Wat is er nieuw

Graag tips bij inrichting. Incl fotos

  • Onderwerp starter Onderwerp starter svensurf
  • Startdatum Startdatum
S

svensurf

Guest
zyfMRxZIxE2kkQIeHFO7FUKykRcCCuM7.jpeg

Zo staat de bak er nu bij (alleen avond/ochtend licht)

zyfMRxZIxE2kkQIeHFO7FUKykRcCCuM7.jpeg

Daglicht.
Nu wil ik graag horen, denken jullie dat het mooier is om in het midden minder hout te doen en een soort planten bakje (leistenen afscheiding) te maken.
Of het hout zo houden en de planten op het hout of tussen het hout door te laten gaan.

Ik denk dat bij deze biotoop enchidorus en Anubias goede planten zijn.
Misschien wat Java mos op het hout. En wat drijfplantjes om het licht wat te dimmen.

Dusss: zoals het nu is vol met hout en planten eromheen.
Of wat hout in het midden weghalen en hier een soort planten bak maken.
 
IewVsBKzVMgo2H6q14dVdX57joxkxty0.jpeg
 
Of: nog meer hout erin doen in de vorm van eikentakken en verder alleen nog eiken- of beukenbladeren erbij in gooien. Dat is pas mooi! 😉

Maar ja, smaken verschillen, doe dus vooral wat JIJ mooi vindt. Jij moet er naar kijken.
 
Zou het zo laten en aanvullen met hier en daar wat groen, inc. enig drijfgroen.
 
Inderdaad wat meer groen 🙂

Welke vissen wil je d'r in houden?
 
Ik wil er een mooie groep Corydoras sterbai in houden (op het monent 19 stuks)
Verder wil ik wel een paar mooie unieke L nummers. Ofwel een koppeltje van 1 soort of 2/3 verschillende.

Ik ben in het aquarium ernaast discus visjes aan het op laten groeien. Deze komen bij iemand vandaan die niet zo vaak voerde en hebben een kleine groeiachterstand, misschien kunnen er hier 5 van in als ze wat groter zijn? Of als ik al eerder zie dat er een koppel is ontstaan alleen een koppel.

Als bij vissen heb ik nog geen idee maar denk dat hij aardig vol zit met 19(of iets meer) sterbai's, 5x discus (of koppel), 2 of 3 l nummers.


Op de bak draaien 2 externe filters, een tetra TEC ex400. En een eheim (even geen idee, 350l uur)
Liefst vervang ik beide of in ieder geval de eheim (oudje) door een nieuw filter.

Ik denk dat ik in de hoeken wat cabomba plaats.
En dan in het midden leg ik mijn rode tijgerlotus neer.
En daarnaast een paar enchidorus en cryptocoryne.
 
En nog een snel vraagje.
Het aquarium draait nu anderhalve week.
Het tetra filter heeft daarvoor al 4 weken op andere bak gedraaid.
Verder komt het meeste hout uit aquaria die al draaide.
En heb ik wat filterbacterieen toegevoegd.

Moet ik mijn 3 weken indraaien volmaken.
Of zou ik nu al de Corys erin kunnen laten ivm het al ingedraaide filter, hout en bacteri�n.

De meetstripjes meten niks bijzonders


Verder heb ik bij sommige stukken hout, vooral de lange dunne takken wel het gevoel dat deze wat zacht zijn??
 
Erg mooie bak. Wat zijn de maten?
Zoals al eerder gemeld nog wat dunne takjes en wat drijvertjes. Misschien op de bodem nog wat kiezels, grind en keien.
Om het hout te onderhouden zou je misschien een kleinblijvende panaque toe kunnen voegen. Ze eten , schrapen hout wat daardoor in goede conditie blijft. Je bak vervuild er, net als met andere l nrs wel redelijk snel door.
Als je filter 4 weken is ingedraaid lijkt het me geen probleem om langzaam aan wat vis toe te voegen.
 
Gisteren verschillende planten toegevoegd.
4 stuks verschillende echinodorus soorten.
Een rode tijgerlotus als center plant.
Een kleine cryptocoryne.
Een althernanthera rosefolia

Foto's komen later,

Vanmiddag ga ik mijn sterbai's overzetten omdat de 60cm echt niet goed is voor hun gezondheid (teveel vis, te weinig water)

Het aquarium is 120x50x40 (LxHxB)
 
Mooie bak man! zou er niet veel aan doen, enkel wat grote eikenbladvarens als drijfplanten.

Wat ik persoonlijk ook wel mooi vind is een grote bol javavaren mini, en deze dan hoog op het hout plaatsen. Zal eens een voorbeeld zoeken.

02N_8w_---hmAItXilHzNSqEPul_xhRy.jpeg


Deze staat wel heel vol met javavaren, maar geeft je een beetje een goed idee. Javavarens zijn hele makkelijke planten. En aangezien je volgens mij geen co2 en plantenvoeding gebruikt zijn deze planten ideaal 🙂
 
Ik denk ook dat je met wat Javavaren wat meer kleur aan de bak kan geven nog. dat hout staat overigens wel erg leuk zo hoor.
 
Java varens zijn inderdaad een hele goede keus! Die foto bak is echt enorm mooi.

Mijn bak ziet er nu zo uit

_hlkdS2Cn6XqbabLsryL6FCiBH2nDj3p.jpeg
 
Mooi gedaan zeg. Ik vind het prachtig!
 
Bewust gedaan,hout "op de kop" geplaatst?
 
Als je bedoeld die soort wortels aan de rechterkant : ja bewust van dik boven naar dun bodem laten lopen om het zo een soort wortel te laten lijken die in het water doodschiet.
Die grote wortel aan de linkerkant ook bewust zo gezet omdat hij dan mooi doorloopt naar het midden en de voorkant van de bak.

De grote boomstam links is eigenlijk maar op een paar manieren te plaatsen want deze is rond de 50cm breed op het breedste punt, en net zo hoog als de bak zelf.
Weegt trouwens 15-20kg.


Ik heb het hout eerst allemaal geplaatst, hierna pas het filterzandbodem toegevoegd. En na 2 weken draaien de planten geplaatst.
Ik ben nu wel tevreden met de inrichting. Hopelijk gaan de planten gewoon goed aanslaan zonder CO2 toe te voegen.


De Corydoras groep heb ik gister overgezet. Ze zijn nog heel onrustig en zwemmen in groepen langs de ramen op en neer.
Dit word hopenlijk met een paar dagen rustiger.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan