Wat is er nieuw

Green hulk / blue jelly kweken

Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Ik ben me aan het inlezen om taiwan bee garnalen te gaan houden, maar ben erg benieuwd uit welke garnalen de blue jelly's en green hulks ontstaan?

Heb al wel gezien dat met een groepje WR, RR, panda, KK en BB de mooiste kleurpatronen ontstaan. Maar nooit de groentint. Is er meer over bekend waar dat vandaan komt? Zijn mijn google skills te beperkt, of is het gewoon een groot Aziatisch mysterie?

Taiwan-Bee.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zit er ook niet zo in maar volgens mij moet je dan als het kan garnalen hebben die dit in de genen hebben om hiermee te kweken. Hoe deze zijn ontstaan is een goede vraag. Het zijn niet de goedkoopste dus dat is misschien iets om rekening mee te houden😉

Laatst bewerkt:
Van Crustahobby:

De Taiwan Bee zijn dubbel recesief:

1. Crystal Red/Black is dominant over Taiwan Bee

2. Black is dominant over Red

3. Er zijn ook intermediaire fenotypes, zoals de groene variant (Incredible Hulk) en de bruine Taiwan Bee.

Het is mogelijk dat het geslacht van de dieren mede van invloed is op de kleur en tekening van de nakomelingen. Sommige kwekers zeggen dat het mannetje bepalend is.

ik haak even aan... 🙂

Het verhaal van kruisen en genen is best een ingewikkeld verhaal hoor.

Ik zit er ook niet zo in maar volgens mij moet je dan als het kan garnalen hebben die dit in de genen hebben om hiermee te kweken. Hoe deze zijn ontstaan is een goede vraag. Het zijn niet de goedkoopste dus dat is misschien iets om rekening mee te houden😉

Wat ik weet is dat de green hulk een mutatie is van de blue jelly wat weer een mutatie is van de blue bolt.
De blue bolt is een mutatie van de King Kong, TB en Wine Red.

Mijn idee over mutaties is dat er ergens een trigger moet zijn waardoor de mutatie plaatsvind op het niveau van de genen/dna.
Die trigger kan van alles zijn, voer/waterkwaliteit/genen voorouders.

Zelf heb ik voornamelijk CR/CB TB en een aantal King Kongs in de bakken maar zo af en toe springen er een paar jongen uit die een duidelijk blauwe danwel groene gloed hebben. Als ze groter worden wordt deze gloed wel minder maar nog steeds iets zichtbaar.
Doel is om zodra de stelling klaar is deze te selecteren en verder mee te kweken om te kijken of de kleuren meer naar voren kunnen komen.

Is het niet zo dat de Red en Blue Bolt ook Snow White in zich hebben dan??

https://sites.google.com/site/crust...-de-taiwan-bee/genetica-blue-bolt-en-red-bolt

Net even wat meer verdiept in dit geheel, of ik helemaal correct was met mijn gedachte over de mutatie weet ik nu niet meer.

Lees op deze site: http://www.shrimpnow.com/forum/showthread.php/9920-Blue-Bolt-Breeding dat de blue bolt gekregen kan worden door de volgende kruising.

CBS which carry snow white genes crossed with KK then F1 females(snow white/blue hue around the head area) crossed back to male KK/female king kong = low percentage of BB.

Vanavond meer eens verder in verdiepen.

Al met al geen makkelijke materie volgens mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan