grauwacke steen


M

mekkerink

Guest
Hoi forumleden,

Zijn grauwacke stenen geschikt voor in het aquarium?

Mvg Maikel
 
Is een natuursteen, dus ik verwacht van wel,
wel zal je eerst een test moeten doen om te zien of de steen kalk bevat, is dit zo dan kan je hem nog in de bak steken, maar krijg je harder water.
 
Zou ik niet doen, omdat het zandsteen is. Zandsteen heeft het risico van kalk idd, en ook van mineralen die vrij kunnen komen onder water bv teveel ijzer. Je neemt beter iets als basalt ofzo, dat is veiliger.
 
SaskiaZ zei:
Zou ik niet doen, omdat het zandsteen is. Zandsteen heeft het risico van kalk idd, en ook van mineralen die vrij kunnen komen onder water bv teveel ijzer. Je neemt beter iets als basalt ofzo, dat is veiliger.

Humm, idd, wist niet dat het een zandsteen was, in dat geval ga ik zeer zeker mee :)
 
Een grauwacke is een zandsteen die bestaat uit veel andere mineralen dan kwarts, vooral mica's als chloriet en biotiet. Een zandsteen die veel andere mineralen bevat, wordt een zogenaamde "vuile" zandsteen genoemd. Een grauwacke bestaat uit veel verschillende mineralen doordat het dicht bij de bron van de erosieproducten is afgezet. De naam van het gesteente verwijst naar de kleur die het aanneemt; door de vari�teit aan mineralen heeft het gesteente een grauwe, vaak groengrijze, kleur.
 
OK deze steen valt dus af.
Wie kan mij tips geven over welk soort steen in mijn ZA bak kan en rekening houdende met een bruine achterwand.
Ik heb al gekeken bij intr*tui* en daar hebben ze mooie keien. Alleen de kleur grijs etc. Zouden deze nog bijkleuren door alg?
 
Basalt breuksteen zou geschikt moeten zijn, al is dat voor de doeleinden die jij beschijft wat aan de donkere kant, nl. bijna antraciet als het nat is.
 

Terug
Bovenaan