen niet toe bij een ander formaat buis?
Een langere formaat ledbalk bestaat gewoon uit meer aantal ledjes, dus blijft het aantal lumen in principe gelijk?
En ze spreken ze ook over een gemiddelde totaal aantal lumen

Een langere formaat ledbalk bestaat gewoon uit meer aantal ledjes, dus blijft het aantal lumen in principe gelijk?
En ze spreken ze ook over een gemiddelde totaal aantal lumen
het aantal lumen neem toch toe? een balk van 150 cm heeft meer lumen dan een balk van 30, omdat er, zoals je zelf aan geeft meer ledjes op zitten. Echter.. deze lumen moeten ook meer water verlichten, dus de lumen/liter zal niet heel veel meer/minder worden.

@Ed Tensen Dat zijn niet mijn lampen, maar van TS.
Ik heb een poging gedaan uit te rekenen wat de lichtsterkte van zijn lampen is.

Nee, geen garnalen, maanvissen heb ik met ander ZA vissen. Aquabemesting 1 x per week 50 ml. Meting dag na toedienen. Misschien idd bodembemesting, al gebruik ik nu rootsticks. Mijn vallisneria gaat overigens als een jacko, daar is dit allemaal niet bij van toepassing.
Toch geef je daar iets belangrijks mee aan. Vallisneria soorten hebben krachtige wortels waar mee ze zichzelf in een zanderige bodem vast kunnen zetten. Maar die wortels worden nauwelijks gebruik voor voeding. De plant neemt dit voornamelijk op via de waterkolom. Rootsticks heb ik nooit gebruikt een kan daar ook weinig over zeggen. Zelf maakte ik kleibolletjes met lateriet als bodemvoeding.

Totaal plaatje van je aquarium?
Hoelang verlicht je?
Watertemperatuur?
+co2 continu test gebruiken voor ruwe controle van je co2 toevoeging.
Van achter naar voor :Bright 10.00 - 19.00 / Color 09.00 - 23.00 / Combi van 09.00 - 23.00. Temp 26,5 graad

Bijlagen

• 20240515_203348.jpg
    20240515_203348.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 17
  • 20240515_203335.jpg
    20240515_203335.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 16
Zandbodem, misschien zit het hem daar in. ooit gingen alle planten goed, maar misschien is de bodem uitgeput o.i.d.
Kleibolletjes met lateriet als bodemvoeding ???

ja, te bestellen bij aquariumbemesting.nl en dan rustig een eindje bolletjes draaien bij een spannende film en laten drogen.
Waarom 26,5C? De meeste planten vinden een iets lagere temperatuur aangenamer, maar misschien hebben je bewoners dat nodig?

volgens jouw overzicht zou het 2627 lumen zijn.
dat is in totaal 15039 gedeeld door BRUTO (!) 511 (daar moet dus nog hardscape etc af, maar daar heb ik geen gegevens over) = 29 lumen per liter. Dat zou eigenlijk wel genoeg moeten zijn.
Dan kan ik verder weinig meer bijdragen aan het antwoord, vrees ik.
De led buis lengtes leiden wel naar verschillen. Hier lees je daar iets over:

https://romberg.nl/product/superfish-led-combi/

Maar ik hecht aan die opgaves van deze leverancier geen grote waarde. SuperFish is en blijft een budget merk en je krijgt letterlijk waarvoor je betaald.

Met wat extra voeding onder de planten doe je niets fout mee.
De temperatuur is ook geen probleem.

-Een luchtpomp drijft wel deels je Co2 uit.
-Mogelijk harden je gebruikte stenen het water aan waardoor je kh oploopt en je ingestelde ph-waarde een foutieve co2 zal geven (co2 continu test ter controle gebruiken)

Toch geef je daar iets belangrijks mee aan. Vallisneria soorten hebben krachtige wortels waar mee ze zichzelf in een zanderige bodem vast kunnen zetten. Maar die wortels worden nauwelijks gebruik voor voeding. De plant neemt dit voornamelijk op via de waterkolom. Rootsticks heb ik nooit gebruikt een kan daar ook weinig over zeggen. Zelf maakte ik kleibolletjes met lateriet als bodemvoeding.
Bolletjesmix besteld, ik denk dat ik het idd in de bodem ga zoeken. Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan