Wat is er nieuw

Graag tips voor aankoop CO2-installatie voor 2 bakken van 500 liter

jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
Berichten
2,304
Locatie
Aalst
Dag allen,

Heel lang geleden dat ik hier nog eens aanwezig was. Ik ben de hobby steeds blijven uitoefenen, maar had minder behoefte om me actief te engageren op een forum. Interesse is ook meer gaan overhellen naar onze (ondertussen) 3 honden.

Toch wil ik mijn hobby van aquarium houden weer opkrikken.

Ik heb 2 aquaria van 400 liter met elk een bioloog van 100 liter onder. Qua planten ben ik beperkt, wegens beperkte verlichting boven de bak. Maar ik zou toch eens wat meer in mijn bakken willen houden dan Vallisneria, Anubias, Lotussoorten, mosbollen, waterpest en cryptos. Deze planten doen het goed, maar zonder CO2 ben ik sowieso beperkt. En ze groeien relatief traag. Met botias in de ene bak en L-nummers in de andere bak hebben zachtbladerige planten door de trage groei geen schijn van kans. Echinodorussen bijvoorbeel vind ik prachtig, maar worden binnen de maand volledig kaalgevreten. Met een stevige groei zou dit volgens mij minder het geval zijn.

Vandaar dat ik me eens grondig wil informeren over een CO2-installatie. Ik weet dat de zaken ondertussen gigantisch veranderd zijn op dat vlak vergeleken met 10 jaar geleden.

Welke zijn prijs-kwaliteit goed?
Heeft CO2-installatie wel zin met een bioloog?
Zo ja, waar sluit je deze best aan in het circuit?
Is een automatische pH-meter een echte meerwaarde?
Is er een mogelijkheid om 2 bakken van CO2 te voorzien met ��n installatie?

Hopelijk krijg ik hier veel bruikbare tips.
 
Staan de bakken naast elkaar? Dan is er wel wat moois te maken.

Maar als je deze bewoners blijft houden zul je nooit een mooie plantenbak kunnen krijgen. Co2 werkt ook alleen maar goed als er veel licht boven je bakken aanwezig is. Zou eerst deze 2 zaken veranderen voordat je aan co2 begint, anders is het alleen maar zonde!
 
De bakken staan inderdaad naast elkaar. Qua planten zou ik op zich niet veel willen veranderen, maar ze mogen toch wat "dikker" staan en sneller groeien. Alleen zou ik heel graag een straatje Lilaeopsis Novea-Zelandiae.

Verlichting boven mijn botiabak is best wel OK. Ik heb 3 rijen lampen boven hangen over 2/3 van het aquarium en 2 rijen boven 1/3. Maar op die plaats staat enkel kienhout. Dennerle lampen combinaties, dus dat zit wel OK denk ik.

Mijn bak met Zuid-Amerikaans visbestand is een Juwel-bak van 1m50 met 2 Dennerle lampen boven (T5). Deze is misschien wat minder goed belicht.

Qua bezetting wil ik er eigenlijk niets aan veranderen. Maar gezien de planten die er nu in staan het niet slecht doen, maar alleen traag groeien, lijkt me dat niet direct een groot probleem???

Ik weet sowieso dat de plantenkeuze beperkt is, maar een iets forsere groei zou toch niet verkeerd zijn.
 
Heb je een foto?

Zou eens kijken hoeveel winst te behalen valt door kleibolletjes bij de crypto's, valliniseria en lotussen te steken. Denk dat ze daar ook al snel van gaan groeien. Mocht dat nog niet snel genoeg zijn kan je inderdaad overstappen naar co2. 2 bakken op 1 systeem lijkt mij geen probleem, een goed idee zelfs!

Je gaat wel veel verliezen in je bioloog denk ik, maak je gebruik van een overloop of hoe ziet dat systeem eruit? Oppervlaktebeweging is funest voor de co2 waarde, dus een open filtersysteem gaat daar wel invloed op hebben.

Ph meter heb ik nooit mee gewerkt, dus daar kan en mag ik niet over oordelen. Ik heb hem vooralsnog niet nodig gehad in de 4 jaar dat ik co2 gebruik. Heb zelf de co2 set van SERA, zou zelf voor een andere gaan. De difusser die ik er destijds bij kreeg was ruk en ik kon mijn filter er niet goed op aansluiten. Nu sinds tijden een externe reactor aangesloten en wel het gewenste resultaat behaald. Enige van mijn co2 set nog van sera is is mijn drukregelaar en fles.

Zou zelf even goed informeren bij een aquariumzaak, of hier even in het promo gedeelte kijken. Zag paar dagen terug een goedkope set voorbij komen van Veldhuis, je kan ook op internet kijken.

Zou de difussor van je co2 gewoon in je bioloog zetten, mooi weggewerkt en niet hinderlijk in het zicht van je bak. De splitsing van het co2 circuit maakt niet echt uit, maar in ieder geval achter het terugslagventiel en voor je magneetventiel als van beiden bakken de lampen tegelijk uitgaan.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt.
 
Ik ga een dezer dagen eens een foto trekken. Ik heb wel foto's van de inrichting, maar geen van de biologen. Het is inderdaad met een overloop.

aquaria.jpg


De Echinodorus in de linkse bak (botia's) is ondertussen dik gehalveerd. In de rechtse bak slaag ik er niet in om de Javaren goed te krijgen. En Echinodorussen zijn daar sowieso binnen de kortste keren opgegeten.

Die kleibollen zijn inderdaad een goeie tip. Heb ik wel al eens gedaan, maar zonder merkbaar verschil. Punt blijft ook dat de Anubias niet geweldig goed groeien.
 
Ik heb ondertussen gemaild naar een online winkel. Al positief dat ze niet direct een antwoord gaven, maar zeiden dat ze de situatie gingen onderzoeken. Ik ben toch wel benieuwd naar hun antwoord. Spijtig dat ik het hier met de inbreng van Intercooler moet doen (geen afbreuk aan uw antwoord Intercooler!). Dacht dat hier meer CO2-experten gingen zitten 🙂
 
Wil ook wel even reageren. Ik snap wat je bedoelt qua je plantengroei. Heb zelf ook in mijn bak dit soort planten en geef geen co2 in de vorm van een co2 installatie. Voeg easycarbo toe, profito en klei/laterietballetjes bij de wortels. Groei is er wel, maar niet vlot. Planten staan er wel gezond bij. Genoeg om geen alg te krijgen, mede door mijn ledverlichting. Sinds ik leds gebruik boven mijn bak is er totaal geen alggroei.
Ikzelf zou bij jouw soort bak..bewoners en planten ..geen investering doen in een co2 installatie.

Misschien heb je hier wat aan of niet 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan