graag tips mbt algen

H

Holymoly

Guest
Goedemorgen,

Dik een maand geleden mijn aquarium opgestart, planten deden het vanaf het begin allemaal goed, maar langzaamaan ontstaat er toch wel vrij veel alg, op de planten, het hout, ramen en ook op de bodem.
Licht staat nu 8 uur aan (80%) en ik voeg CO2 toe (steeds iets meer omdat de dropchecker nog bepaald niet limoen kleurt).

Tips zijn van harte welkom, licht dempen, toch iets sneller de CO2 verhogen?
Ik voeg trouwens vanaf de start de all-in-one plantenvoeding toe.

Enkele foto's :

DSCF6135.JPG

DSCF6136.JPG
DSCF6138.JPG
DSCF6140.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de onderste foto zie ik ook blauwalg volgens mij en dat is vaak een teken van overbelasting oftewel te weinig bacterien. Wat zijn je waterwaarden en wat voeg je verder toe naast de co2? Heb je een duidelijke foto van de dropcheckers want die lijken me behoorlijk donker nog.
 
Dank voor je snelle reactie, prettig forum is dit toch.
Heb net geprobeerd het aantal bubbels te tellen, maar dat is bijna onmogelijk. Ik denk rond de 180 pm.
Het aquarium is 120x50x50.
CO2 start 1,5 uur voordat t licht aangaat en een uur voordat t uitgaat stopt t.
Naast de all-in-one bemesting voeg ik niets toe.

Waterwaardes :

NH3/NH4 <0,05
NO2 0,05
NO3 10
Ph tussen 7,5 en 8
KH 6

DSCF6141.JPG
 
Volgend de tabel heb je amper co2 in je water.

https://www.google.com/search?q=ph/kh+tabel&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=M2Lr3EHVJ66_xM%3A%2Co5YqbXOQiq5xxM%2C_&usg=AI4_-kRP2aWUQS-C3FmjACv1teGLURq5KA&sa=X&ved=2ahUKEwiMvdLszaTgAhUHMewKHcaVCmgQ9QEwAHoECAUQBA#imgrc=M2Lr3EHVJ66_xM:

Meet je nog steeds no2 want normaal zou dat eigenlijk niet meer meetbaar moeten zijn na 4 weken. De piek heb je vaak na 2-3 weken.

Waarmee los je de co2 op? Flipper of.........
 
Ik ga straks nog even meten, maar dan heb ik de hulp van m'n vrouw nodig want ik ben redelijk kleurenblind.
Een echte piek van NO2 heb ik niet gehad, wel een kleine verhoging eind 2e week.
De Co2 gaat er via een inline-diffuser in.
 
Tjeetje, er zit zelfs alg op je dropchecker...
Ikzelf denk aan een voedingsprobleem.
Daarbij zie ook geen vissen in je bak? Dat is met AIO wel aan te bevelen om aan je PO4 te komen.
 
Ik zie dat je met een skimmer werkt bovenop je aanzuigbuis icm een fijn opzetstukje onderaan de buis. Dus vraag ik me af in hoeverre dit de stroming van je filter vermindert en hoeveel zuigkracht er nog is onderaan je aanzuigbuis. Sowieso gaat de buis ook niet echt heel diep in je bak vind ik waardoor de aanzuig van bodemvuil misschien ook niet ideaal is...

Welk filter gebruik je en hoe is de uitstroomsnelheid? Heb je nog genoeg flow?
Welke inline diffuser gebruik je?

Je zit al vrij hoog qua BPS dus ik zou misschien eerder de co2 wat vroeger opstarten ipv bellen op te schroeven.

En wat is je verversingsschema? Je water kleurt vrij bruin door het hout vind ik maar ik zie ook veel zwerfvuil van het hout (vandaar dat ik de filtratie/flow in vraag stel) in je mos en dan ook nog de algen...
Dat zorgt allemaal voor extra vervuiling dus dat zou ik zoveel mogelijk verwijderen tijdens het hevelen, aangetaste blaadjes snoeien en flow doorheen de bak kritisch evalueren en indien nodig optimaliseren.
Eventueel over purigen filteren als je de bruine kleur kwijt wilt.
Meer plantenvoeding toedienen.

Het plantje links voor uit de bak halen, in kleine stekjes verdelen en die individueel terugplaatsen. Zoals het nu geplant staat zal het nooit mooi uitgroeien.
 
Laatst bewerkt:
En welke verlichting heb je boven de bak eigenlijk?
 
Iedereen alvast dank voor t meedenken!

Sinds zaterdag zitten er 10 corydoras panda's in.
Filter is een JBL Cristalprofi 1501.
Licht : 1 x Dennerle Trocal Light Led 66 Watt.
JBL Proflora direct inline diffuser.
Wekelijks een waterverversing van +/-40%.
Voeg na verversing 70 ml plantenvoeding toe (plantedbox)

Algen begonnen te verschijnen (of op te vallen) ongeveer 2 weken na de opstart, maar ik had begrepen dat dit vaker voorkomt bij opstart en aangezien de planten als een dolle gingen, gingen er in eerste instantie geen alarmbellen rinkelen.

Qua stroming heb ik geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk, maar de stromingssnelheid lijkt mij voldoende, alle planten zie ik wel bewegen, muv helemaal rechtsachter, waar weinig stroming zichtbaar is. Zal ook te maken hebben met de hoeveelheid hout wat daarvoor zit. De planten die daar zitten (rotala rotundifolia) groeien wel goed.

De uitstroom van het filter staat wel ietwat geknepen, omdat hij vol open de skimmer (losse gedeelte) naar beneden trekt (ook zonder garnalenbescherming).
 
Dennerle Trocal Light Led 66 Watt

Lijkt me wel een "stevige" lamp dus 80% in deze fase van de bak lijkt me vrij veel. Ik zou een beetje meer dimmen en de duur inkorten tot de planten terug merkbaar gezonde nieuwe groei produceren. Momenteel doe je vooral de algen een plezier met al dat licht en zonder concurrente van gezonde plantengroei.

Je filter lijkt me al een beetje nipt voor een "high tech" plantenbak (1400l/u bruto voor een bruto 300l bak) maar aangezien je hem nog wat knijpt icm de skimmer (en ook door de garnalenfilter) vrees ik dat je flow niet ideaal is. En dus ook je co2 distributie niet...

Misschien is een afzonderlijke skimmer een idee, dan kan je je filter op volle snelheid benutten?

Ik zou persoonlijk alvast goed blijven verversen en de algen en vervuiling zo goed mogelijk af hevelen.
Wat meer plantenvoeding doseren (eventueel wat PO4 bij doseren indien nodig). CO2 iets vroeger opstarten en de verlichting tijdelijk terugschroeven.

En intussen de flow en de distributie van de co2 doorheen je bak eens goed bestuderen en optimaliseren.
Ik vermoed dat de stroming/co2 langs de bodemlaag niet optimaal is. Het is een lange, hoge bak en je met co2 verrijkte water komt vrij hoog in de bak door de lilypipe.
Het moet dus eerst de ganse lengte van de bak overbruggen om tegen de tegenoverliggende zijwand naar beneden te geduwd worden en terug te keren naar het filter.
Met dergelijke opstelling (lilypipe langs zijruit, lange (vrij diepe) bak) heb je dus veel pompkracht nodig om genoeg flow te hebben.

Zie je ook co2 belletjes uit je lily komen? Hoe gaan die door de bak? Zie je ze ook naar de bodem geduwd worden?
 
Net even weer gemeten :

NH4 < 0,05
NO2 0,05
NO3 10
KH 7

Verlichting teruggeschroefd naar 50%.
De dropchecker kleurt nu trouwens al iets lichter dan vanmorgen, dus die gaat morgen eerder aan + nog iets opgeschroefd.

De Co2 bellen zijn wel zichtbaar in de bak en raken de bodem ongeveer ter hoogte van de lage plant linksonder, daarna gaan ze de bocht om naar achteren.
Vanaf dan kan ik ze niet meer volgen.

De skimmer heb ik nu aan de bovenkant met een 2e "stelschroef" afgedicht zodat hij alleen aan de onderkant afzuigt, en filter weer op max.

Ga nu waterwissel doen.
 
Ik zie trouwens op de CO2 tabel trouwens wel, als ik het goed lees, dat bij een ph van 7,7 (wat hier uit de kraan komt) het sowieso moeilijk wordt om een “gezond” CO2 niveau te halen.
 
Nu is de kh opeens van 6 naar 7 gestegen? Is die vaak wisselend of zit hem dat in het meten? Je meet met druppels neem ik aan.
 
Ik meet idd met druppels.
Meet net weer 7, dus ik ga ervanuit dat het de eerste keer wellicht mis is gegaan.
Meet ook weer NO2 0,05, na waterwissel gisteren van 50%.
Is dat een waarde dat ik weer een wissel moet doen?

Ook heb ik nu het hoge stuk hout rechts eruit gehaald, hopende op een betere circulatie, maar ik zie t nog niet echt.
Wellicht haal ik t stuk links er ook nog uit want dat schijnt de stroming wel wat diffuus te maken.

Ook de visjes liggen er wat lusteloos bij ivm de voorgaande dagen.
 
Ook trouwens een behoorlijke kaamlaag vanmiddag toen ik terugkwam van m’n werk, met de CO2 bellen daaronder. Wat dus in 1 dag is ontstaan.
 
Is dat een waarde dat ik weer een wissel moet doen?
Ja, als je nitriet meet is het goed een flinke waterwissel te doen.

Vind het zelf belangrijk om naar de vissen te kijken en hierbij geef je aan dat het gedrag anders is, lusteloos.
De kaamlaag geeft ook aan dat er een onbalans is.
 
Eigenlijk zou ik wel eens willen weten op welke waarde je fosfaatniveau staat. Je nitraat zou wel op zo rond de 20 mogen staan daarbij is een fosfaat hoogte van 2 passend. Je licht had je op 80% staan dat maakt dat je in je bak rond de 4900 lumen hebt staan wat beslist niet te veel is gezien je plantenbestand welk ik meen te zien. Niet verlagen naar 50% dus! Je CO2 niveau is beslist te laag. Breng dat naar een PH van 6.8 á 6.9. Je probleem wordt nu vooral veroorzaakt door een te laag CO2 niveau en eveneens, je gaf deze waarde nog niet op, een te laag fosfaatniveau. Verder alg verwijderen waar je kan. Eventueel vuil afhevelen.
 
Ik zag ook blauwalg en dat moet je als het kan dagelijks weghalen en dat volhouden. Wel ben ik van mening dat je lang no2 meet in je bak want die draait al 4 weken. Is de circulatie goed in je bak?
 
Dank iedereen weer voor de hulp.
Ik heb helaas geen druppels om fosfaat te meten.

Het is een beetje aanmodderen op t moment. Had gisteren nml de dropchecker op de goeie kleur, maar door de kaamlaag hoopte zich ws een hoop CO2 op, waardoor de visjes zich niet meer zo best voelden. CO2 voor vandaag lager gezet omdat ik pas laat thuis zou zijn en de vissen dartelen weer vrolijk door de bak.

De circulatie in de bak is (nu ikzelf kritisch kijk) niet goed, ook niet nadat ik het grote stuk hout verwijderd heb.
Wat is wijsheid in deze, een circulatiepompje aanschaffen of wellicht een 2e filter bijplaatsen en deze dan linksachter plaatsen om zo betere circulatie te verkrijgen?

Nog iets wat door m’n hoofd schoot. Ik heb filterzand van Wildkamp gebruikt. Deze moest ik heel lang (uren) spoelen voordat de vuiligheid eruit was. En dat dus met veel water, een boormachine en verfmenger erop. De vuiligheid had een groenige kleur.
Kan het zand evt. verontreinigd zijn geweest?
 
Terug
Bovenaan