Wat is er nieuw

Gremlins aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gremlin
  • Startdatum Startdatum
G

Gremlin

Guest
Hierbij onze bak (150cm) zoals het tot 2 weken geleden was:

gremlin2.jpg

Helaas kregen wij wel veel last van baardalg, waarschijnlijk door we tekort aan co2 en slecht licht.

En hieronder zoals onze bak nu is (na onze verhuizing):

gremlin1.jpg

Uitdaging is om de CO2 en licht (LED) goed te krijgen. Maar dat moet met hulp van dit forum + Google, geen probleem zijn. De planten zullen gelijk blijven, maar de "mosbollen" komen absoluut de bak niet meer in 🙂

Groet,
GTG

Zou er eens meer zuurstofplanten inzetten.
Zijn je vissen ook blij mee.

En dan ,dat witte zand, ook goed voor alg.
Waterwaarden zijn ook belangrijk,he.

Waarom CO2 toevoegen als je bijna geen planten hebt 😉 . Zoals bertus al aangaf ziurstofplanten toevoegen, en ook drijfplanten die het licht kunnen dimmen zodat algen minder kans krijgen.

Ik moet zeggen dat ik met de baardalg eigenlijk wel een geinige uitstraling vond hebben...

Ziet er leuk uit!
Alg is vaak te bestrijden met CO2 toevoeging. hierdoor nemen je planten meer andere voedingsstoffen op waardoor algen een mindere kans krijgen.

Nu zal CO2 door het lage plantgehalte weinig beinvloeden.
Zoals hierboven al genoemd is het handig om snelgroeiende planten en drijfplanten toe te voegen.
Snelgroeiers nemen vanzelfsprekend de meeste voedingsstoffen op en drijfplanten zullen een deel van het licht blokkeren.

Baardalg is in de regel een voedingstekort en dat kan van alles zijn. Ik zou de waterwaarden weleens willen weten in jouw geval.

Bedankt voor het compliment en de tips.

Even voor de duidelijkeid; Alle oude planten (m.u.v. de mosbollen) komen weer terug in de nieuwe bak. Zijn dat alsnog te weinig planten voor een zinvolle toevoeging van CO2?

Wij wilden CO2 toevoegen om de baardalg een halt toe te roepen. Er zitten inderdaad niet veel planten in. Maar de planten doe erin zitten, hebben last van baardalg. Op internet staat dat de enige echte oplossing tegen baardalg, CO2 is.

Dat "baardalg op de stenen" zijn vastgebonden mosbollen. Helaas blijft dit niet hechten op steen, wordt het snel vies en draagt het naar mijn idee bij aan de overige algvorming. Wij gaan zeker wel weer iets aan planten op de stenen doen, maar we zijn er nog niet uit wat het gaat worden.

Als snelgroeier kennen wij eigenlijk waterpest, wat echt niet onze smaak is. Daar zullen we ons verder in moeten verdiepen.

Verder dachten wij juist dat de planten te weinig licht krijgen, met alg als gevolg. Er zitten maar 2 tl-buizen in, die al jaren oud zijn. Leuk om te lezen dat de adviezen juist gericht zijn op het verder verminderen van de belichting.

De waterwaarden kan ik nu wel geven, maar de bak is nog aan het opstarten (staat nu 1 week). Heeft het dan wel zin om de waterwaarden door te geven?

Groet,
GTG

Baardalg vind ik altijd erg fraai.Hoe het was vind ik het dan ook 100x mooier dan hoe het nu is.

De vissen die je hebt houden trouwens niet van zo'n inrichting.

Je moet vaak wel heel weinig licht hebben om algen te krijgen. Als planten veel licht vragen en dus bij weinig niet meer goed groeien dan kan dat. Ik heb hier in de kleine bakjes maar rond de 0,3W/L en dat is niet veel maar dat geeft geen algen. Nu zijn het ook planten die niet erg veel licht vragen.
Dus het hangt denk ik ook van de planten af maar bij een gemiddelde bak heb je tegenwoordig eerder teveel dan te weinig licht.
Ik denk eerder dat je " teveel" licht had in verhouding tot de hoeveelheid voeding in het water.
Dan krijg je dus tekorten en weer algen. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig was naar de waterwaarden ten tijde dat je algen had.

Ik moet zeggen dat ik itt Botia juist een hekel heb aan algen en om tekorten in de grote bakken te voorkomen volg ik dan ook de EI met een co2 van zo n 30-35mg/L.
Maar in sommige bakken horen algen en sommige mensen vinden dit juist mooi. Snaken verschillen natuurlijk 😉.

Op het moment behandel ik op mijn studie de groep algen die we in het aquarium vinden.
In de regel is CO2 te weinig aanwezig in het water, maar waar John net al op wees kan het eigenlijk iedere voedingsstof zijn die tekort komt.
Belangrijk zijn de waterwaarden. Aan de hand daarvan kan de oorzaak redelijk snel bepaald worden.
De meeste algen hebben geen vorm van het zogenaamde "blackfotysynthesis" dus die zullen het bij minder licht slechter doen (Simpel gezegd: cellen afbreken om andere cellen in leven te houden). Meer licht is vaak dus niet de oplossing.

Ook bij mij is waterpest geen favoriet, maar het is wel een makkelijke snelgroeier. het moment dat je de algen niet terug ziet komen kan je er wat andere (nieuwe) planten bij plaatsen en het waterpest er op den duur uit halen.

Als ik hier boven iets noem wat niet klopt hoor ik het graag (gezien ik er over leer, maar weinig ervaring heb)

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Leuk dat je daarmee bezig bent Daniel en ik ben het helemaal met je eens verder 😉.

jessicapilon zei:
Leuk dat je daarmee bezig bent Daniel en ik ben het helemaal met je eens verder 😉.

Gelukkig, ja hadden het over algen als chlorella en spirulina (superfoods) en zijn toen opverzoek verder gegaan hiermee. interessante stof.

Algen zijn een niet zo n makkelijk probleem waar nog veel onduidelijk en onbekend over is.

Helder verhaal. Conclusie is dus om er meer planten in te zetten en dat daarmee de alg weg zal gaan?

Het is haast onvoorstelbaar dat de baardalg mooi is.. Het maakt alles zwart en plakkerig. De mooie groene kleur van de planten gaat weg en na verloop van tijd komt er zelfs een witte aanslag.

Op de stenen komen nog wel wat (kleine) plantjes.

Groet,
GTG

Helaas is er niet echt 1 conclusie.
Water testen is het handigst en dan de waarden hier plaatsen. Vaak kan dit bij een LFS.
Planten als waterpest gaan zeker veel doen voor je water.

Succes er mee!

Dat het weggaat is niet gezegd. Er zal voldoende voeding aanwezig moeten zijn voor de planten zodat de algen geen kans krijgen doordat de planten goed groeien.
Dus voldoende sporen en nitraat, fosfaat en co2. Ook kalium is wel belangrijk om nog even te noemen, maar dat zit vaak al in de plantenvoeding.

Waterpest is gelukkig niet de enige snelgroeier. Ik vind zelf Limnophila sessiflora een mooie plant die ook snel groeit en best wat licht wil hebben. Misschien is dat een idee.

Ik snap wel wat Botia bedoelt dat het mooi kan zijn. Ik heb zelf een beetje baardalg op de achterwand zitten, en vond het altijd wel wat hebben, moeilijk uit te leggen. Nu is het echter overgeslagen op de anubias dus voeg ik meer CO2 toe en bij mij helpt dat goed.

Als de alg weer terug komt en niet weggaat kan je altijd je aquarium afplakken met kranten ofzo en de lichten helemaal uit zodat er 0,0 licht bij komt. Vaak kunnen algen daar slecht tegen, terwijl planten het beter uithouden, zeker planten als echinodorus, cryptocoryne en anubias zullen er niet erg veel van hebben. Ook de vissen zullen er weinig hinder van ondervinden, tenzij je merkt dat ze het voedsel niet kunnen vinden in het donker...

Wederom bedankt allen.

Hierbij de waterwaarden gemeten met een tetra 6-in-1 test.

De eerst weergegeven waarden zijn van de tijdelijke bak. Hier zitten mijn vissen en planten in (en het "oude water"). De tweede set aan waarden zijn van het opstart aquarium die je kan zien op de foto.

Tijdelijk aquarium met planten en vissen:
CL2 0
Ph 7.6
Kh 6d
GH 8d
No2 0
No3 50

Opstart aquarium:
CL2 0
Ph 8
Kh 10d
GH 8d
No2 0
No3 25

Mijn conclusie is dat de NO3 in het tijdelijke aquarium te hoog is. Dit had ik ook al verwacht vanwege de relatief kleine bak en het feit dat het water daar nu al 1 week in staat zonder verschoont te zijn. Zojuist meteen water verwisseld (ongeveer een derde).

Verder zie ik, met mijn beperkte kennis, geen bijzonderheden. Jullie wel?

Groet,
GTG

Verder misschien nog wel goed om te vermelden dat wij een tijdje easy life profito hebben gebruikt. Hier zijn wij mee gestopt omdat we het idee kregen dat de alg daardoor toenam.

Groet,
GTG

Ik wel. Namelijk een hoge Chloorwaarde en pH.

Chloor kan de slijmhuid van de vissen aantasten en nare bacterien en schimmels meer kans geven om zich te manifesteren op je vissen. Ook zou van mij de pH best wat lager mogen aangezien een pH van 8 vrij hoog is.

Chloor kan je vermindere door gebruik va aquasafe of filter medium van Easylife.

Ha Mikyboy,

De chloorwaarde, op de test gaangegeven als "CL2" is 0. Lijkt mij dat het niet lager kan. Misschien werkt "cl2", verwarrend.

Groet,
GTG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan