Wat is er nieuw

Gratis gekregen aquarium met goudvissen(?)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ain Elohim
  • Startdatum Startdatum
A

Ain Elohim

Guest
Gisteren heeft mijn zoon van 6 jaar onverwachts een oud aquarium met (goud)vissen gekregen van vrienden. Zelf heb ik absoluut geen kennis/ervaring met vissen en ben ik ook geen voorstander van kleine aquariums, maar toch wil ik er graag voor zorgen dat de vissen in een aangename omgeving vertoeven. Het gaat om een standaard aquarium van 50x25x30 met een filter. Echter ben ik niet zeker over de plaatsing van de filter. Momenteel heb ik de indruk dat de stroming door deze filter redelijk sterk is (wegdrijvende vissen door de stroming), en ik vroeg mij af of dat ik deze best in de lengte richting laat uitstromen of in de breedte, en hoeveel deze uitloop onder of boven het wateroppervlak moet zitten? Momenteel zit deze 1,5 cm onder het wateroppervlak.

Het is de bedoeling zo snel mogelijk naar de winkel te gaan om de nodige spullen aan te kopen. Dus: graag wat info over welke vissoorten in het aquarium zitten en vooral, welk materiaal heb ik nodig voor een betere leefomgeving?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• IMG_20200816_142037.jpg
    IMG_20200816_142037.jpg
    384.4 KB · Weergaven: 187
  • IMG_20200816_142046.jpg
    IMG_20200816_142046.jpg
    406.2 KB · Weergaven: 149
  • IMG_20200816_142056.jpg
    IMG_20200816_142056.jpg
    370.8 KB · Weergaven: 157
  • IMG_20200816_142139.jpg
    IMG_20200816_142139.jpg
    120 KB · Weergaven: 155
Leuk aquariumpje!
Goudvissen eruit. (Die hebben 200liter of hoger nodig) garnalen of een paar nanovisjes erin en je kan weer door!

Gisteren heeft mijn zoon van 6 jaar onverwachts een oud aquarium met (goud)vissen gekregen van vrienden.
Zonder eerst met jou te overleggen 😱
Denk eerst even goed na of je dit aquarium wel wilt en zo niet zou ik hem gelijk naar de vrienden terugbrengen.
Voor de goudvissen is dit aquarium te klein.

Zonder eerst met jou te overleggen 😱
Denk eerst even goed na of je dit aquarium wel wilt en zo niet zou ik hem gelijk naar de vrienden terugbrengen.
Voor de goudvissen is dit aquarium te klein.

Klopt. Ik wist enkel dat ze een 'verrassing' gingen meebrengen voor mijn zoon... Op zich heb ik er niets op tegen, maar het moet met de juiste vissen die kunnen gedijen in een klein aquarium.

Fijn zulke vrienden, not.

Anyway, deze vissen hebben een aquarium van minimaal 1 meter nodig, onderstaande foto laat zien waarom
sluierstaart.png

Mijn zoon van 5 is helemaal enthousiast over de cherry garnalen (overgenomen van een andere hobby aquariaan voor maar 60 cent per stuk, gevonden via marktplaats. Lokaal gekweekt, sterke beestjes geboren in hetzelfde kraanwater als ik gebruik.
En het ene dwergkreeftje (die hij Robin Rene Creepy heeft genoemd). Zij zitten in ons ongeveer vergelijkbaar qua inhoud aquariumpje. Zijn leuk observeren voor hem, en zijn neefjes (7 en 9) zijn er ook dol op. Zijn nu bij mijn zus aan het zeuren dat ze ze ook willen. Vinden ze hier veel leuker dan de mooie maar saaie vissen. Ze doen het hier heel goed. En javamos en andere planten waar ze blij van worden zijn niet duur, en makkelijk. Tenzij hij/jij het enge beestjes vind natuurlijk.

Dit aquarium is inderdaad veel te klein voor goudvissen.

Ongevraagd huisdieren geven als kado is vragen om problemen vind ik. En als jouw zoon is als de mijne is gewoon teruggeven ook niet echt een optie , recept voor boze en overstuur geraakt zoonlief. Zoiets moet altijd overlegt worden omdat het ook komt met verantwoordelijkheden en kosten waar niet iedereen op zit te wachten en dierenwelzijn natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
In principe een leuke bak waar je echt wel wat leuks van kan maken. Helaas, voor goudvissen is het te klein. Wellicht heb je iemand in de vriendenkring/familie waar de goudvissen een vijver in kunnen? Dan geef je ze een beter onderkomen, maar kan zoonlief ze af en toe ook nog eens zien.
Een leuke goudvisvervanger vind ik een betta. Ontzettend leuk, maar ook vooral persoonlijk visje. Is wel een tropisch visje, maar met een heater en wat echte, levende planten kom je al een heel eind! Zal ongeveer het formaat hebben van de goudvissen die je nu hebt, maar wordt niet groter. Enorm veel keuze en kleuren, waar je evt met je zoon iets uit kunt zoeken

Leuk aquariumpje!
Goudvissen eruit. (Die hebben 200liter of hoger nodig) garnalen of een paar nanovisjes erin en je kan weer door!

Om heel eerlijk te zijn snap ik dit advies niet helemaal want wat moet er volgens jou dan met de vissen gebeuren? Niet iedereen heeft kennissen met een gebalanceerde niet overbevolkte vijver en de vissen weggeven of naar de dierenwinkel brengen is echt geen garantie dat ze daarna beter verzorgd worden.

Ik begrijp dat het niet realitisch is om te verwachten dat iemand die met een stel vissen is opgescheept gaat investeren in een groot aquarium, maar het is ook niet realistisch om te verwachten dat de vissen beter af zijn door ze maar weg te doen. Ain Elohin is in ieder geval voldoende begaan met de vissen om er goed voor te willen zorgen terwijl het geen eigen keuze was om vissen te hebben (heel veel respect hiervoor!).

Op marktplaats zijn er nog weleens grotere aquariums te vinden voor een nette prijs, ik heb daar zelf mijn 1 meter lange aquarium vandaan gehaald voor 80 euro, maar bedenk zelf of dat jou de investering waard is. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar hier https://www.licg.nl/aquariumdieren/sluierstaart/ is best wel goede informatie te vinden over het verzorgen van de sluierstaart.

Om heel eerlijk te zijn snap ik dit advies niet helemaal want wat moet er volgens jou dan met de vissen gebeuren? Niet iedereen heeft kennissen met een gebalanceerde niet overbevolkte vijver en de vissen weggeven of naar de dierenwinkel brengen is echt geen garantie dat ze daarna beter verzorgd worden.

Ik begrijp dat het niet realitisch is om te verwachten dat iemand die met een stel vissen is opgescheept gaat investeren in een groot aquarium, maar het is ook niet realistisch om te verwachten dat de vissen beter af zijn door ze maar weg te doen. Ain Elohin is in ieder geval voldoende begaan met de vissen om er goed voor te willen zorgen terwijl het geen eigen keuze was om vissen te hebben (heel veel respect hiervoor!).

Op marktplaats zijn er nog weleens grotere aquariums te vinden voor een nette prijs, ik heb daar zelf mijn 1 meter lange aquarium vandaan gehaald voor 80 euro, maar bedenk zelf of dat jou de investering waard is. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar hier https://www.licg.nl/aquariumdieren/sluierstaart/ is best wel goede informatie te vinden over het verzorgen van de sluierstaart.

Oke ik neem even terug wat ik heb gezegd over goudvissen weggeven. Er zijn schijnbaar wel een paar plekken waar goudvissen worden opgevangen (http://www.goudvissenopvang.nl/) dus als daar nog plek is dan is dat mogelijk wel beter voor de vissen dan in het kleine aquarium blijven.

Ga idd wel eerst goed nadenken over garnalen enz. Want daar moet ook een verwarmingselement in! Goudvissen zijn koudwater en cherry garnalen moeten in warmwater

Ook voor kleinere vissen of garnalen moet het aquarium eerst ingedraaid zijn 🙂

Daar is heel veel informatie over te vinden op dit forum 😊👍🏻

Het advies van Joff is wellicht wat kort door de bocht maar mijn inziens niet direct fout. Hoe het aquarium verkregen is maakt voor de vissen natuurlijk niets uit, dus die 30 tot 35 liter waar ze nu in zitten blijft veel te klein en is niet houdbaar. Het lijkt me juist wenselijk dat de TS hier met zijn/haar neus op de feiten wordt gedrukt zodat duidelijk is dat dit aquarium totaal niet geschikt is voor goudvissen.

Eigenlijk zijn er twee opties.
1) zoals Joff zei de vissen weg doen naar iemand die er voor kan zorgen en van het gratis aquarium een leuk nano bakje maken met nano bewoners.
2) zoals jij zegt, een ander aquarium kopen en daar een goed tehuis voor de gousvis(sen) in maken. Dat zou dan minimaal een aquarium van 200-250 liter moeten zijn en kom je al snel op 120cm breed uit.

Ga idd wel eerst goed nadenken over garnalen enz. Want daar moet ook een verwarmingselement in! Goudvissen zijn koudwater en cherry garnalen moeten in warmwater
Als de bak ik een voldoende verwarmde ruimte staat (watertemperatuur die niet onder de 18°komt)is een verwarming niet nodig.
Echter is dat bakje niet zo geschikt voor garnalen. Het is open zodat ze er kunnen uit kruipen en de filter is niet garnalenveilig.

Het advies van Joff is wellicht wat kort door de bocht maar mijn inziens niet direct fout. Hoe het aquarium verkregen is maakt voor de vissen natuurlijk niets uit, dus die 30 tot 35 liter waar ze nu in zitten blijft veel te klein en is niet houdbaar. Het lijkt me juist wenselijk dat de TS hier met zijn/haar neus op de feiten wordt gedrukt zodat duidelijk is dat dit aquarium totaal niet geschikt is voor goudvissen.

Eigenlijk zijn er twee opties.
1) zoals Joff zei de vissen weg doen naar iemand die er voor kan zorgen en van het gratis aquarium een leuk nano bakje maken met nano bewoners.
2) zoals jij zegt, een ander aquarium kopen en daar een goed tehuis voor de gousvis(sen) in maken. Dat zou dan minimaal een aquarium van 200-250 liter moeten zijn en kom je al snel op 120cm breed uit.

Ik ben het ook ermee eens dat deze opties de beste opties zijn, ik ben het er alleen niet mee eens dat het makkelijk is om een goed tehuis te vinden voor de vissen.

Als de bak ik een voldoende verwarmde ruimte staat (watertemperatuur die niet onder de 18°komt)is een verwarming niet nodig.
Echter is dat bakje niet zo geschikt voor garnalen. Het is open zodat ze er kunnen uit kruipen en de filter is niet garnalenveilig.
Nou is dat eerste totaal niet erg (een open bak) want al mijn bakken zijn open en nog nooit is er een garnaal uitgekropen, dat doen z eook alleen maar als d eomstandigheden slecht zijn (verkeerde waterwaardes bijv)
Dat filter is wel een dingetje maar dat is aan te passen

Ik ben het ook ermee eens dat deze opties de beste opties zijn, ik ben het er alleen niet mee eens dat het makkelijk is om een goed tehuis te vinden voor de vissen.
Ach dat is wat mij betreft nogal relatief. Zou het makkelijker zijn om voor optie twee te kiezen en voor iemand die eigenlijk helemaal niet van plan was om een aquarium te nemen een reus van een aquarium in huis te nemen? Ik denk dat herplaatsen van de vis, wat inderdaad niet super makkelijk zal zijn toch de beste optie is.

Leuk zo'n kadootje...lief maar volkomen ondoordacht. Misschien is het ook een idee om te kijken of de plaats waar je woont een eigen FaceBookpagina heeft. Ik heb zo een mooie opvang voor mijn toenmalige goudvissen gevonden. Het bakje zelf kan je inrichten met veel plantjes bijvoorbeeld Belgisch groen en drijfplantjes als Salvinia natans en Limnobium, en dan een mooie betta erin en wat garnaaltjes, zoals hierboven al aangegeven. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe je dit op tactische wijze aan de gulle gevers uitlegt...

Hoihoi

Als ik het hele verhaal goed begrijp, dan zou ik wel de goudvissen ruilen, sommige shops zijn soms wel blij met een paar grotere exemplaren
Dit aquarium, is heel kindvriendelijk geschikt voor een plukje Platy's en wat Endler gupper (alleen mannetjes want ze jongen als konijntjes), makkelijke visjes die zijn prachtig om te zien en vooral een goede instap om kennis te maken met het aquarium gebeuren
Uiteraard wat planten en een paar kleinbijvende algeneters erin
Verwarminkje en nog iets van een schuilplaatsje dan kan je zoontje genieten van een prachtig nooit vervelend schilderij

*impressie
2020-08-17_11-44-53.png

Blijft natuurlijk wel de vraag hoe je dit op tactische wijze aan de gulle gevers uitlegt...

Uitleggen dat het lief willen zijn voor je zoon erg gewaardeerd wordt. Er van uitgaan dat de gevers de ballen verstand hebben van goudvissen. Veel voorkomend probleem zie de niet voor niets cliche van goudvis in kom, dat komt ergens vandaan. En helpt niet met bewustwording/zijn. Dit natuurlijk niet zo zeggen "Jullie hebben de ballen verstand van (goud)vissen." hahaha. Dat is niet bepaald tactisch. En dan gewoon rustig uitleggen dat je dit kado wilt aanpassen in een leuk iets voor zoonlief EN de bewoners. En dit voor de goudvissen niet mogelijk is gezien de grootte van de aquarium. Zo heb ik het ook aan mijn zoontje uitgelegd toen ik hier advies vroeg voor mijn 25 liter bakje waar hij (maan)vissen en kikkers in wilde. Ging verbazingwekkend goed. De meeste mensen, kinderen inclusief hebben het toch goed voor met dieren als ze het rustig en vriendelijk uitgelegd krijgen en niet aggresief/verdedigend.

Blijft natuurlijk wel de vraag hoe je dit op tactische wijze aan de gulle gevers uitlegt...
Nou gewoon precies zoals het is 🤷🏼‍♀️ Dierenwelzijn is belangrijker dan iemand zijn ego denk ik 🙂
Of anders gezegd: als ik een keer zo iets dergelijks zou doen, met alle goede bedoelingen van de wereld (want het is echt wel een lief gebaar), zou ik het wél willen weten..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan